افتتاح یک کتاب فروشی سورئال در چین

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۰
افتتاح یک کتاب فروشی سورئال در چین

کتاب‌فروشی جدیدی در چین ساخته شده است که به‌لحاظ طراحی شباهت زیادی به کلیسا دارد و تجربه متفاوت و منحصربه‌فردی از مطالعه کتاب را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد.

برای علاقه‌مندان به کتاب و مطالعه، هیچ چیز به‌اندازه قدم‌زدن در کتاب‌فروشی جذابیت ندارد؛ موضوعی که به‌خصوص درباره کتاب‌فروشی «Dujiangyan Zhongshuge» در شهر چنگدو چین صدق می‌کند. این محل که توسط شرکت معماری «X + Living» از شانگهای طراحی شده است، ساختاری شبیه به یک کلیسای جامع دارد؛ چراکه علاوه بر سقف‌های آینه‌کاری، دارای کف کاشی‌کاری با کاشی‌های سیاه است که عناصر باشکوه این طراحی را به زیبایی هرچه تمام‌تر منعکس می‌کنند؛ به‌طوری که به نظر می‌رسد عناصر طراحی به‌سمت بالا امتداد یافته و ابعاد بسیار بزرگی پیدا کرده‌اند. قفسه‌های منحنی، فضاهای آلاچیق‌مانند دنجی را ایجاد کرده‌اند؛ مضاف بر اینکه وجود ستون‌ها و طاق‌های بلند نیز حس یک مکان مقدس را برای بازدیدکنندگان تداعی می‌کنند.

کتابخانه بسیار بزرگ و مدرن

«لی شیانگ» (Li Xiang)، بنیانگذار X + Living، در اینستاگرام در رابطه با این کتاب‌فروشی توضیح داده است:

ایده طراحی این کتاب‌فروشی از سد باشکوه دوژیانگیان گرفته شده است و این موضوع را می‌توانید در شکل قفسه‌های کتاب ببینید که دقیقا مانند دیوار یک شهر فوق مدرن هستند که با فرهنگ تاریخی بنا شده است. با ایجاد این منظره و استفاده از تکنیک معماری، ما روح باشکوه کوه‌ها و رودخانه‌ها را به یک فضای داخلی منتقل کرده‌ایم و مناظر هنری زیبا و باعظمتی را به خوانندگان ارائه داده‌ایم.

این فروشگاه یک کسب‌وکار کوچک نیست و بیش از ۸۰ هزار کتاب از ۲۰ هزار دسته‌بندی مختلف را در خود جای داده است. یک کافه و محوطه کودکان در طبقه اول وجود دارد و در طبقه دوم صندلی‌هایی برای بازدیدکنندگان تعبیه شده است تا در فضایی به بزرگی حدودا ۱۰۰۰ متر مربع به مطالعه یا کار بپردازند.

شرکت معماری X + Living همه جزئیات را با دقت در نظر گرفته است؛ به‌نحوی که با جاگذاری تصاویر کتاب در قفسه‌های بالاتر، به بازدیدکنندگان این تصور را می‌دهد که کتاب‌ها همه جا هستند و از کف تا سقف کتاب‌فروشی مملو از کتاب است؛ در حالی که کتاب‌های واقعی همان‌هایی هستند که در دسترس بازدیدکنندگان قرار دارند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه