در سفر به سمنان از کدام موزه ها بازدید کنیم؟

اکرم زمانی نوری
اکرم زمانی نوری سه شنبه، ۳ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۱
در سفر به سمنان از کدام موزه ها بازدید کنیم؟

اگر قصد سفر به سمنان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم در برنامه‌ سفرتان به این منطقه، از موزه‌های متعدد آن نظیر موزه مُهر و سکه، پارک موزه دفاع مقدس و... دیدن کنید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۰۹ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ به‌روزرسانی شده است.

موزه‌گردی و بازدید از موزه‌ها می‌تواند جزو مکان‌هایی باشد که گردشگران در طول سفرشان از آن‌ها دیدن می‌کنند؛ به‌ویژه برای افرادی که می‌خواهند تاریخ، فرهنگ، آداب‌ورسوم مقصدی را که به آن سفر می‌کنند، در قاب ویترین‌های شیشه‌ای موزه‌ها تماشا کنند. استان سمنان نیز این قاعده مستثنی نیست و بازدید از موزه‌های آن می‌تواند، تجربه‌ای به‌یادماندنی برای گردشگران خلق کند. این مقاله قصد دارد شما را با برخی از موزه‌های استان سمنان آشنا کند. با ما همراه شوید تا سمنان‌گردی را در موزه‌ها تجربه کنید.

سمنان

موزه مُهر و سكه

ویترین های موزه مهر و سکه سمنان

مُهرها، ابزارهای مبادلاتی کالا از قبیل حلقه‌های مبادلاتی، پول‌های اولیه، سکه، اسکناس، سفته، برات و ابزارهای نگهداری پول، از اشیای نخستین موزه تخصصی سکه و مُهر استان سمنان است که در سه بخش در معرض نمایش قرار دارد. این موزه در سال ۱۳۹۲ با همکاری میراث فرهنگی و آقای حسن پاکزادیان افتتاح شد.

  • آدرس: خیابان امام خمینی، بازار پایین، جنب مسجد امام یا سلطانی، تکیه پهنه

پارک موزه دفاع مقدس

بمب جنگی در موزه دفاع مقدس سمنان

پارک موزه‌ دفاع مقدس شهر سمنان، محلی برای حفظ یاد و خاطره‌ حماسه‌سازان جنگ تحمیلی است که گردشگران در سفر خود به این شهر می‌توانند از آن دیدن کنید. این موزه شامل سردر، صحن تاریخ، ساختمان مرکزی موزه، شهر نمادین، محل بدرقه و اعزام، عقبه جبهه، شب عملیات، منطقه‌ عملیاتی طریق القدس، شهید گمنام، یادمان سه هزار شهید استان سمنان، عرصه‌ خودباوری، عرصه نبرد و دفاع دریایی و ساختمان مرکز فرهنگی دفاع مقدس می‌شود.

  • آدرس: حاشیه شرقی شهر سمنان و در مجاورت شریان اصلی شهر در کنار کمربندی تهران، مشهد و مصلای شهر سمنان

موزه حیات وحش و تاریخ طبیعی

موزه‌ حیات وحش سمنان شامل دو بخش تاریخ طبیعی و تنوع زیستی است و بیش از ۷۰ گونه‌ جانوری اعم از پرندگان، خزندگان، پروانه‌ها و فسیل‌ها در آن نگهداری می‌شود. بقایای سیلیس‌شده‌ گیاهان و جانوران به‌صورت فسیل و سنگواره، انواع حیوانات به‌صورت تاکسیدرمی نظیر پلنگ، گورکن، آهو، قوچ، کفتار، گرگ، خرس، پازن، روباه، گربه جنگلی، گراز، قرقاول، سمور، انواع جغد، فلامینگو، خوتکا، اسکلت هوبره و کاراکال و نیز انواع جمجمه حیوانات مانند روباه، کفتار، حشرات و... از دیدنی‌های این موزه هستند.

  • آدرس: میدان استاندارد، ابتدای بلوار جوان، جنب دانشگاه پیام نور، ادره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان

منبع عکس: pana

شاهرود

موزه‌ حیات وحش، تاریخ طبیعی

ماکت اسکلت دایناسور موزه حیات وحش دامغان

برای علاقه‌مندان به حیوانات پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به سمنان، از موزه‌ حیات وحش شاهرود دیدن کنند. انواع پستانداران، خزندگان و پرندگان تاکسیدرمی نظیر مارها و بزمجه‌ها، گوشت‌خوارانی مانند پلنگ، گرگ، روباه، کاراکال، خرس و علف‌خورانی همچون قوچ و میش، کل، بز و آهو، در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

موزه‌های روستایی

موزه روستایی مزج

مزج، روستایی در شهر بسطام شهرستان شاهرورد است. حمام قدیمی این روستا، مکانی برای معرفی تاریخ و فرهنگ به شمار می‌رود؛ در عین حال که زندگی روستایی را در قالب وسایل مردم‌شناسی مانند ابزار کشاورزی، دامداری، پوشاک، وسایل و ابزارآلات سنتی نشان می‌دهد.

  • آدرس: روستای تاریخی مزج در ۵۴ کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار دارد.

موزه و اقامتگاه روستایی خیج یا قیج

فرد بومی در مقابل موزه و اقامتگاه روستای خیج

منبع عکس: ion.ir

روستای خیج یا قیج می‌تواند، مقصدی مناسب برای گشت‌وگذار شما در شهرستان شاهرود باشد. از دیدنی‌های این روستا، موزه‌ آن با سه اتاق کوچک است که اشیایی مانند وسایل کشاورزی و باغداری، وسایل معیشت روستایی و... در آن نگهداری می‌شود. این موزه و اقامتگاه را علی خنجری، معروف به عمو علی، برپا کرده است. گردشگران بعد از گشتن روستا و دیدن این موزه کوچک می‌توانند شب را در آن سپری کنند.

  • آدرس: بسطام، شهر کلاته خیج، روستای خیج، خیابان اصلی، کوچه پایگاه، انتهای کوچه

گرمسار

موزه علم و صنعت، کارخانه پنبه

اشیای علمی در موزه علم و صنعت گرمسار

منبع عکس: tasnimnews

کارخانه پنبه یکی از بناهای متعلق به دوران پهلوی اول در گرمسار است. این بنای دو طبقه به موزه‌ علم و صنعت و همچنین بازارچه صنایع دستی اختصاص دارد و به این ترتیب، گردشگران می‌توانند صنایع‌دستی گرمسار را از آن تهیه کنید.

  • آدرس: ضلع شرقی میدان معلم

مهدی شهر

موزه عشایری ایل سنگسر

آبنما و حوض در محوطه موزه عشایری ایل سنگسر مهدی شهر

منبع عکس: aftabnews

شهر مهدی شهر که در گذشته سنگسر نام داشت، خاستگاه یکی از ایل‌های کشور با همین نام است. برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ این ایل باید راهی موزه‌ عشایری مهدی شهر شد. ابزار و وسایلی از زندگی روزمره‌ مردمان عشایر در معرض نمایش قرار دارد که بخشی از آن‌ها با تلاش آقای پاکزادیان جمع‌آوری شده است و بخش دیگر را مردم و عشایر سنگسر اهدا کرده‌اند.

ابزار و ادوات پشم‌چینی، مراحل تولید انواع نخ و پارچه‌های پشمی و ابریشمی، انواع دست‌افزار‌های زندگی روزمره، انواع ظروف، ابزار، جنگ‌افزار، صنایع‌دستی و هنر سوزن‌دوزی، پوشاک و نمایه‌ای از زندگی شهرنشینی مردم ایل سنگسر در دهه‌های گذشته، سازه‌های عشایری مانند تنور، سازه اختصاصی تولید کره، انواع اجاق‌های اختصاصی تولید انواع لبنیات، سیاه‌چادر سنگسری در دو قسمت سالن و فضای باز به نمایش گذاشته شده‌اند.

  • آدرس: خيابان امام خمينی، بالاتر از ميدان امام، ساختمان شورای شهر

منبع عکس: aftabnews

موزه سنگ و فسیل

ویترین سنگ و فسیل موزه سنگ و فسیل مهدی شهر

منبع عکس: mehrnews

اگر به مهدی شهر سفر کردید و بازدیدی از غار دربند داشتید، به موزه‌ سنگ و فسیل هم سری بزنید و بازدیدتان را کامل کنید. این موزه که در نزدیکی غار قرار دارد، با همت آقای پاکزادیان برپا شده که از سال ۱۳۶۸ مجموعه‌ای بی‌نظیر از سنگ‌ها و فسیل‌ها را گردآوری کرده است. مجموعه مذکور شامل نمونه‌هایی از منطقه‌ البرز مركزی، از شمال شهميرزاد تا جنوب سمنان می‌شود. سنگ‌های قیمتی، نیمه‌قیمتی و زینتی، کانی‌ها و فسیل‌ها از دیدنی‌های این موزه هستند.

  • آدرس: منطقه دربند، ابتدای مسير پياده‌روی غار دربند

مطالب مرتبط:

دیدگاه