پروژه ریل گذاری راه آهن چابهار - زاهدان آغاز شد

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند پنجشنبه، ۱۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
پروژه ریل گذاری راه آهن چابهار - زاهدان آغاز شد

پروژه ریل گذاری راه آهن چابهار - زاهدان، روز چهارشنبه در حضور وزیر راه و شهرسازی، نایب رئیس مجلس و جمعی از مسئولان کلید خورد.

مراسم آغاز پروژه ریل گذاری راه آهن زاهدان - چابهار در روز چهارشنبه، ۱۴ آبان ۹۹ با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان کشوری برگزار شد.

«احمد نوذری»، نماینده شرکت حمل و نقل و زیرساخت وزارت راه و شهرسازی در پروژه راه آهن چابهار ضمن اشاره به هزینه ۱,۶۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل ۴۳ درصد از خط آهن زاهدان - چابهار ، از افتتاح این مسیر در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد:

این پروژه در هشت قطعه و با مبلغ اولیه ۲,۰۴۱ میلیارد تومان در حال اجراست و تاکنون کل پروژه بیش از ۴۷ درصد پیشرفت، زیرسازی کل پروژه ۶۳ درصد، زیرسازی بخش جنوبی مسیر ۷۶ درصد و پیشرفت فیزیکی بخش جنوبی ۵۹ درصد و تاکنون پیشرفت مالی پروژه ۴۰ درصد بوده است.

پروژه راه‌آهن شرق یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور است

به‌گفته نوذری طول مسیر ریلی چابهار - زاهدان - میلک - سرخس در مجموع ۱,۶۴۰ کیلومتر است که ۶۱۰ کیلومتر آن به مسیر چابهار - زاهدان اختصاص دارد. این خط ریلی با احتساب مسیرهای فرعی به ۷۱۰ کیلومتر خواهد رسید که طول مسیر بخش شمالی ایرانشهر تا زاهدان نیز ۳۱۶ کیلومتر خواهد بود. وی همچنین با اشاره به اینکه ۳۳ ساختمان و ایستگاه، ۱۲۸ دستگاه پل کوچک و بزرگ و ۳۹ دستگاه تونل برای پروژه خط آهن جنوب شرق کشور پیش‌بینی شده است، اذعان داشت:

۲,۵۳۰ نفر نیروی انسانی و ۸۹۲ دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی در این پروژه مشغول به کار هستند.

«رحمدل بامری»، معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز در خلال این مراسم، ضمن در اولویت دانستن توسعه زیرساخت‌های‌ حمل و نقل برای رونق اقتصادی سیستان و بلوچستان، تکمیل پروژه راه آهن چابهار - زاهدان را موجب رونق اقتصادی منطقه و ارتقای جایگاه بندر شهید بهشتی دانست و تاکید کرد:

چابهار در آینده قطب تجارت و ترانزیت منطقه خواهد شد و باید هر چه سریع‌تر زیرساخت‌های آن در زمینه حمل و نقل فراهم شود.

بامری همچنین با یادآوری ارتباط منطقه گردشگری چابهار با آب‌های آزاد و پتانسیل ایجاد صنایع متعدد در این منطقه، اظهار کرد:

تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان- میلک - سرخس سبب ساخت حدود هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه، ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار، راه‌اندازی خطوط مسافری دریایی با کشورهای همجوار مرزهای آبی و حمل و نقل کالا و مسافر در جنوب سیستان و بلوچستان می‌شود.

گفتنی است که پروژه راه آهن جنوب شرق شرق کشور از سال ۱۳۸۹ آغاز شده که به‌دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات کافی، با وقفه‌ای چندساله مواجه شده است. نقطه آغاز این خط آهن، ورودی شرقی بندر شهید بهشتی چابهار است که به راه آهن بافق - مشهد متصل می‌شود. پروژه ساخت این خط آهن اکنون از دو مسیر زاهدان به سمت چابهار و چابهار به سمت نیکشهر و ایرانشهر در حال اجرا است.

بی‌تردید، ایجاد زیرساخت ریلی در استان سیستان و بلوچستان زمینه‌ساز رونق اقتصادی منطقه خواهد شد و در پیش‌برد اهداف تجاری، ترانزیتی، سرمایه‌گذاری و گردشگری کشور تاثیرگذار خواهد بود.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه