جزیره‌ مصنوعی کیش تا دو سال آینده ساخته می‌شود

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۰
جزیره‌ مصنوعی کیش تا دو سال آینده ساخته می‌شود

طبق اعلام معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش، با مواد حاصل از لایروبی اسکله‌ی ۳۵تنی تجاری کیش می‌توان طی دو سال آینده، جزیره‌ی مصنوعی کیش را ساخت.

مصطفی خانزادی، معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش، طی صحبت‌های خود درباره‌ی لایروبی اسکله‌ی ۳۵تنی تجاری کیش و ساخت جزیره‌ی مصنوعی به‌منظور جذب بیشتر گردشگران کیش، گفت که میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در این اسکله به‌علت عدم‌لایروبی بلااستفاده باقی مانده است. وی ادامه داد:

هدف این سازمان از لایروبی حوضچه‌ی شرقی و بندر تجاری کیش، استحصال زمین از دریا نیست؛ بلکه فراهم‌کردن امکان پهلوگیری شناورهای سنگین در اسکله‌ی ۳۵تنی کیش است. عمق آب در بعضی نقاط اطراف اسکله تنها به ۱٫۵ متر می‌رسد، در حالی که حداقل عمق مناسب برای پهلوگیری شناورهای بزرگ، ۱۱ متر است. به‌منظور بهره‌برداری از اسکله، لایروبی کف بندرگاه کیش اجتناب‌ناپذیر است و حجم زیادی املاح و مصالح حاصل از لایروبی تولید می‌کند که حمل و دپوی آن‌ها در جزیره کیش موجب هدررفت چندین هکتار زمین و همچنین ایجاد مشکلات زیست‌محیطی می‌شود، حمل این حجم از مصالح به شهرهای دیگر نیز، علاوه بر هزینه‌ی بسیار سنگین، موجب تخریب شدید محیط‌زیست آن منطقه خواهد شد.

جزیره مصنوعی کیش

با توجه به بررسی‌های به‌عمل‌آمده، بهترین راه‌حل این است که ۳٫۵ میلیون مترمکعب مصالح حاصل از لایروبی در نقطه‌ای از دریا دپو شده و زمینی در دریا استحصال شود که بتوان آن را به جزیره‌ای مصنوعی با ارزش‌افزوده‌ی بالا به وسعت  ۵۰۰ هزار مترمربع تبدیل و به‌عنوان منطقه‌ی گردشگری ویژه استفاده کرد. مدت استحصال و لایروبی حداقل دو سال پیش‌بینی شده است.

معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش، هزینه‌های پیش‌بینی‌شده برای لایروبی این اسکله را حدود ۵۰۰ میلیارد تومان و هزینه‌ی تجهیز آن را ۱۰۰ میلیارد تومان عنوان کرده است که تمام هزینه‌ها و منابع مالی پروژه برابر دستور و مصوبه‌ی هیئت دولت از طریق تهاتر تأمین خواهد شد.

به گفته‌ی آقای خانزادی، کف دریا و محلی که برای دپو مصالح و استحصال زمین در نظر گرفته شده است، مرجانی نیست و مشکلات حاد و مخربی برای مرجان‌ها و بستر دریا نخواهد داشت. علاوه بر این، بحث رعایت مقررات زیست‌محیطی به‌جد موردتوجه سازمان منطقه آزاد کیش بوده و هست و در این ارتباط از نظرات کارشناسان و افراد معتبری چون دکتر یگانه از دانشگاه علم و صنعت در حوزه محیط‌زیست دریایی استفاده شده است. قرار بر این بود که برای اجرای این طرح بزرگ از مشاوران خارجی استفاده شود، ولی با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ی اقتصادی، سازمان منطقه آزاد کیش نتوانست از روش برگزاری مناقصه‌ی عمومی بین‌المللی بهره ببرد. وی ادامه داد:

تنها دستگاه لایروبی که امکان انجام این نوع بستر سخت را در داخل کشور دارد، شناور پردیس هفت شرکت مکین دریا است. با توجه به انحصاری‌بودن شناور لایروب، برگزاری مناقصه‌ی عمومی در داخل کشور نیز منتفی شد. هنوز هیچ‌گونه قراردادی بین سازمان منطقه‌ی آزاد کیش و شرکت مکین دریا منعقد نشده، بلکه صرفاً برای شروع برخی همکاری‌های مشترک در زمینه‌ی امکان‌سنجی لایروبی بندرگاه تجاری کیش، یک تفاهم‌نامه به‌صورتِ «ای پی سی» به امضا رسیده است.

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه