کشف کتیبه‌ و بقایای معبدی باستانی در شمال ترکیه

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۹
کشف کتیبه‌ و بقایای معبدی باستانی در شمال ترکیه

باستان‌شناسان از کشف بخش‌هایی از کتیبه‌هایی باستانی و بقایای یک معبد کهن در شهر تاریخی تاین، واقع در شمال ترکیه خبر دادند.

طبق گزارش نشریه «دیلی صباح»، باستان‌شناسان بخش‌هایی از یک کتیبه‌ و بقایای معبدی باستانی را در شهر «تاین» کشف کردند. این شهر کهن در شمال ترکیه و در استان «زونگولداغ» واقع شده است. «ییلدیریم»، سرپرست گروه باستان‌شناسی ۳۰ نفره که موفق به این اکتشاف شدند، اذعان داشت:

ما تکه‌هایی از کتیبه‌هایی با الفبای «رونی» کشف کرده‌ایم. این آثار از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ چراکه قدیمی‌ترین نوشته‌های کشف‌شده در منطقه دریای سیاه ترکیه محسوب می‌شوند.

باستان‌شناسان بر این باورند که کشف چنین آثاری در کنار یک معبد رومی، نشان از حضور اقوام «فریگیه»‌ در این منطقه، حتی پیش از حضور یونانیان دارد.

علاوه بر کتیبه‌های یاد شده، بقایای یک معبد «دوریک» متعلق به قرن هفتم پیش از میلاد مسیح نیز در این منطقه کشف شد. بنا بر ادعای ییلدیریم، این معبد یکی از قدیمی‌ترین آثار کشف شده در کشور ترکیه است و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار کارشناسان قرار خواهد داد.

کاوش‌های باستان‌شناسی در منطقه تاین که یکی از جاهای دیدنی ترکیه محسوب می‌شود، از سال ۲۰۰۶ آغاز شده است. این شهر که در حاشیه دریای سیاه قرار دارد، مقصد مهاجرت رومیان برای تجارت و ماهیگیری به شمار می‌رفت.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه