انتخاب فرودگاه بین المللی حمد به عنوان اولین فرودگاه امن کرونا در آسیا و خاورمیانه

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۲۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
انتخاب فرودگاه بین المللی حمد به عنوان اولین فرودگاه امن کرونا در آسیا و خاورمیانه

فرودگاه بین‌المللی حمد در شهر دوحه در کشور قطر موفق شد تا اولین نشان پنج ستاره کووید ۱۹ را در میان فرودگاه‌های خاورمیانه و آسیا دربافت کند.

موسسه تحقیقاتی «اسکای ترکس» (Skytrax) که در حوزه حمل و نقل هوایی فعالیت می‌کند، در آخرین رتبه‌بندی خود درباره اقدامات امنیتی فرودگاه‌ها در حوزه کرونا، نشان پنج ستاره امنیت کرونا را به فرودگاه بین‌المللی حمد در شهر دوحه در کشور قطر اعطا کرد و به این ترتیب این فرودگاه بین‌المللی، اولین فرودگاه در خاورمیانه و در قاره آسیا است که این نشان را دریافت می‌کند. این موسسه به ارزیابی سیاست‌های جدید و اقدامات ایمن‌سازی فرودگاه قطر درباره بیماری همه‌گیر کرونا و تاثیرگذاری این سیاست‌ها پرداخت و آن را با استانداردهای رتبه‌بندی ایمنی کووید ۱۹ اسکای ترکس مقایسه کرد.

بازرسی سیاست‌های مربوط به پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ اسکای ترکس در فرودگاه بین‌المللی حمد در طی سه روز در ماه اکتبر انجام شد. این ارزیابی شامل بررسی بازدهی قوانین موجود در آیین‌نامه، آنالیز مشاهدات عینی و آزمایش‌های نمونه‌برداری ATP بود و رعایت کردن استانداردها، به‌عنوان تعیین‌کننده اصلی رتبه‌بندی نهایی این موسسه در نظر گرفته شد.

بازرسی موسسه اسکای ترکس، عملی بودن و میزان سودمندی پروتکل‌های فاصله‌گذاری فیزیکی و همچنین کیفیت و در دسترس بودن امکانات بهداشتی برای شست‌و‌شو و ضدعفونی کردن دست‌ها را در ترمینال فرودگاه بین‌المللی حمد، ارزیابی و تایید کرد. این بازرسی همچنین میزان اثربخشی تمیز کردن فرودگاه را ارزیابی کرد و با شناسایی منابع احتمالی آلودگی، اطمینان حاصل کرد که اقدامات به عمل آمده به‌صورت دقیق و سختیگرانه با استانداردهای بهداشتی فرودگاه مطابقت دارند.

فرودگاه بین المللی حمد

موسسه اسکای ترکس در حین بازرسی، استانداردهای تجهیزات حفاظت شخصی کارکنان فرودگاه (PPE)، پایبندی آن‌ها به استفاده از این تجهیزات و همچنین اجرای روش غربالگری کنترل دمای بدن، مقررات مربوط به پوشیدن ماسک و استانداردهای نظافت و بهداشت کلی در فرودگاه را بررسی و ارزیابی کرد.

مهندس «بدر محمد آل میر» (Badr Mohammed Al Meer)، مدیر ارشد عملیاتی فرودگاه بین‌المللی حمد گفت:

ما افتخار می‌کنیم که سیاست‌ها و پروتکل‌های مربوط به کووید ۱۹ در فرودگاه ما توسط موسسه اسکای ترکس به رسمیت شناخته شده است و ما اولین کسانی هستیم که در خاورمیانه و آسیا موفق به دریافت نشان پنج ستاره کووید ۱۹ در رتبه‌بندی فرودگاه‌ها شده‌ایم. از زمان افتتاح فرودگاه بین‌المللی حمد در سال ۲۰۱۴، رتبه‌بندی موسسه اسکای ترکس همواره نقش مهمی در خودارزیابی این فرودگاه بین‌المللی در کشور قطر داشته و به‌عنوان یک معیار با کیفیت برای مطابقت با انتظارات مسافران و بهتر شدن شرایط عملیاتی فرودگاه عمل کرده است. فرودگاه بین‌المللی حمد به رتبه خود در موسسه اسکای ترکس به‌عنوان یک فرودگاه پنج ستاره برای چهارمین سال متوالی و یک فرودگاه پنج ستاره کووید ۱۹ افتخار می‌کند.

رتبه‌بندی کووید ۱۹ موسسه اسکای ترکس، یک تحلیل مستقل از اقدامات بهداشتی و ایمنی مرتبط به بیماری کرونا را در یک فرودگاه ارائه می‌دهد و بیش از ۴۰۰ فاکتور را در یک روال معمولی سفر در فرودگاه ارزیابی می‌کند. بازرسان در طی چند روز، شخصا سیاست‌های و پروتکل‌های کووید ۱۹ را در فرودگاه، آزمایش و ارزیابی کردند.

«ادوارد پلیستد» (Edward Plaisted) از موسسه اسکای ترکس گفت:

فرودگاه بین‌المللی حمد در ارائه پروتکل‌های کووید ۱۹ و فراهم کردن محیطی امن برای مشتریان و کارکنان، بسیار موفق عمل کرده است. در ضمن، اقدامات خوبی در زمینه فاصله‌گذاری اجتماعی و فراهم کردن تجهیزات لازم برای شست‌و‌شو و ضدعفونی کردن دست‌ها انجام شده است. این فرودگاه همچنین در نقاطی که میزان تماس در آن زیاد است از استانداردهای بالای بهداشت برخوردار است. انسجام و هماهنگی دستورالعمل‌های ایمنی کووید ۱۹ و سیستم‌های موجود در فرودگاه بسیار عالی است و این عامل مهم، نشان پنج ستاره ایمنی کووید ۱۹ فرودگاه بین‌المللی حمد را تایید می‌کند.

از آنجا که فرودگاه بین‌المللی حمد به‌عنوان قطب پیشرفته قطر به‌طور مداوم آسایش و امنیت مسافران را در اولویت قرار می‌دهد، اخیرا ۱۵ دستگاه فروش اتوماتیک PPE (تجهیزات حفاظت شخصی) را در سراسر ترمینال خود نصب کرده است تا از این مسئله اطمینان حاصل شود که مسافران می‌توانند به‌راحتی به تجهیزات مختلف PPE یک‌بار مصرف و قابل شست‌وشو از جمله ماسک، دستکش، ضدعفونی‌کننده دست و محصولات محافظ صورت (شیلد)، دسترسی داشته باشند. همچنین علائمی برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مقابل هر دستگاه فروش PPE روی کف زمین برای محافظت از ایمنی مسافران، نصب شده‌اند.

کارکنان فرودگاه بین المللی حمد

فرودگاه بین‌المللی حمد همچنین روی پروژه کلاه ایمنی هوشمند غربالگری سرمایه‌گذاری کرده است؛ کلاه ایمنی هوشمندی که قابل حمل و ایمن است و شما می‌توانید آن را به‌سادگی روی سر خود بگذارید تا دمای بدن شما را بدون تماس، اندازه‌گیری کند. علاوه بر این کلاه‌های هوشمند، ربات‌های ضدعفونی‌کننده مجهز به اشعه فرا بنفش نیز در فرودگاه حضور دارند که به‌صورت کاملا خودکار، اشعه فرابنفش نوع سی (UV-C) را بر سطح به‌صورت متمرکز می‌تابانند و بیشتر میکروارگانیسم‌های عفونی و بیماری‌زا را از بین می‌برند. این ربات‌ها در مناطق پر ریسک که بیشترین جابه‌جایی مسافران صورت می‌گیرد، مستقر می‌شوند تا از انتشار عوامل بیماری‌زا بکاهند.

علاوه بر این، فرودگاه بین‌المللی حمد، اخیرا فناوری C2 را در فرودگاه به کار می‌گیرد؛ این فناوری که آخرین سیستم غربالگری امنیتی است، در واقع یک تکنولوژی مهم ضد ویروس کووید ۱۹ است که باعث کاهش آلودگی متقابل در زمان حمل کیف و چمدان‌های مسافران می‌شود. پیاده‌سازی این فناوری با محدود كردن تماس انسانی در ایست‌های بازرسی امنیتی، استانداردهای بهداشتی فرودگاه را ارتقا می‌دهد و سبب می‌شود تا روند کار برای كاركنان و مسافران، امن‌تر و سریع‌تر شود.

فرودگاه بین‌المللی حمد همچنین یکی از معدود فرودگاه‌های جهان است که به شما یک تجربه فرودگاهی بدون تماس و بدون کاغذ را ارائه می‌کند. این فرودگاه علاوه بر کلیدهای آسانسور بدون لمس، یک فناوری شناسایی بیومتریک را به‌تازگی در فرودگاه به اجرا گذاشته است تا مسافران بدون تماس و بدون ارائه هیچ مدرک کاغذی، بتوانند از خدمات فرودگاهی استفاده کنند.

نظافت در فرودگاه بین‌المللی حمد، به‌صورت دقیق و سختگیرانه و مطابق با استانداردهای بین‌المللی انجام می‌شود. فرودگاه به اجرای فاصله فیزیکی ۱٫۵ متری در تمام نقاط تماس مسافران در محیط فرودگاه، از طریق علامت‌گذاری روی کف زمین و صندلی‌های فرودگاه و همچنین تابلوهای راهنما ادامه می‌دهد.

تمام نقاط تماس مسافران به‌طور منظم ضدعفونی می‌شوند و پس از هر پرواز، تمام گیت‌ها و کانترهای گیت اتوبوس تمیز می‌شوند. این فرودگاه همچنین به‌طور منظم همه چرخ‌دستی‌های حمل چمدان و سبدهایی که مسافران، وسایل خود را در زمان بازرسی در آن قرار می‌دهند را ضدعفونی می‌کند. مغازه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی و آشامیدنی فرودگاه بین‌المللی حمد نیز، مسافران را به خرید بدون تماس از طریق استفاده از کارت بانکی و عدم استفاده از پول نقد تشویق می‌کنند و در آینده قصد دارند که امکان خرید آنلاین یا از طریق اپلیکیشن را فراهم کنند.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه