نفرینی که باعث برگرداندن اشیای سرقتی یک محوطه تاریخی شد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
نفرینی که باعث برگرداندن اشیای سرقتی یک محوطه تاریخی شد

گردشگری که تعدادی اشیای باستانی را از محوطه تاریخی پمپئی سرقت کرده بود، با ادعای اینکه آن‌ها نفرین‌شده هستند، پس از ۱۵ سال آن‌ها را پس فرستاد.

گردشگری که ۱۵ سال پیش قطعاتی از شهر باستانی پمپئی را ربوده بود، آن‌ها را برگرداند و نفرین‌شده خواند. این زن کانادایی که نیکول نام دارد، بسته‌ای حاوی دو کاشی موزاییک، قسمت‌هایی از یک آمفورا (خمره سفالی بزرگی با دو دسته) و یک تکه سرامیک را به‌همراه نامه اعتراف، به یک آژانس مسافرتی در پمپئی در جنوب ایتالیا ارسال کرد.

نیکول در سال ۲۰۰۵ از پارک باستان‌شناسی پمپئی بازدید کرده بود که در آن زمان در اوایل دهه‌ ۲۰ سالگی خود به سر می‌برد و این سرقت را عامل بدبختی سال‌های پس از آن نظیر ابتلا به سرطان سینه و مشکلات مالی‌اش دانست. او در نامه خود نوشته بود:

آن‌ها را پس بگیرید که مایه بدبختی هستند.

در ادامه نامه او آمده بود که در زمان سرقت می‌خواست بخشی از تاریخ را داشته باشد که هیچ‌کس قادر به داشتن آن نبود؛ اما این آثار انرژی منفی بالایی داشتند.

پمپئی پس از فوران فاجعه‌باری در سال ۷۹ پس از میلاد در زیر خاکسترهای آتشفشانی مدفون شد؛ تا اینکه در قرن شانزدهم کشف شد و باورها نسبت به وضعیت زندگی در دنیای کلاسیک را تغییر داد. این محوطه باستانی یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی ایتالیا به شمار می‌رود که سال‌ها است با مشکل سرقت اشیا توسط گردشگران دست‌وپنجه نرم می‌کند.

سه تکه سنگ و یک تکه سرامیک کوچک

نیکول در نامه خود نوشت که او از این کار درس عبرت گرفته است و از خداوند طلب آمرزش و بخشش می‌کند. وی در ادامه نامه خود عنوان کرد:

اکنون ۳۶ ساله هستم و دو بار سرطان سینه گرفته‌ام. علاوه بر این، من و خانواده‌ام از نظر مالی مشکلاتی داشتیم. ما افراد خوبی هستیم و نمی‌خواهم این لعنت را به خانواده یا فرزندانم منتقل کنم.

نیکول تنها کسی نیست که از رفتار خود پشیمان است؛ در بسته ارسالی او، یک اعتراف‌نامه و تعدادی سنگ سرقت‌شده از زوجی کانادایی نیز وجود داشت که در سال ۲۰۰۵ دست به سرقت آن‌ها زده بودند. آن‌ها در این نامه گفته بودند:

ما آن‌ها را برداشتیم بدون‌ اینکه به درد و رنج این افراد بیچاره در هنگام فوران آتشفشان و مرگ وحشتناک‌شان فکر کرده باشیم. متأسفیم، لطفا ما را برای این عمل وحشتناک ببخشید. روحشان در آرامش باشد.

تعداد زیادی از آثار به سرقت‌رفته همراه با اعتراف‌نامه‌، در طول سالیان سال به این محوطه باستانی برگردانده شده است؛ به‌طوری که مسئولان پارک موزه‌ای برای نمایش این آثار تاسیس کردند.

گردشگران بیشتر اوقات می‌خواهند اشیایی را به‌عنوان یادگاری نگه دارند؛ اما برخی از سارقان نیز سعی کرده‌اند قطعات پمپئی را به‌صورت آنلاین بفروشند. به‌عنوان مثال، آجری که در سال ۱۹۵۸ از این مجموعه به سرقت رفته بود، در سال ۲۰۱۵ برای فروش در سایت eBay گذاشته شد.

مطالب مرتبط:

منبع theguardian

دیدگاه