نشست دریانوردی در امپراتوری هخامنشی برگزار شد

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان چهار شنبه، ۱۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
نشست دریانوردی در امپراتوری هخامنشی برگزار شد

شواهد تاریخی مستند نشان می‌دهند که نخستین نیروی دریایی جهان در دوره داریوش هخامنشی تاسیس شده است.

روز سه‌شنبه، به همت پژوهشکده باستان‌شناسی، نشست تخصصی دریانوردی در امپراتوری هخامنشی برگزار شد. در این نشست آوی باخنهایمر، مدیر مرکز پژوهش‌های موسسه مطالعات فرهنگ و جامعه ایران باستان گفت:

با وجود اسناد تاریخی و باستان شناسی درباره تعامل ایرانیان با منابع آبی، کمتر به نوع و ماهیت آن پرداخته شده است. در واقع هخامنشیان نه‌تنها به مدیریت و بهره‌برداری از منابع روزمینی جهان اطراف خود مشغول بودند بلکه با فرستادن ناوگان های اطلاعاتی به کاوش در دریاهای اطراف خویش، رودخانه ها و اقیانوس ها نیز می پرداختند.

او ضمن تاکید بر اینکه اولین نیروی دریایی ثابت جهان در دوران داریوش یکم هخامنشی شکل گرفته است، گفت:

هخامنشیان در دوران خود در یک کشاکش جغرافیای سیاسی گرفتار بوده اند که نقطه اتکا و ثقل آن دریانوردی در مدیترانه بوده است.

در این دوران سه نیروی دریایی عظیم شامل یونانیان، فینیقی ها و مصریان عملا حکمرانی دریای مدیترانه را برعهده داشتند و چون برای هخامنشیان که روی زمین ارتش منظم و موفقی را تشکیل داده بودند، سیطره بر دریاها پراهمیت محسوب شده، پس از بازگشت خشایارشا از نبرد با یونانیان، سیاست آن‌ها در کنترل این سه نیروی دریایی همواره یکی از مهم‌ترین جنبه های روابط خارجی این شاهنشاهی باستانی بوده است.

به گفته محقق زبان‌شناسی خاور نزدیک موسسه مطالعات تاریخ و جامعه ایران باستان - استرالیا، در دوران هخامنشیان بخش مهمی از منابع انسانی و مادی در ساحل دریاهای آزاد قرار داشته است. منابع تاریخی نشان می‌دهند که هخامنشیان تا چه حد بر مدیریت منابع آبی تاکید داشته‌اند و بررسی نقوش روی سکه‌ها، نشان‌دهنده ناوگان هخامنشی و اجزای تشکیل‌دهنده آن‌ها و شیوه سازمان‌دهی‌شان است.

نمایشگاه انسان و دریا نیز در موزه ملی ایران برگزار شده است که تا ۲۵ بهمن‌ماه فعال است. موضوع این نمایشگاه، فرهنگ دریایی و ارتباط انسان و دریا با تاکید بر یافته‌های باستان‌شناختی است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه