آماده کردن پرونده چند اثر ایرانی برای ثبت در فهرست میراث جهانی

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان شنبه، ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
آماده کردن پرونده چند اثر ایرانی برای ثبت در فهرست میراث جهانی

چند اثر طبیعی ایرانی شامل کوه‌های مینیاتوری چابهار به‌همراه چهار سازه آبی تاریخی در شوشتر و خراسان جنوبی، برای ثبت در میراث جهانی یونسکو آماده می‌شوند.

علیرضا جلال‌زایی،‌ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، از آماده کردن پرونده کوه‌های مینیاتوری چابهار برای ثبت در فهرست میراث پیشنهادی یونسکو خبر داد و گفت:

با توجه به اهمیت توسعه گردشگری در منطقه چابهار و کنارک در همایش ثبت آثار تاریخی که امسال در بندر انزلی برگزار شد، سه اثر شامل منظر طبیعی روستای بریس در ۶۵ کیلومتری شرق چابهار، کوه‌های مینیاتوری و منظر طبیعی و فرهنگی روستای گرگان نیکشهر در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

به گفته جلال‌زایی، نمونه این کوه‌ها تنها در آمریکا وجود دارد که البته قدمت آن‌ها به کوه‌های مینیاتوری ایران نمی‌رسد.

وی گفت:

کوه‌های مینیاتوری استان سیستان و بلوچستان در حدفاصل تنگه بریس تا گواتر است و از آنجا که هیچ دست خوردگی در آن وجود ندارد و مشکل هماهنگی با سازمان‌های دیگر را نیز ندارد، تصور می‌کنیم برای ثبت جهانی آن جلوتر از پرونده جنگل های هیرکانی باشیم.

کوه‌های مینیاتوری که با نام کوه های مریخی هم شناخته می‌شوند، از جاهای دیدنی چابهار و بخشی از طبیعت زیبای این شهر همیشه بهاری به شمار می‌روند. این کوه‌ها از نوع رسوبی هستند و طبق گفته‌ی کارشناسان، در گذشته‌های دور تلی از خاک مدفون بوده‌اند که با گذشت زمان و بر اثر بارش‌های موسمی باران، سر از خاک برآورده‌اند.

علت نام‌گذاری این کوه‌ها به این نام، وجود شیارهای ریز و یکدست روی کوه‌ها است که باعث شده جلوه‌ای فرازمینی به خود بگیرند.

همچنین چهار سازه تاریخی آبی ایران شامل مجموعه «قنات بلده»، «سد تاریخی کریت»، «سازه‌های تاریخی شوشتر» و «مجموعه آبی عباس‌آباد» برای ثبت در بخش سازه‌های آبی تاریخی آبیاری کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی انتخاب شدند. دو سازه از این فهرست متعلق به خراسان جنوبی است.

مطالب مرتبط:

منبع chtn mehrnews

دیدگاه