هواپیمای نهنگ سفید ایرباس بالاخره وارد آسمان‌ها شد

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
هواپیمای نهنگ سفید ایرباس بالاخره وارد آسمان‌ها شد

اولین پرواز هواپیمای بلوگا ایکس‌ال شرکت هواپیمایی ایرباس با شمایل نهنگ سفید خندان انجام شد.

هواپیمای جدید ایرباس با نام بلوگا ایکس‌ال (BelugaXL)، اولین پرواز عملیاتی خود را پنج سال پس از معرفی آن در نوامبر ۲۰۱۴، انجام داد و این مساله بدین معنا است که هواپیمای زیبای این شرکت با شمایل نهنگی با صورت خندان وارد عرصه خدمات‌رسانی شد. در ادامه مقاله، کجارو اطلاعات بیشتری از این هواپیمای غول‌پیکر در اختیار شما قرار خواهد داد.

به خاطر داشته باشید که برای دیدن فهرستی جامع از انواع بلیط هواپیما به مقصد موردنظرتان، می‌توانید از کجارو کمک بگیرید. از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، جستجوی آسان بلیط هواپیما به مقاصد داخلی و خارجی، مشاهده و مقایسه یکجای قیمت بلیط پروازهای سیستمی، چارتری و لحظه آخری به مقصد دلخواه و همچنین انتخاب ارزان‌ترین گزینه فراهم شده است.

 بلوگا ایکس‌ال

هواپیمای جدید ایرباس با نام لوگا ایکس‌ال (BelugaXL)، اولین پرواز عملیاتی خود را انجام داد. عکس از اس رامادیر

اما متاسفانه باید بدانید که شما نمی‌توانید سوار این هواپیمای جذاب شوید، زیرا این یک هواپیمای ابر ترابری برای حمل و نقل بار (قطعات بزرگ هواپیما) است، نه یک هواپیمای مسافربری. شکل این هواپیما ممکن است از دور کوچک و بامزه به نظر بیاید اما در حقیقت، بسیار بزرگ و عرض هواپیما، هشت متر است. مقر اصلی ایرباس در هلند است و هواپیمای بلوگا ایکس‌ال، ظرفیت حمل و نقل را ۳۰ درصد افزایش خواهد داد. هدف اصلی این هواپیما، جابه‌جایی اجزا و قطعات بزرگ هواپیما میان کارگاه‌های تولید در اروپا و خطوط مونتاژ نهایی ایرباس در تولوز در فرانسه، هامبورگ در آلمان و تیانجین در چین، است.

 بلوگا ایکس‌ال

این هواپیما نیروی خود را از یک جفت موتور رولز-رویس ترنت ۷۰۰ می‌گیرد. عکس از جی وی ریموندون

طراحی خاص هواپیما با توجه به‌ظاهر آن، یکی از شش انتخاب تاییدشده در رای‌گیری میان کارکنان ایرباس بود. این هواپیما قدم به این دنیا گذاشت؛ زیرا ۴۰ درصد از ۲۰ هزار نفری که در رای‌گیری شرکت کردند به خاطر صورت بامزه و طراحی خیالبافانه‌اش، به آن رای دادند. البته باید بدانید که این تنها هواپیما با شمایل یک ماهی بزرگ نیست و هواپیمای امبرائر نیز به‌شکل یک کوسه طراحی شده است. محفظه غول‌پیکر حمل بار با ۶۳ متر طول به‌راحتی می‌تواند دو بال هواپیمای A۳۵۰ را همزمان حمل کند، در حالی که هواپیمای بلوگا اس‌تی جای یک بال را داشت. با وجود دریچه جلویی که به‌سمت بالا باز می‌شود، قطعاتی چون بال‌های تکمیل‌شده هواپیما، بخش‌های مرتبط به بدنه و دیگر اجزا می‌توانند به‌راحتی بار زده یا تخلیه شوند.

 بلوگا ایکس‌ال

هواپیمای ایرباس بلوگا ایکس‌ال، یک هواپیمای ابر ترابری حمل بار است.

شش هواپیمای اول بلوگا ایکس‌ال برای ورود به عرصه خدمات‌رسانی، باید بیش از ۲۰۰ تست پرواز انجام دهند و بیش از ۷۰۰ ساعت به‌صورت آزمایشی در این ماه، پرواز کنند. ۵ هواپیما از این نوع تا سال ۲۰۲۳ ساخته خواهند شد و از ۱۱ مقصد به راه خواهند افتاد و در همین حین دماغ گرد نهنگی شکل آن‌ها، بازدهی ایرودینامیکیشان را تقویت خواهد کرد. بلوگا ایکس‌ال، نیروی خود را از یک جفت موتور رولز-رویس ترنت ۷۰۰ می‌گیرد و بیشینه ظرفیت باربری آن، ۵۱ تن است. فاصله‌ای که این هواپیما می‌تواند طی کند، ۴۰۰۰ کیلومتر است.

 

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه