تخصیص اعتبار بیمه راهنمایان گردشگری در بودجه سال ۱۴۰۰

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۰
تخصیص اعتبار بیمه راهنمایان گردشگری در بودجه سال ۱۴۰۰

با اعلام معاونت گردشگری، موانع حقوقی بیمه راهنمایان گردشگری رفع شده است و اعتبار آن در  بودجه سال ۱۴۰۰ لحاظ خواهد شد.

ولی تیموری، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ضمن اشاره به صدور استسفاریه برای رفع موانع حقوقی بیمه راهنمایان گردشگری از سوی مجلس شورای اسلامی، از ارسال آن به سازمان برنامه و بودجه کشور برای اجرا خبر داد. وی در این رابطه افزود:

نقش راهنمایان همواره برای وزارت گردشگری بسیار مهم و دارای اولویت بوده است، بنابراین پیگیری دغدغه‌ها، مشکلات و چالش‌های آن‌ها پیوسته در اهم برنامه‌ها و سیاست‌هایمان در نظر گرفته شده است؛ به‌نحوی که در جریان بحران کرونا نیز با وجود اینکه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی بیشترین چالش‌های حقوقی مربوط به ثبت‌نام و اخذ تسهیلات کرونا را داشتند؛ اما با پیگیری‌ها و اصراری که توسط وزارت گردشگری انجام شد، این گروه همانند سایر حوزه‌ها از بسته‌های حمایتی دولت بهره‌مند شدند.

تیموری ضمن اشاره اهمیت و پیگیری بیمه راهنمایان گردشگری نزد دولت در سال‌های اخیر و وجود موانع بسیار و تناقض با قوانین سازمان تامین اجتماعی، تصریح کرد:

با این حال پیرو پیگیری‌های به عمل آمده در سال جاری، بیمه دو هزار نفر از راهنمایان گردشگری در بودجه سال ۱۳۹۹ گنجانده و مقرر شد از محل اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها و در قالب کمک به گروه‌های خاص، راهنمایان گردشگری نیز از این امتیاز بهره‌مند شوند.

معاون گردشگری افزود:

به این ترتیب ضمن بررسی در کمیسیون‌های مختلف مجلس، بیمه دو هزار نفر از راهنمایان در قانون گنجانده و هنگامی که بودجه ۹۹ در ۶ ماه دوم ابلاغ شد، این موضوع را از سازمان برنامه و بودجه و وزارت کار پیگیری کردیم.

ولی تیموری ضمن اشاره به رفع ابهامات سازمان برنامه و بودجه برای مشخص کردن سهم دولت در خصوص اعتبارات این موضوع با تشکیل جلسه‌های متمادی در وزارت کار، اذعان داشت:

با مطرح کردن این موضوع به معاونت حقوقی مجلس شورای اسلامی به‌عنوان مرجع ذی‌صلاح برای اجرای قانون و رفع ابهامات، استفساریه دریافت کردیم و در راستای رفع ابهام سازمان برنامه و بودجه اقدام شد. طبق استفساریه ارائه شده، محقق شده است ۲۰ درصد حق بیمه کارفرمایی را دولت و ۷ درصد مابقی را راهنمایان پرداخت کنند.

تیموری در ادامه سخنانش چنین اظهار کرد:

به‌دلیل ابهام گذشته و اجرایی نشدن طرح در سال ۹۹، در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز دولت با پیشنهاد وزارت گردشگری برای بیمه سه هزار نفر یعنی هزار نفر افزایش نسبت به سال گذشته موافقت نکرد. بعد از رفع ابهام و دریافت استفساریه، با وجود اینکه در لایحه بودجه دولت برای سال ۱۴۰۰ موضوع بیمه راهنمایان گنجانده نشده بود، به‌دنبال پیگیری‌های به عمل آمده از طریق مرکز پژوهش‌های مجلس و پس از تاییدیه نماینده دولت، این موضوع دوباره به لایحه بودجه ۱۴۰۰ اضافه شد. بنابراین راهنمایان برای پرداخت حق بیمه کارفرمایی در سال ۱۴۰۰ نیز دغدغه‌هایشان برطرف خواهد شد. امیدواریم در روند تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی نیز این فرآیند به تایید نهایی برسد و انشالله این قشر زحمتکش و تاثیرگذار در صنعت گردشگری بتوانند از امتیاز موجود استفاده کنند.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه