ساخت بزرگ ترین نیروگاه برق جهان برای تامین انرژی مجتمع گردشگری سبز در عربستان سعودی

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۳۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
ساخت بزرگ ترین نیروگاه برق جهان برای تامین انرژی مجتمع گردشگری سبز در عربستان سعودی

به‌زودی بزرگ‌ترین نیروگاه برق و تاسیسات ذخیره‌سازی انرژی در جهان به‌منظور تامین انرژی پاک برای یک مجتمع بزرگ گردشگری لوکس سبز در عربستان سعودی احداث خواهد شد.

عربستان سعودی به‌تازگی اعلام کرده است که به‌زودی بزرگ‌ترین تاسیسات ذخیره‌سازی انرژی در جهان را برای ذخیره انرژی باد و انرژی خورشیدی احداث خواهد کرد؛ پروژه‌ای که قرار است انرژی یک مجتمع بزرگ گردشگری لوکس در دریای سرخ که شامل ۵۰ هتل و یک فرودگاه اختصاصی می‌شود را تامین کند.

کمپانی توسعه دریای سرخ (Red Sea Development Company)، طبق بحث و گفتگوهای انجام شده در نظر دارد تا یک نیروگاه برق را با قدرت تامین یک گیگاوات انرژی بر ساعت، در این منطقه مستقر کند. پروژه دریای سرخ قرار است به بزرگ‌ترین مقصد تعطیلات و گردشگری در جهان تبدیل شود که تمام انرژی خود را در طول ۲۴ ساعت روز با انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک تامین می‌کند.

نیروگاه برق ACWA عربستان سعودی که در مناقصه موفق به گرفتن امتیاز ارائه خدمات تاسیساتی به این مجموعه شد، یک نیروگاه ۲۱۰ مگاوات بادی و خورشیدی اولیه نیز برای تامین انرژی فاز اول پروژه دریای سرخ در سال ۲۰۲۲ خواهد ساخت. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است در سال ۲۰۲۲، دوازده هتل و فرودگاه این مجموعه به اتمام برسند و عملیاتی شوند.

طبق گفته توسعه‌دهنده این طرح، پروژه دریای سرخ با مساحت ۲۸ هزار کیلومتر مربع، پس از اتمام در سال ۲۰۳۰، شامل ۵۰ هتل و ۱۳۰۰ ملک اقامتی در ۲۲ جزیره و شش منطقه داخل خشکی خواهد بود؛ پروژه‌ای که مورد حمایت دولت عربستان سعودی است و «یک تجربه لوکس و فراموش‌نشدنی» را به بازدیدکنندگان ارائه خواهد داد.

از دیگر جاذبه‌های ارائه شده در این پروژه گردشگری می‌توان به دره‌های کوهستانی، آتشفشان‌های خاموش و مکان‌های فرهنگی و میراث باستانی اشاره کرد. گفته می‌شود بودجه کل پروژه دریای سرخ به ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

«جان پاگانو» (John Pagano)، مدیر عامل شرکت توسعه دریای سرخ اظهار داشت که پس از ساخت بزرگ‌ترین مرکز ذخیره‌سازی انرژی در جهان، آن‌ها به‌دنبال این هستند که تولید انرژی در ۲۴ ساعت روز و ۳۶۵ روز سال به‌صورت صد درصدی از انرژی تجدیدپذیر تامین شود؛ دستاوری که تاکنون هیچ پروژه‌ای در جهان به آن نرسیده است.

طرح احداث بزرگ‌ترین نیروگاه هیدروژن سبز جهان که شامل نیروگاه ACWA نیز می‌شود، یکی از سیاست‌های بلندپروازانه عربستان سعودی در زمینه انرژی پاک است و پروژه دریای سرخ نیز قرار است به این طرح بپیوندد. گفته می‌شود هزینه‌های این پروژه عظیم گردشگری بسیار زیاد و ماورای تصور است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه