در سفر به اصفهان از کدام موزه ها دیدن کنیم؟

اکرم زمانی نوری
اکرم زمانی نوری یکشنبه، ۸ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۸
در سفر به اصفهان از کدام موزه ها دیدن کنیم؟

موزه‌های متعدد و مختلف، از جمله جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این جاذبه‌ها را در برنامه‌ سفر خود به نصف جهان، بازدید از بهترین موزه های اصفهان قرار دهید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۰۵ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۰۷ به‌روزرسانی شده است.

در شهر اصفهان جاذبه‌های دیدنی فراوانی وجود دارد که شاید دیدن تمامی آن‌ها با یک سفر ممکن نباشد. تردیدی نیست، اولین مکان‌‌هایی که در اصفهان برای بازدید به ذهن گردشگران خطور می‌کند، جاذبه‌هایی مانند میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو، چهل ستون، سی و سه پل و... هستند. باید در نظر داشت که موزه‌ها نیز  از جمله جذاب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شوند. کجارو قصد دارد تا شما را به دیدن این مکان‌ها دعوت کند. با ما همراه باشید تا این‌بار نصف جهان را در قاب موزه‌ها تماشا کنید.

موزه هنرهای معاصر و موزه قرآن

مجسمه مقابل ورودی موزه هنرهای معاصر اصفهان

موزه‌ هنرهای معاصر در نزدیکی کاخ موزه‌ چهل ستون قرار دارد. این موزه در خانه‌ مسعود ميرزا، حاكم وقت اصفهان در دوره‌ قاجار، برپا شده است که قدمت آن به دوران صفوی می‌رسد. در دوره‌ پهلوی نیز این بنا به‌عنوان استانداری استفاده می‌شد، تا اینکه از سال ۱۳۷۳ با همت شهرداری به موزه تبدیل شد. آثار این مکان در دو طبقه و شش قسمت در معرض نمایش قرار دارند. یکی دیگر از بخش‌های مجموعه هنرهای معاصر، موزه قرآن است. مجموعه نفیس قرآنی این بخش با همت آقای نادر قلی نادری رارانی از پژوهشگران اصفهانی گردآوری و اهدا شده است.

  • نشانی: ميدان امام حسين، خيابان استانداری

گنجینه میراث اسلامی

محوطه و فضای سبز گنجینه میراث اسلامی اصفهان

منبع عکس: Hghassami

در شهر اصفهان برای دیدن بزرگ‌ترین و نخستین گنجینه‌ میراث اسلامی کشور باید سراغ خانه‌ تاریخی مشیر الممالک را گرفت. خانه‌ای با قدمت صفوی و متعلق به خاندان مشیر که از مستوفیان دوران صفوی بودند. در این خانه‌ تاریخی و زیبا آثاری از اوایل اسلام تا زمان حاضر نگهداری می‌شود. معماری، خوش‌نویسی، خوش آوایی، تالارهای این موزه را تشکیل می‌دهند. آثاری چون مُهرها و نامه‌های شاهان ایران، سنگ قبرهایی با خط کوفی و قلم کاری‌های سلجوقی، زینت‌بخش این تالارها هستند.

  • ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۱۷
  • تعطیلات موزه: روز اول عید نوروز، روز طبیعت، شب‌های قدر، شهادت امام جعفر صادق (ع)، تاسوعای حسینی، عاشورای حسینی، اربعین حسینی، شهادت پیامبر اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع)
  • نشانی: خیابان هاتف، خیابان مشیر یخچال، ابتدای کوچه‌ هارونیه، خانه تاریخی مشیرالملک

منبع عکس: ویکی‌پدیا

موزه صدف اصفهان

ویترین های موزه صدف اصفهان

منبع عکس: mgemuseum95.blogfa

اولین موزه‌ صدف و حلزون را در شهر نصف جهان می‌توان پیدا کرد. این موزه در پارک جنگلی ناژوان اصفهان قرار دارد. نرم‌تنان، خارپوستان، سخت‌پوستان از گونه‌هایی هستند که در این مجموعه نگهداری می‌شوند و از آب‌های خليج فارس، دريای عمان، دریای خزر، درياها و اقيانوس‌ها گردآوری شده‌اند. ستاره‌ها، طوطياها، خرچنگ صدف‌های دریایی، از  دیدنی‌های موزه صدف هستند که با تلاش كاپيتان دريانورد حسن خواجه، طی بيش از ۲۵ سال جمع‌آوری شده است.

  • نشانی: موزه صدف در مجموعه پارک جنگلی ناژوان، جنب آكواريم اصفهان واقع است. برای بازدید به اتوبان شهيد حبيب الهی، ميدان سهروردی، جاده الفت بروید.

باغ موزه پروانه‌های اصفهان

انواع پروانه باغ موزه پروانه های اصفهان

منبع عکس: eghtesadonline

در پارک جنگلی ناژوان علاوه بر بازدید از موزه‌ صدف‌ها، به باغ موزه‌ پروانه‌ها نیز سر بزنید. در این باغ انواع گونه‌های گیاهی مثل درختچه فردوس، درختچه سيكاس، درختچه ليندا، بنجامين‌ها، فيكوس‌ها، بگونيا، آگاو و انواع پروانه‌ در حدود ۵۰ قاب به نمایش گذاشته شده است.

  • نشانی: اتوبان شهيد حبيب اللهی، ميدان سهروردی، خيابان الفت، پارک جنگلی ناژوان

منبع عکس: eghtesadonline

موزه علوم و فنون

ابزار علمی در موزه علوم و فنون اصفهان

منبع عکس: isfstm.ir

آسمان‌نما، ایپتیک، زمین‌شناسی، شیمی، فیزیک و فنی‌وحرفه‌ای، بخش‌های موزه‌ی علوم و فنون اصفهان را تشکیل می‌دهد که زیر نظر آموزش‌وپرورش این شهر قرار دارد. این مجموعه با هدف نشان‌دادن سیر تحول و تطور علوم و فنون، عینیت‌بخشی به کتاب‌های درسی، نمایش اکوسیستم‌های غالب در کشور ایران، آشنایی با کهکشان‌ها، عظمت و عجایب خلقت، ایجاد روحیه‌ی خلاقیت و پژوهش در بازدیدکنندگان ایجاد شده است. در این گنجینه‌ وسایل و امکانات در زمینه‌های فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، فنی‌وحرفه‌ای، کاردانش و اکوسیستم‌ها برای علاقه‌مندان، به‌ویژه دانش‌آموزان، در معرض نمایش قرار دارد.

  • ساعت بازدید: شنبه، دوشنبه، چهارشنبه مخصوص دختران/ یکشنبه و سه‌شنبه، پنجشنبه مخصوص پسران (بازدید از موزه در روزهای تعیین‌شده و پس از هماهنگی با مدیریت موزه امکان‌پذیر خواهد بود)
  • شماره تماس: ۳۶۶۴۰۹۳۰ – ۰۳۱
  • نشانی: خیابان سعادت‌آباد، خیابان مصلی، بعد از فروشگاه بزرگ هايپر، کوچه‌ شماره‌ ۲۴، مدرسه‌ جهانگیرخان

موزه آموزش‌وپرورش

موزه‌ آموزش‌وپرورش در خانه‌ تاریخی عطاءالملک دهش، از شخصیت‌های اجتماعی و معتبر اصفهان در دوران قاجار است که بعد از انقلاب به مدرسه و در دهه‌ ۷۰ خورشیدی به موزه‌ آموزش‌وپرورش تبدیل شد. این موزه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. تصاويری از مدارس قديمی، دانش‌آموزان، وسايل كمک آموزشی و كتاب‌های درسی و قديمی، اسناد وزارت معارف و آموزش‌وپرورش، مدارک تحصيلی دوره‌های مختلف آموزشی، كتاب‌های خطی با چاپ سنگی، کتاب‌های تخصصی مربوط به مشاهير و تاريخ اصفهان، سالنامه‌های مدارس، مجلات و روزنامه‌های قديمی و نشريات مربوط به آموزش‌وپرورش استان اصفهان در معرض نمایش قرار دارد.

  • ساعت بازديد: از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۸ صبح تا ۱۷ عصر و پنجشنبه‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر (تورهای بازديد با هماهنگی قبلی پذيرفته می‌شوند)
  • نشانی: خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، كوی دهش

موزه‌های دانشگاه اصفهان

اشیا و ظروف نفیس در موزه دانشاه اصفهان

منبع عکس: museum.ui.ac.ir

موزه‌های دانشگاهی علاقه‌مندان خاص خود را دارد. اگر سفر علمی به شهر اصفهان داشتید یا برای شرکت در همایش‌ و کنفرانس به دانشگاه اصفهان رفتید از موزه‌ اسناد، زمین‌شناسی و زیست‌شناسی این دانشگاه دیدن کنید.

موزه و مرکز اسناد

یکی از موزه‌های دانشگاهی شهر اصفهان، موزه‌ دانشگاه این شهر است. این مرکز شامل آثار و اسنادی است که از زمان تاسیس دانشگاه تا به امروز گردآوری شده‌اند؛ آثاری نظیر سکه و اسکناس، تمبرها، اشیای اهدایی، تابلوهای نقاشی، آثار چوبی، جام‌ها و کاپ‌های مسابقات. دفتر یادبود، مشعل، تندیس‌ها و سرویس غذاخوری ساخت کشور فرانسه از دیدنی‌های این موزه به شمار می‌رود.

منبع عکس: museum.ui.ac.ir

موزه زمین‌‌شناسی

سنگ و کانی های موزه زمین شناسی دانشگاه اصفهان

منبع عکس: museum.ui.ac.ir

در موزه‌ زمین‌شناسی دانشکده‌ علوم دانشگاه اصفهان نمونه‌هايی از سنگ، کانی، سنگواره (فسيل) و اشيای معدن‌کاری قديمی نگهداری می‌شود که از نقاط مختلف ایران و خارج به دست آمده است. حدود ۴۵۰ نمونه سنگ و كانی، ۲۰۰ نمونه فسيل، فسيل‌های دوران اول تا چهارم زمين‌شناسی، سنگ‌های كانی و كانی‌های قيمتی مثل فيروزه، عقيق و... در اين موزه قرار دارد.

  • ساعت بازدید: روزهای یکشنبه و چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۵، برای بازديد و ورود به موزه، با مسئول موزه هماهنگ کنید. (علاقه‌مندان جهت هماهنگی می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۷۹۳۲۱۵۷ - ۰۳۱ ،۰۳۱۳۷۹۳۲۱۶۷ یا ۳۷۹۳۲۱۵۳ - ۰۳۱ تماس بگیرند.)

موزه دانشگاه صنعتی اصفهان

ویترین و تصاویر موزه دانشگاه صنعتی اصفهان

منبع عکس: museum.iut.ac.ir

برای آشنایی با شکل‌گیری دانشگاه صنعتی اصفهان می‌توانید از موزه‌ این دانشگاه دیدن کنید. آثاری از جمله عکس‌های تاريخی، اسناد قديمی، تکنولوژی‌های آموزشی، وسايل اداری قديمی، وسايل آزمايشگاهی و کارگاهی، کامپيوترها و حافظه‌های کامپيوترهای اوليه دانشگاه، کتاب‌ها و انتشارات دهه‌های قبل، آثاری از شهدای دانشگاه و... زینت‌بخش این مجموعه هستند.

  • ساعت بازدید: روزهای زوج (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) از ساعت ۸ تا ۱۱ و ۱۴ تا ۱۶، روزهای فرد (يکشنبه و سه‌شنبه) از ساعت ۸ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۵ (روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطيلات رسمی، موزه تعطيل است.)
  • نشانی: دانشگاه صنعتی اصفهان، پژوهشکده‌ فولاد، پشت اداره‌کل آموزش و مرکز معارف اسلامی

مجموعه موزه‌های تخت فولاد

نمونه های سازه فولادی دی موزه های تخت فولاد اصفهان

منبع عکس: isfahan.ir

تخت فولاد نام قبرستانی تاریخی با بناهای متعدد در شهر اصفهان است. این مجموعه شامل عكاس‌خانه‌ها، روزنامه‌نگاران و گنجينه‌ سنگ‌نوشته‌ها است. تصاویر مربوط به تکایا، بقاع و دیگر بناهای معماری، عکس‌های مشاهیر، روزنامه‌ها و نشریات ادوار مختلف اصفهان، کتیبه‌های تاریخی و الواح قبور، از دیدنی‌های موزه‌های تخت فولاد محسوب می‌شود.

  • مکان عکاس‌خانه: تکیه میر فندرسکی، نگارخانه فدک
  • ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۸
  • مکان موزه روزنامه‌نگاران: تکیه میر فندرسکی، نگارخانه فدک
  • ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۸
  • مکان موزه سنگ‌نوشته‌ها: تکیه سدالعراقین
  • ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۳
  • نشانی: خیابان آزادگان

منبع عکس: isfahan.ir

موزه خصوصی حسین پناه

ستون ها و حوض موزه حسین پناه اصفهان

منبع عکس: asriran

موزه‌ حسین پناه در دو خانه‌ تاریخی برپا شده و حاصل سال‌ها تلاش آقای حسین پناه در گردآوری اشیای این موزه است. مجموعه‌های صوتی و تصویری از جمله رادیو، گرام، گرامافون، ضبط‌صوت، تلویزیون، پروژکتور، آپارات، دستگاه پخش اسلاید، صفحه‌های صوتی، دوربین عکاسی و فیلم‌برداری، مجسمه‌های جواهرنشان، تلسکوپ طلایی، تلفن هندلی، نخستین پیغام‌گیر تلفن، انواع سکه و تمبر، ساعت‌های مچی ایرانی و روسی، انواع تابلوهای نقاشی ایرانی و خارجی، کتاب‌های خطی و قرآن و... از اشیا و وسایلی است که در این مکان در معرض نمایش قرار دارد.

  • نشانی: خیابان مسجد سید، بازارچه بید آباد، جنب درب جنوبی مسجد سید، بن‌بست امین، پلاک ۱۷

منبع عکس: asriran

موزه هلال احمر

در موزه‌ هلال احمر ضمن اینکه از یک بنای متعلق به دوران پهلوی دیدن می‌کنید، از عکس‌ها و وسایل مرتبط با هلال احمر از دهه‌ ۳۰ خورشیدی تا زمان حاضر را نیز خواهید دید.

  • ساعت‌های بازدید: همه‌روزه به‌جز روزهای تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۲
  • نشانی: خیابان کاشانی، بعد از بیمارستان کاشانی

موزه شهدا

موزه‌ شهدای اصفهان در سال ۱۳۸۱ افتتاح شده است و در سه تالار به معرفی شهدای انقلاب و دفاع مقدس می‌پردازد.

  • ساعت بازديد: در بهار و تابستان از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۰؛ پایيز و زمستان از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ و ۱۵ تا ۱۹، به‌جز روزهای تعطيل
  • نشانی: خيابان شمس آبادی

عکس کاور: ویکی‌پدیا

مطالب مرتبط:

دیدگاه