بزرگ ترین مراکز خرید دنیا در کدام کشورها قرار دارند؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
بزرگ ترین مراکز خرید دنیا در کدام کشورها قرار دارند؟

امروزه مراکز خرید بزرگی در دنیا ساخته می‌شوند که صرفا محلی برای خرید نیستند و به‌واسطه بخش‌های مختلفی مانند سینما، شهربازی و... به مرکز سرگرمی و تفریح تبدیل شده‌اند.

برای برخی از مردم، مرکز خرید فقط مکانی برای تهیه مایحتاج به حساب می‌آید؛ اما برای دیگران، محلی برای خرید و تفریح است. به همین دلیل به‌مرور زمان، مراکز خرید ساده به ساختارهای عظیمی تبدیل شده‌اند که از بخش‌های متنوعی همچون سینما، سوپرمارکت‌، فودکورت و گزینه‌های سرگرمی تشکیل می‌شوند. از تهران تا بانکوک، این غول‌های خرده‌فروشی شما را برای ساعت‌ها سرگرم می‌کنند. در ادامه این مقاله می‌توانید با تعدادی از مراکز خرید شگفت‌انگیز جهان آشنا شوید که بر اساس «کل مساحت قابل‌ اجاره» طبقه‌بندی شده‌اند. اکثر این مراکز خرید در آسیا قرار دارند؛ چراکه به‌واسطه زمین ارزان و هزینه کم نیروی کار امکان ساخت چنین مجموعه‌هایی راحت‌تر و بیشتر است.

۱۴. سیتی مال آی او آی (IOI City Mall)

  • آدرس: مالزی، ایالت سلانگور، شهر پوتراجایا، منطقه سپانگ (نمایش روی نقشه)
  • وب‌سایت: www.ioicitymall.com
  • مساحت قابل اجاره: ۲۳۲,۲۵۷ متر مربع

نمای سیتی مال آی‌او‌آی مالزی

منبع عکس: holidify.com (عکاس: ناشناس)

«سیتی مال آی‌او‌آی» (IOI City Mall) بیش از ۶۵۰ فروشگاه از برندهای لوکس دنیا دارد و به همین دلیل به مرکز خرید معروفی در جنوب شرقی آسیا تبدیل شده است که خدمات و کالاهای فوق‌العاده‌ای را در اختیار خریداران می‌گذارد.

بخش‌های مختلفی مانند سوپرمارکت‌ها، سالن‌های سینما، رستوران‌ها و کافه‌ها در سیتی مال آی‌او‌آی در نظر گرفته شده است. از بخش‌های پرطرفدار سیتی مال باید از «منطقه ۲۱» نام برد که شامل یک پارک موضوعی مدرن با ۱۰ جاذبه ماجراجویی می‌شود؛ فعالیت‌هایی که از کوهنوردی و پریدن تا سواری، سرخوردن و پرواز را در بر می‌گیرند. ضمن اینکه پیست اسکیت روی یخ آن که به‌بزرگی پیست‌های مسابقات المپیک است، علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب می‌کند. پارکینگی با گنجایش ۷,۵۰۵ در این مجموعه وجود دارد که به‌عنوان اولین پارکینگ مالزی مجهز به سیستم ماشین‌یاب است و بازدیدکنندگان می‌توانند بدون هیچ دردسری، خودروی خود را پیدا کنند.

۱۳. اس‌ ام سی‌ ساید سیتی سبو (SM Seaside City Cebu)

نمای ساختمان اس‌ام سی‌ساید سیتی سبو، فلیپین

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: ناشناس)

«اس‌ام سی‌ساید سیتی سبو» (SM Seaside City Cebu) یا «اس‌ام سی‌ساید» با هزینه‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار ساخته شد و در سال ۲۰۱۵ به بهره‌برداری رسید. علاوه بر فضاهای اداری و مسکونی، یک هتل پنج ستاره، شهربازی، پیست اسکیت در ابعاد زمین‌های استاندارد المپیک، فودکورت، سوپرمارکت SM و مجتمع سینمایی در این محل وجود دارد. برجی به ارتفاع ۱۴۷ متر در مرکز خرید قرار گرفته که چندین رستوران‌ و کافی‌شاپ‌ را در خود جای داده است؛ ضمن اینکه سکوی تماشای آن به گردشگران شانس مشاهده چشم‌انداز پانورامای شهر را می‌دهد.

۱۲. دبی مال (Dubai Mall)

سوق طلا در دبی مال

منبع عکس: holidaywolf.de (عکاس: ناشناس)

«دبی مال» (Dubai Mall) یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی دبی است که در سال ۲۰۰۸ افتتاح شد. طیف وسیعی از برندهای مطرح دنیا مانند لویی ویتون، شانل، گوچی، کارتیه، دیور، آرمانی، هرمس، رولکس و... در این مرکز خرید شعبه دارند و امکان خریدی به‌یادماندنی را برایتان مهیا می‌کنند.

بخش‌های پرطرفداری از قبیل خیابان فشن، سوق طلا، کندی‌لیشس، دبی دینو، ماکت برج خور دبی و آبشار دبی مال شما را سرگرم می‌کنند. برای تفریح نیز می‌توانید به آکواریوم و باغ وحش زیرآبی دبی، سالن‌های مدرن و مجهز سینما، شهربازی ترمپو اکستریم، شبیه‌ساز پرواز، محوطه بازی DXB و پیست اسکیت روی یخ سر بزنید. در ادامه خود را به یک وعده غذا مهمان کنید که به‌لطف بیش از ۲۰۰ رستوران و کافه امکان سفارش انواع غذاهای بین‌المللی را خواهید داشت.

۱۱. د اونیوز مال (The Avenues Mall)

ساختمان دو طبقه د اونیوز مال در کویت با معماری مدرن

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Ahmad Almemar)

«د اونیوز مال» (The Avenues Mall) در سال ۲۰۰۷ به‌تدریج افتتاح شد و بیش از ۸۰۰ فروشگاه را در هفت بخش خود جای داده است که شامل اونیو یکم، اونیو دوم، خیابان بزرگ، پرستیژ، سوکو، مال و سوق می‌شوند. «اونیو یکم» (1st Avenue) که با الهام از اشکال طبیعی تپه‌های شنی بیابان، صخره‌ها و آسمان ساخته شده است، بیش از ۲۰۰ فروشگاه، رستوران و کافه و چندین سالن سینما دارد. محوطه مربوط به لوازم‌خانگی به‌لطف وجود برندهای بین‌المللی از پرطرفدارترین بخش‌های د اونیوز مال به حساب می‌آید.

«اونیو دوم» ‌(Second Avenue) سقفی شیشه‌ای دارد و در طول روز نور خورشید به فضای داخلی آن می‌تابد. این منطقه از حدود ۲۰۰ فروشگاه و طیف گسترده‌ای از رستوران‌ها و کافه‌ها، تعداد زیادی سرگرمی خانوادگی و مناطق بازی عالی برای کودکان تشکیل شده است. هایپرمارکت معروف کارفور را نیز در این خیابان پیدا خواهید کرد. «خیابان بزرگ» شبیه به خیابان شانزلیزه در پاریس طراحی شده است و چندین فروشگاه بین‌المللی و رستوران و کافه دارد.

بخش «پرستیژ» به محل فعالیت چندین رستوران و کافه از معروف‌ترین برندهای بین‌المللی و چندین برند مد اختصاص دارد. «سوکو» با تقلید از مرکز خرید «اونیوز مال» در محله معروف سوهو در آمریکا احداث شده و دارای فروشگاه‌های فناوری، پوشاک و رستوران‌ها و کافه‌های بین‌المللی است. در بخش «سوق» نیز حس حضور در بازارهای سنتی کویت با خیابان‌های پیچ‌درپیچ باریک برایتان زنده می‌شود.

۱۰. سان وی پیرامید (Sunway Pyramid)

  • آدرس: مالزی، ایالت سلانگور، شهر سوبانگ جایا، بندر سان‌وی، بزرگراه جالان پی‌جی‌اس (نمایش روی نقشه)
  • وب‌سایت: www.sunwaypyramid.com
  • مساحت قابل اجاره: ۳۷۱,۶۱۲ متر مربع

ساختمان سان وی پیرامید در مالزی با الهام از طراحی اهرام مصر

منبع عکس: sunwayreit.com (عکاس: ناشناس)

برای خرید متفاوت و جذاب در مالزی حتما به «سان‌وی پیرامید» (Sunway Pyramid) سر بزنید که به‌عنوان اولین مرکز خرید و سرگرمی موضوعی مالزی به سبک معماری مصر ساخته و طراحی شده است. در واقع، طراحی آن شامل مجسمه شیری غول‌پیکر در ورودی اصلی و چندین مجسمه فرعون می‌شود. این مرکز خرید که در سال ۱۹۹۷ شروع به کار کرد و در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۵ توسعه یافت، محلی عالی برای خرید طیف متنوعی از کالاها همچون کفش‌، جواهرات، ساعت، چرم، کتاب، لوازم برقی، مبلمان منزل، سلامتی و محصولات فناوری اطلاعات محسوب می‌شود.

از معروف‌ترین بخش‌های این مرکز خرید باید به «فشن سنترال» (Fashion Central) و «بلوار واحه» (Oasis Boulevard) اشاره کرد. در بخش «پیرامید دو» (Pyramid 2) نیز می‌توانید از هایپرمارکت، کتابفروشی، بازار سنتی مراکشی و خیابان آسیایی با چندین رستوران مختلف بازدید کنید. برای تفریح و سرگرمی، به پیست اسکیت روی یخ بروید، بولینگ و تیراندازی با کمان را امتحان کنید یا در یکی از سالن‌های سینما از تماشای به‌روزترین فیلم‌های دنیا لذت ببرید.

۹. مرکز جهانی قرن جدید (New Century Global Center) 

  • آدرس: چین، استان سیچوآن، شهر چنگدو، ضلع شمالی بلوار تیانفو (نمایش روی نقشه)
  • مساحت قابل اجاره: ۳۹۹,۴۸۳ متر مربع

نمای شیشه ای مرکز جهانی قرن جدید در چین

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Ryal Hann)

«مرکز جهانی قرن جدید» (New Century Global Center) ساختمانی چندمنظوره است که در اول ژوئیه ۲۰۱۳ به بهره‌برداری رسید. این مرکز خرید که ۱۰۰ متر ارتفاع، ۵۰۰ متر طول و ۴۰۰ متر عرض دارد، به چهار بخش اصلی تقسیم می‌شود: لابی، هتل، پارک آبی در وسط ساختمان، ۱۸  طبقه دفاتر اداری. ۱۴ سالن سینما، پیست اسکیت روی یخ در ابعاد استاندارد المپیک، چندین هتل، اتاق‌های بازی با گنجایش ۲,۰۰۰ نفر، سالن کنسرت ۱,۰۰۰ نفری، مرکز کنفرانس، نمایشگاه، گالری هنری و... نیز برای رفاه و تفریح گردشگران در داخل مجموعه نظر گرفته شده است.

۸. سنترال ورلد (Central World)

ساختمان های بلند سنترال ورلد تایلند در شب

منبع عکس: tripadvisor.com (عکاس: ناشناس)

«سنترال ورلد» (Central World) که بهشتی برای عاشقان خرید به حساب می‌آید، در سال ۱۹۹۰ افتتاح شد و از آن زمان چندین بار گسترش یافته است. در این مرکز خرید هشت طبقه، ۵۰۰ فروشگاه، ۱۰۰ رستوران و کافه، ۱۵ سینما، پارکینگی با گنجایش ۷,۰۰۰ خودرو، مرکز همایش، هتل، سوپرمارکت، پیست اسکیت روی یخ، محوطه بازی کودکان، مرکز آموزشی، فودکورت و سالن بولینگ وجود دارد. از آنجا که بسیاری از فروشگاه‌های برند در این مرکز خرید مشغول به کار هستند، قیمت کالاها بالا است و نمی‌توانید چانه بزنید. درست مانند سایر مراکز خرید بانکوک، امکان استفاده از کارت تخفیف را خواهید داشت که با مراجعه به دفتر اطلاعات طبقه دوم می‌توانید آن را دریافت کنید. میدان روبه‌روی مرکز خرید اغلب با تم خاصی تزیین می‌شود و اجراهای زنده‌ و رایگانی دارد که ارزش بازدید دارند.

۷. مال آو آمریکا (Mall of America)

فضای بازی و سرگرمی در مال آو آمریکا

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: William L Jones)

«مال آو آمریکا» (Mall of America) یا مرکز خرید آمریکا از سال ۱۹۹۲ آغاز به کار کرد و به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع خرید و سرگرمی در آمریکا و یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری در جهان شناخته می‌شود که سالانه حدود ۴۰ میلیون نفر بازدیدکننده دارد. فاصله این محل تا مرکز شهر مینیاپولیس فقط ۱۵ دقیقه است.

مال آو آمریکا دارای بیش از ۵۲۰ فروشگاه، ۶۰ رستوران، شهربازی سرپوشیده هفت هکتاری، آکواریوم، مراکز بازی و سرگرمی در سطح جهانی، فروشگاه لگو، مینی گلف و غیره است. همچنین مرکز خرید مزبور میزبان بیش از ۴۰۰ رویداد در سال است که از کنسرت تا حضور افراد مشهور و نمایش مد را در بر می‌گیرد.

۶. اصفهان سیتی سنتر

  • آدرس: ایران، شهر اصفهان، اتوبان شهید دستجردی، روبه‌روی ورودی جنوبی سپاهان شهر (نمایش روی نقشه)
  • وب‌سایت: www.isfahancitycenter.com
  • مساحت قابل اجاره: ۴۶۵,۰۰۰ متر مربع

مرکز خرید چند طبقه سیتی سنتر اصفهان

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: عباس مجرد)

سیتی سنتر اصفهان جزو بزرگ‌ترین مراکز تجاری، فرهنگی، تفریحی و گردشگری کشور و جهان به حساب می‌آید. این مجموعه بزرگ، هفت طبقه دارد که سه طبقه آن برای واحدهای تجاری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فودکورت، نگارخانه، رستوران و کافی شاپ‌ها در نظر گرفته شده است. برای استفاده از چندین سینما، مرکز همایش‌های بین‌المللی، فودکورت و رستوران‌ها، موزه، شهربازی کهکشان عجایب و زمین اسکواش باید راهی طبقه سوم و چهارم شوید. دو طبقه پاركينگ مسقف در زیرزمین با ظرفيت پارک ۵,۵۰۰ خودرو نیز در دسترس بازدیدکنندگان است.

از آنجا که سیتی سنتر اصفهان کلیه لوازم موردنیاز زندگی روزمره را در یک مکان گرد هم آورده است، می‌توانید کالاهای مختلفی از پوشاک و کیف و کفش تا مصنوعات چرمی، طلا و جواهرات، صنایع دستی، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب‌بازی، لوازم‌خانگی، کتاب و... را خریداری کنید.

۵. اس ام مال آو آسیا (SM Mall Of Asia)

  • آدرس: فیلیپین، شهر پاسای، بلوار سی‌ساید (نمایش روی نقشه)
  • وب‌سایت: www.smsupermalls.com
  • مساحت قابل اجاره: ۴۸۹,۸۹۱ متر مربع

درخت کریسمس ۲۰۲۲ در اس ام مال آو آسیا فلیپین

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Krong Kim)

«اس‌ام مال آو آسیا» (SM Mall Of Asia) عنوان پنجمین مرکز خرید بزرگ جهان را به خود اختصاص داده است و جای تعجب ندارد که روزانه ۲۰۰,۰۰۰ بازدیدکننده دارد. این مرکز خرید از چهار ساختمان تشکیل شده است که توسط راهروهایی به هم متصل شده‌اند تا بازدیدکنندگان هنگام رفت‌وآمد بین آن‌ها مشکلی نداشته باشند.

کره غول‌پیکری از جنس قاب‌های فولادی و چراغ‌های LED در این مرکز وجود دارد که شب‌ها روشن می‌شود و جذابیت خاصی به آن می‌بخشد. اس‌ام مال آو آسیا امکانات فوق‌العاده‌ای همچون سینما IMAX، رستوران‌های مدرن، پارکینگ بزرگی با گنجایش ۵,۰۰۰ خودرو، پیست اسکیت روی یخ برای تمام سنین، پنج هتل و موزه با آثاری از سراسر جهان را برای رفاه و سرگرمی بازدیدکنندگان فراهم کرده است. علاوه بر این، مجموعه تفریحی دو طبقه‌ای در مرکز خرید مزبور فعالیت می‌کند که بخش اعظم آن در فضای باز و رو به خلیج مانیل قرار دارد.

۴. اس‌ ام سیتی نورث ادسا (SM City North EDSA)

  • آدرس: فیلیپین، کسون سیتی، تقاطع خیابان شمال و خیابان اپیفانیو دلاس سانتوس (نمایش روی نقشه)
  • وب‌سایت: www.smsupermalls.com
  • مساحت قابل اجاره: ۴۹۷,۲۱۳ متر مربع

مرکز خرید چند طبقه وان اوتاما در مالزی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Sony Santos)

«اس‌ام سیتی نورث ادسا» (SM City North EDSA) که با نام «اس‌ام نورث ادسا» نیز شناخته می‌شود، اولین شعبه فروشگاه‌های زنجیره‌ای «اس‌ام سوپرمال» (SM Supermall) است. این مرکز خرید در سال ۱۹۸۵ افتتاح شد و در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز خرید فیلیپین به حساب می‌آمد.

در طول سال‌های فعالیت این مجموعه، بخش‌های مختلفی از جمله «بلاک» (Block)، «انکس» (Annex)، «اسکای گاردن» (Sky Garden)، «کار پارک پلازا» (Car Park Plaza)، «نورث‌لینک» (Northlink) و «نورث تاورز» (North Towers) به آن اضافه شدند.

اس‌ام سیتی نورث ادسا از چهار طبقه تشکیل شده است و در آن از سوپرمارکت تا چندین سینما و فودکورت به چشم می‌خورد. یکی از زیباترین بخش‌های مرکز خرید، اسکای گاردن است که به‌لطف رودخانه و آبشار مصنوعی به‌همراه ۵۵ گونه مختلف از گیاهان، چمن‌ها و درختان، مکانی با طراوت برای نشستن و استراحت، به‌خصوص در طول شب محسوب می‌شود.

۳. آیکون سیام (ICONSIAM)

  • آدرس: تایلند، بانکوک، منطقه خلونگ سان، در امتداد رودخانه چائو فرایا (نمایش روی نقشه)
  • وب‌سایت: www.iconsiam.com
  • مساحت قابل اجاره: ۵۲۴,۹۰۲ متر مربع

نمای مدرن ساختمان آیکون سیام در تایلند

منبع عکس: iconsiam.com (عکاس: ناشناس)

«آیکون‌ سیام» ‌(ICONSIAM) در ۹ نوامبر ۲۰۱۸ درهای خود را به روی عموم مردم باز کرد تا به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز خرید آن زمان بانکوک فعالیت خود را آغاز کند.

با گشت‌وگذار در امتداد رودخانه چائو فرایا می‌توانید به تماشای این ساختمان عمدتا شیشه‌ای بپردازید که ابهت آن از دور به وضوح به چشم می‌خورد. این مرکز ۱۰ طبقه، بیش از ۵۰۰ فروشگاه مختلف با ۷,۰۰۰ برند تایلندی و بین‌المللی دارد و در بخش موسوم به «آیکون‌لوکس» همه برندهای لوکس و مشهور مد بین‌المللی را زیر یک سقف خواهید یافت. علاوه بر فروشگاه‌ها، حدود ۱۰۰ رستوران و کافه مختلف در این محل مشغول به کار هستند و در نتیجه به‌راحتی می‌توانید از انواع غذاها و نوشیدنی‌ها لذت ببرید. همچنین محوطه موضوعی بزرگی به نام «سوک‌ سیام» (SookSiam) در طبقه همکف این مرکز خرید قرار دارد که به هنر و فرهنگ و غذاهای تایلندی اختصاص یافته است. اگر گذرتان به این بخش افتاد، بازار شناور آن را از دست ندهید. دو برج مسکونی با ۷۰ و ۵۲ طبقه‌ نیز در این مرکز خرید ساخته شده است.

حتما به «پارک ریور آیکون‌ سیام» (ICONSIAM River Park) سر بزنید که در حدفاصل مرکز خرید و رودخانه خودنمایی می‌کند. اینجا محلی عالی برای تماشای نمایش رقص آب و نور است که به‌مدت ۱۵ دقیقه انجام می‌شود و در زمان غروب خورشید، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

۲. اس‌ ام سیتی تیانجین (SM City Tianjin)

  • آدرس: چین، تیانجین، منطقه دانگلی، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی تیانجین بینهای (نمایش روی نقشه)
  • مساحت قابل اجاره: ۵۶۵,۰۰۰ متر مربع

عکس هوایی از اس‌ ام سیتی تیانجین چین

منبع عکس: sminvestments.com (عکاس: ناشناس)

«اس‌‌ام سیتی تیانجین» (SM City Tianjin) یکی دیگر از مراکز خرید بزرگ چین محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۶ در منطقه اقتصادی شلوغ فرودگاه تیانجین افتتاح شد. این مجموعه شامل پنج ساختمان مختلف می‌شود که هرکدام بر اساس پنج عنصر سنتی چینی (زمین، آتش، آب، فلز و چوب) نام‌گذاری شده‌ و درمجموع بیش از ۲,۵۰۰ واحد تجاری را در خود جای داده‌اند. وقتی از بالا به این مرکز خرید نگاه کنید، به‌شکل یک گل بزرگ در حال بازشدن به نظر می‌رسد که نماد رشد و فرصت‌های جدید است.

در کنار خرید می‌توانید خود را در سینما یا پیست اسکی سرگرم کنید و در نهایت یک وعده غذای لذیذ در فودکورت آن سفارش دهید. پارکینگی با امکان پارک ۸,۱۱۰ خودرو نیز جزو امکانات آن به حساب می‌آید.

۱. ساوث چاینا مال (South China Mall)

  • آدرس: چین، شهر دونگوان، منطقه وانجیانگ (نمایش روی نقشه)
  • مساحت قابل اجاره: ۶۶۰,۰۰۰ متر مربع

مرکز خرید متروکه ساوث چاینا مال در چین

منبع عکس: ststworld.com (عکاس: ناشناس)

«ساوث چاینا مال» ‌(South China Mall) یکی دیگر از مراکز خرید بزرگ جهان است که در سال ۲۰۰۵ آغاز به کار کرد و ۲,۳۵۰ مغازه دارد. این مرکز با وجود وسعت زیاد و امکانات رفاهی، همچنان نیاز به جذب خریداران بیشتری دارد؛ زیرا پنج بخش از هفت بخش آن همچنان خلوت و خالی است و با توجه به همین موضوع، به آن لقب «مرکز خرید ارواح» داده‌اند. عملکرد ضعیف مرکز خرید به‌خوبی نشان می‌دهد که حتی مدرن‌ترین مکان‌ها فقط در صورت وجود تقاضای کافی می‌توانند به موفقیت برسند.

ازدحام جمعیت در طبقات مختلف یک مرکز خرید مدرن

منبع عکس: mappr.co (عکاس: ناشناس)

مراکز خرید بسیاری بزرگی در گوشه‌وکنار دنیا وجود دارد که اکثر آن‌ها در کشورهای آسیایی قرار دارند. اگر تاکنون شانس گشت‌وگذار در هریک از آن مراکز خرید را داشته‌اید، می‌توانید خاطرات و تجربه‌های خود را با کاربران کجارو در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

بزرگترین مرکز خرید دنیا کجاست؟

«ساوث چاینا مال» ‌(South China Mall)

کدام مرکز خرید ایران در فهرست بزرگترین مراکز خرید دنیا قرار دارد؟

سیتی سنتر اصفهان

منبع عکس کاور: passionfordubai.com (عکاس: ناشناس)

مطالب مرتبط:

دیدگاه