این ماجراجویی‌های جذاب را در هند تجربه کنید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۲۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
این ماجراجویی‌های جذاب را در هند تجربه کنید

با اینکه سفر به هند و بازدید از جاذبه‌های شناخته‌شده‌ی آن برای هر گردشگری جذاب به نظر می‌رسد، اما نباید از سرگرمی‌ها و تفریحات ماجراجویانه‌ی این سرزمین غافل شد که در نوع خود کم‌نظیر هستند.

در سفر به هند، بازدید از تاج محل، این میراث جهانی یونسکو با سازه‌ی مرمر سفیدش، قطعاً در صدر فهرست برنامه‌های گردشگران قرار دارد و احتمالاً تفریحات معروف دیگری نظیر قایق‌سواری با خانه‌های قایقی در مرداب‌های کرالا، تمرین یوگا در شهر ریشی کش و تماشای جشنواره‌های رنگارنگ در سراسر این کشور نیز جزو برنامه‌ی گردشگران است.

البته نباید از منطقه‌ی شمالی راجستان غافل شد، جایی که اغلب نامش با کاخ‌های سلطنتی، قلعه‌های باشکوه و زرق‌وبرق رنگ‌ها در شهر صورتی جیپور و شهر آبی در جوداپور گره خورده است. با این همه گاهی اوقات بهترین تجربیات سفر، آن‌هایی هستند که زیاد شناخته‌شده نیستند یا در نقاط دوردست قرار دارند. در این مقاله از کجارو تصمیم داریم تا به ماجراجویی‌های غیرمنتظره‌ای اشاره کنیم که معمولاً در برنامه‌ی متداول گردشگران به چشم نمی‌خورد، اما شما می‌توانید در تور هند این فرصت را غنیمت بشمارید؛ به‌خصوص که کجارو با همکاری آژانس‌های معتبر گردشگری کشور در انتخاب بهترین و ارزان‌ترین تور به شما کمک می‌کند و امکان یافتن تورها با پایین‌ترین قیمت را برای شما فراهم کرده است.

گشت‌وگذار در قلمروی ببرها

قلمروی ببرها در هند

به‌لطف تلاش‌های حفاظت از ببرها در سال‌های اخیر، تعداد این حیوانات و همین طور شانس تماشای آن‌ها در ایالت مرکزی مادیا پرادش بیشتر شده است.

به‌لطف تلاش‌های حفاظت از ببرها در سال‌های اخیر، تعداد این حیوانات در ایالت مرکزی مادیا پرادش بیشتر شده است

امکان سافاری در منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی ساتپورا وجود دارد که علاقه‌مندان می‌توانند در سفر سیار و چندروزه از قلمروی ببرها دیدن کنند، دنبال‌ ردپای ببرها بگردند و آن‌ها را در میان درخت‌ها جستجو کنند و با فرارسیدن شب با صدای جنگل، بخوابند. آن دسته از گردشگرانی که به‌دنبال نصف روز پیاده‌روی در حیات‌وحش هستند و در عین حال ترجیح می‌دهند که شب را در تفرجگاهی  سپری کنند، می‌توانند راهی اقامتگاه‌ها شوند. تفرجگاه‌های جنگلی در حاشیه‌ی قدیمی‌ترین پارک ملی هند یعنی پارک ملی جیم کوربت در اوتاراکند قرار دارد.

بازدید از شوره‌زار

شوره زار هند

با پایان فصل بادهای موسمی در ماه اکتبر (مهر) و تبخیر آب از روی باتلاق‌های نمکی پایین‌دست در شوره‌زار Rann of Kutch، یکی از بزرگ‌ترین بیابان‌های نمکی جهان پدیدار می‌شود؛ شوره‌زاری درخشان که به‌خصوص در زیر نور کامل ماه، چشم‌اندازی جادویی و فوق‌العاده پیدا می‌کند. این منطقه در ایالت غربی گجرات واقع شده است و در فهرست جاذبه‌های گردشگری معروف هند به چشم نمی‌خورد؛ اما با این حال گردشگری داخلی این منطقه در سال‌های اخیر سیر صعودی داشته است. گردشگران نه‌تنها می‌توانند از این بیابان نمکی دیدن کنند، بلکه با اقامتی چندروزه امکان آشنایی با تاریخ و فرهنگ این خطه از هند نیز برایشان وجود دارد.

مهمان‌خانه‌ی Bhuj House، یک خانه‌ی میراث فرهنگی محافظت‌شده‌ی پارسی است که حدود ۹۰ دقیقه با این شوره‌زار فاصله دارد و گوشه‌ای از گذشته‌ی این خانه و شهری را که روزگاری محل سکونت پارسیان هند (گروهی از زرتشتیان ایرانی‌تبار) بوده است، به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد. در واقع نیاکان آن‌ها در سده دوم هجری پس از سلطه اعراب مسلمان بر ایران، از ایران به هند کوچ کرده‌اند و ازاین‌رو می‌توان آنان را نخستین جامعه‌ی مهاجر ایرانی به‌شمار آورد.

دوچرخه‌سواری در ارتفاعات بالا

دوچرخه سواری در هند

دوچرخه‌سواران فصلی که دوست دارند از ازدحام جمعیت فرار کنند و تجربه‌ی دوچرخه‌سواری در ارتفاعات جدید را برای خود رقم بزنند، می‌توانند به Cycleit ملحق شوند و ماجراجویی در ارتفاعات بالا را تجربه کنند. در یک کاوش ۱۱ روزه و ۶۱۶ کیلومتری در رشته کوه ترانشیمالایا (ترنس-هیمالایا)، قدرت و تحمل دوچرخه‌سوارها به بوته‌ی آزمایش گذاشته می‌شود، به‌خصوص که هر یک از شرکت‌کنندگان باید با صعودهای شیب‌دار دست‌وپنجه نرم کرده، از پیچ‌وخم‌های تند عبور کنند، برخی از مرتفع‌ترین گذرگاه‌های دنیا را رکاب بزنند از جمله گذرگاه Khardung La که در ارتفاع ۵۳۰۰ متری قرار دارد.

با اینکه این سفر چالش‌برانگیز برای دوچرخه‌سوارهای حرفه‌ای که قدرت جسمانی کافی دارند، مناسب است، اما افراد آماتور نیز می‌توانند در دامنه‌های هیمالیا دوچرخه‌سواری کنند یا به یکی از سفرهای آخر هفته‌ای Cycleit بپیوندند که راهی دهکده‌ها، تپه‌ها و جنگل‌های هیمالیا می‌شود.

گشت‌وگذار در بزرگ‌ترین جنگل مانگرو در دنیا

جنگل مانگرو در هند

زمانی که گردشگران با قایق به سونداربانس بنگال غربی می‌روند، جایی که به‌عنوان بزرگ‌ترین جنگل مانگرو در نوع خود در دنیا به شمار می‌شود، علاوه بر تمساح و گوزن خال‌دار می‌توانند بیش از ۲۵۰ گونه پرنده و ببرهای بنگال در معرض انقراض را مشاهده کنند. آن‌ها می‌توانند توقفی هم در برج‌های دیده‌بانی داشته باشند و ضمن پیاده‌روی در مسیری محصور، از آن بالا و در کمال امنیت به تماشای جنگل و حیات‌وحش بپردازند.

با توجه به طبیعت بی‌نظیر و بکر، موقعیت مکانی دوردست و حضور ببرها، زندگی در سونداربانس مطمئناً هیچ شباهتی به تجربه‌های دیگر شما در سایر نقاط هند نخواهد داشت. از آنجا که در فصل بادهای موسمی، سطح آب تغییر می‌کند، سفر و گشت‌وگذار در این منطقه دشوار و حتی غیرممکن می‌شود؛ بنابراین بهتر است از ماه ژوئیه تا سپتامبر (تیر تا شهریور) به این جنگل سفر کنید.

یخ‌نوردی در آبشارهای هیمالیا

یخ نوردی در هند

دمای هوای بسیار سرد قطعاً نمی‌تواند علاقه‌مندان به سرگرمی‌های فضای باز را از یخ‌نوردی در هیماچال پرادش منصرف کند. افراد مبتدی می‌توانند از دوره‌ی یخ‌نوردی استفاده کنند، جایی که مربیان حرفه‌ای به شرکت‌کنندگان درباره‌ی بالارفتن از آبشارهای یخ‌زده آموزش می‌دهند. آن دسته از ماجراجویانی که هم که پیمودن مسیرهای آبی یخ‌زده را به یخ‌نوردی ترجیح می‌دهند، می‌توانند شانس تجربه‌ی طبیعت سرد و خشن و فوق‌العاده زیبای هیمالیا را در اینجا داشته باشند، تجربه‌ای که کمتر گردشگری در سفرهایش داشته است.

قدم‌زدن در زیر شکوفه‌های گیلاس

ماجراجویی در هند

ژاپن تنها کشوری نیست که گردشگران می‌توانند از تماشای شکوفه‌های گیلاس نهایت لذت را ببرند. در برخی از مناطق هند، درختان گیلاس بومی وجود دارد که امکان قدم‌زدن در زیر سایه‌بانی از شکوفه‌های صورتی و سفید را برای گردشگران فراهم می‌کند.

جشنواره بین‌المللی شکوفه‌های گیلاس هندوستان، در اوایل ماه نوامبر در شیلونگ برگزار می‌شود

جشنواره بین‌المللی شکوفه‌های گیلاس هندوستان، در کنار فعالیت‌های فرهنگی، پیاده‌روی‌های هدایت‌شده و موسیقی زنده در اوایل ماه نوامبر (آبان) در ایستگاه شمال‌شرقی شیلونگ برگزار می‌شود، جایی که شکوفه‌های گیلاس معمولاً از اواخر اکتبر تا نوامبر (آبان تا اوایل آذر) قابل‌مشاهده هستند. در فصل بهار، شکوفه‌های گیلاس و سیب، تپه‌های آستان ماراگ در ایالت جامور و کشمیر را به یک بوم نقاشی تبدیل می‌کنند. سفرهای برنامه‌ریزی‌شده با خانه‌های قایقی لوکس و پایدار، سواری با گاندولا و کمپینگ لاکچری را می‌توان در این منطقه تجربه کرد.

تماشای غروب خورشید

جاهای دیدنی هند

منطقه‌ی کانیاکوماری، همان جایی است که آب‌های دنیا به هم می‌رسند؛ این شهر ساحلی که در جنوبی‌ترین بخش هند قرار دارد، محل تلاقی دریای عربی، اقیانوس هند و خلیج بنگال است. طلوع و غروب خورشید در کنار ساحل این شهر مطمئناً دیدنی و فراموش‌نشدنی خواهد بود. این منطقه که نام الهه‌ کانیا کوماری را با خود یدک می‌کشد، از اهمیت معنوی بالایی برخوردار است و به همین دلیل زائران برای مدیتیشن، تطهیر خود در آب‌های مقدس و تقدیم پیشکش به معبد کوماری امان، دائماً به این منطقه می‌آیند.

با اینکه کانیاکوماری بین گردشگران داخلی بسیار محبوب است، اما اغلب در مسیر گردشگران خارجی قرار ندارد و به همین دلیل علاقه‌مندان می‌توانند از آژانس‌های مسافرتی هندی کمک بگیرند که اطلاعات مربوط تاریخ و فرهنگ این منطقه را در اختیارشان قرار می‌دهند و در عین حال می‌توانند این سفر را مطابق با علایق شخصی آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.

مشاهده‌ پلنگ برفی و پاندای سرخ

پاندای سرخ

هند، محل زندگی برخی از حیوانات وحشی باورنکردنی و گاه گریزان است، از جمله پاندای سرخِ در معرض انقراض و قرقاول شاخ‌دار به رنگ روشن. برای مشاهده‌ی برخی از این حیوانات خارق‌العاده، سری به جنگل‌های ایالت سیکیم بزنید یا اگر هیجان طبیعت‌گردی و سرمای شمال هند در طول زمستان برای شما جذاب است، می‌توانید به یک سفر اکتشافی در جستجوی پلنگ برفی بروید. این گربه‌های باهوش که با اسم مستعار شبح خاکستری شناخته می‌شوند، این منطقه‌ی دورافتاده‌ در هیمالیا و طبیعت بکر آن را مهیج‌تر و جذاب‌تر کرده‌اند. پلنگ برفی تنها موجودی نیست که در این چشم‌انداز برفی زندگی می‌کند، اگر کمی دقیق‌تر نگاه کنید شاید یاک (گونه‌ای گاوسان موبلند)، بز کوهی، گوسفند آبی هیمالیا و گرگ تبتی را نیز ببینید.

خوابیدن در کمپ سیار

کمپ سیار در هند

فقدان زیرساخت و دسترسی، مانعی بر سر بازدید از مناطق دوردست در هند بوده، مکان‌هایی که دارای اماکن تاریخی، روستاها، بازارهای قبیله‌ای، مسیرهای طبیعت‌گردی و حیات‌وحش هستند و بازدیدکننده زیادی ندارند. با این حال برخی آژانس‌های مسافرتی، سفرهایی آهسته همراه با سه وعده غذا و کمپ‌های سیار راحت را برای گردشگران فراهم کرده‌اند که تجربه‌ای از زندگی عشایری در طبیعت را برای گردشگران به ارمغان می‌آورند، به‌طوری که هر روز با چشم‌اندازها و فرصت‌های جدید مواجه خواهند شد.

اگر برای سفر به هند برنامه‌ریزی می‌کنید، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی هند را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها، سفر راحت‌تر و بهتری داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه