در روزهای قرنطینه به صدای جنگل های سراسر دنیا گوش بسپارید

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
در روزهای قرنطینه به صدای جنگل های سراسر دنیا گوش بسپارید

از خانه ماندن خسته شده‌اید؟ چشمان خود را ببندید و با ما به صدای جنگل‌های سراسر دنیا گوش کنید تا در آرامش غرق شوید.

بیش از هفت ماه از آغاز شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در جهان می‌گذرد و بیشتر انسان‌های روی کره زمین ماه‌ها است که در خانه حبس شده‌اند. بسیاری از شهرنشینان مدت‌ها است که به جنگل‌ها نرفته‌اند و به فضای سبز و مکان‌های آرام و دورافتاده دسترسی ندارند. اجبار به خانه‌نشینی و دوری از طبیعت تاکنون بسیار چالش‌برانگیز بوده است و درست به همین دلیل، یک سازمان هنری مستقر در بریتانیا یک نقشه تعاملی را خلق کرده است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند صداهای جنگل‌های نزدیک به خودشان را ثبت کنند و این صداها را در اختیار همه بگذارند تا همه انسان‌ها به آن دسترسی داشته باشند و بتوانند آن را گوش کنند.

«وایلد رامپوس» (Wild Rumpus) یا «همهمه وحشی»، نام سازمان هنری است که این نقشه تعاملی را خلق کرده است. «وایلد رامپوس» با سازمان ملی جنگل در بریتانیا برای برگزاری فستیوال «تیمبر» (Timber Festival) همکاری می‌کند که هر سال در ماه ژوئیه برگزار می‌شد؛ اما امسال به‌علت شیوع بیماری کووید ۱۹، کنسل شده است.

«سارا برد» (Sarah Bird)، مدیر مشترک سازمان «وایلد رامپوس» به لونلی پلنت گفت:

زمانی که متوجه شدیم که امسال به‌دلیل بیماری همه‌گیر کووید ۱۹، نمی‌توانیم به‌صورت رو در رو با افراد ملاقات کنیم، تلاش کردیم تا یک پروژه حسی را به مردم ارائه دهیم که به همان اندازه دموکراتیک و در دسترس افراد باشد؛ چیزی که بتواند ارتباطی احساسی و از ته دل برای مردم با طبیعت برقرار کند.

جنگلی در نوردمارکا

جنگلی در «نوردمارکا» (Nordmarka)، اسلو، پایتخت نروژ. عکس از «کول نیکوئیست» (Cole Nyquist)

تاکنون بیش از ۶۰۰ آوا از بیش از ۶۰ کشور در شش قاره به کتابخانه صوتی اضافه شده است و صداهای ضبط شده بیشتری نیز در راه هستند. «برد» اعلام کرد که بیش از ۳۰ هزار نفر در روز به سایت آن‌ها وارد می‌شوند تا به صداهایی چون نفس کشیدن آرام یک تنبل سه پنجه در حین خزیدن در جنگل بارانی هندوراس و بیشه‌زار درختان سرخ در کالیفرنیا گوش کنند که در ماه می ضبط شده‌اند. جنگل‌هایی که‌ متاسفانه به‌علت آتش‌سوزی‌های گسترده اخیر تابستانی در کالیفرنیا، متحمل آسیب و صدمات زیادی شده‌اند.

«برد» گفت:

این نقشه همچنین به‌عنوان یک آرشیو از اکوسیستم‌هایی است که به سرعت به‌علت پدیده گرمایش جهانی در حال تغییر هستند.

همان طور که می‌دانید و از نظر علمی هم ثابت شده است، گذراندن زمان در طبیعت، می‌تواند به ضربان قلب آرام‌تر و بهبود وضعیت روحی و جسمی افراد کمک کند. اگر در حال حاضر نمی‌توانیم به جنگل برویم، شنیدن صداهای جنگل، بهترین جایگزین است.

فستیوال «تیمبر» بعدی در ماه ژوئیه ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد. قرار است هنرمندان با الهام از صداهای ضبط شده جنگل، آثاری خلق کنند و آن را در فستیوال به نمایش بگذارند. برگزارکنندگان این فستیوال از موسیقیدانانی چون «ارلند کوپر» (Erland Cooper)، «هیناکو اموری» (Hinako Omori) و «جیسن سینگ» (Jason Singh) در خواست کرده‌اند تا از این نقشه صوتی به‌عنوان منبع الهامی برای اجراهای زنده خود در سال ۲۰۲۱ استفاده کنند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه