هیئت‌های عزاداری، این توصیه‌های زیست‌محیطی را رعایت کنند

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
هیئت‌های عزاداری، این توصیه‌های زیست‌محیطی را رعایت کنند

مصرف بالای ظروف یک‌بارمصرف در پخش نذورات محرم و رهاکردن آن در معابر، باعث آلودگی پلاستیکی شدیدی در این ایام می‌شود، به همین دلیل شهروندان و هیئت‌ها باید توصیه‌های زیست‌محیطی را رعایت کنند.

ژیلا آقایی، مدیرکل‌ دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌زیست با ذکر توصیه‌هایی برای کاهش مصرف پلاستیک و مدیریت پسماندها در تکایا و هیئت‌های عزاداری، از کلیه‌ی شهروندان و مسئولان هیئت‌ها خواست که در توزیع نذورات، حداقل از ظروف پایه‌ی گیاهی استفاده کنند. به‌گفته‌ی ایشان، برخی شهروندان لیوان‌ها و ظروف یک‌بارمصرف خود را در معابر رها می‌کنند و به همین دلیل هر سال در روزهای محرم با آلودگی‌ پلاستیکی مواجه می‌شویم.

ژیلا آقایی می‌گوید:

از آنجا که معمولاً هیئت‌ها یک یا چند متولی دارند، درخواست می‌کنیم این افراد که زحمت بسیاری برای برگزاری هرچه بهتر مراسم‌ عزاداری حسینی می‌کشند، برای پاک‌سازی اطراف تکایا و هیئت‌ها نیز برنامه‌ریزی کنند تا از طریق جمع‌آوری زباله‌ها، ضمن حفظ نظافت محله‌ها از ایجاد فشار کاری بر پاکبانان شهر جلوگیری کنند. علاوه بر این، استقرار چند سطل زباله در اطراف تکایا و هیئت‌ها باعث می‌شود که عزاداران به ریختن زباله‌های خود داخل سطل‌ها تشویق شوند.

شهروندان برای کاهش مصرف پلاستیک، در صورت امکان از ظروف یک‌بارمصرف استفاده نکنند. اگر حذف ظروف یک‌بارمصرف به‌طور کامل امکان‌پذیر نیست؛ حتماً از ظروف چند بار مصرف، ظروف تجدیدپذیر یا ظروف پایه‌ی گیاهی استفاده کنند تا حداقل آسیب بلندمدتی برای محیط‌زیست ایجاد نشود.

غذای نذری

عکس از علیرضا رمضانی از خبرگزاری تسنیم

معمولاً در اطراف تکایا، ظروف غذا رها شده که نصف آن خورده و نصف آن دورریز شده است. با توجه به اینکه اسراف در دین اسلام به‌شدت نهی شده است، شهروندان به‌اندازه‌ی نیاز خود، غذای نذری بگیرند و اجازه بدهند که این غذاها به افراد نیازمند داده شود. مسئولان هیئت‌ها هم می‌توانند با برنامه‌ریزی مشخصی به‌ توزیع غذای نذری مبادرت کنند، به‌طوری که بخشی از آن در اختیار عموم و بخشی از این غذاها در اختیار مراکزی قرار گیرد که به غذا نیاز دارند و در سطح شهر به‌راحتی قابل شناسایی هستند. ژیلا آقایی می‌گوید:

متأسفانه در ایام محرم شاهد هستیم که برخی شهروندان، شلنگ آب را در معابر رها می‌کنند یا کل یک خیابان را چراغ می‌زنند، در حالی که می‌توان به‌اندازه‌ی نیاز از چراغ استفاده کرد؛ بنابراین لازم است مدیریت مصرف آب و برق در ایام محرم مورد توجه و دقت عزاداران و مسئولان هیئت‌ها قرار گیرد. مدیریت پساب ناشی از شست‌وشو و پخت‌وپز در هیئت‌ها و تکایا نیز اهمیت دارد. آنچه عزاداران حسینی باید در درجه‌ی نخست مدنظر قرار دهند، مسئولیت اجتماعی‌ای است که آموزه‌های دینی در حوزه‌ی پاکیزگی و مصرف درست منابع برعهده ما گذاشته‌اند.

توصیه‌ی پایانی مدیرکل‌ دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌زیست به همه‌ی عزاداران حسینی این است که برای صرف غذا، چای، آب و شربت نذری حتماً یک لیوان و قاشق و چنگال همراه داشته باشند. در این صورت نیازی نیست که از این حجم از ظروف یک‌بارمصرف استفاده کنند و مسلماً مدیریت مصرف می‌تواند تأثیر زیادی بر کاهش مصرف پلاستیک در چنین روزهایی داشته باشد.

**عکس کاور از سایت مسافر سلام

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه