تجربه زندگی روی مریخ، در یکی از غارهای اسپانیا

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
تجربه زندگی روی مریخ، در یکی از غارهای اسپانیا

از آنجا که تاکنون سفر به مریخ محقق نشده است، علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت ۶۸۰۰ دلار، زندگی روی مریخ را در غارهای اسپانیا تجربه کنند.

همه حرف‌هایی که درباره‌ی برنامه‌های ناسا و اسپس‌ایکس برای مأموریت‌های مریخ زده می‌شود، هر انسانی را برای سفر به این سیاره‌ی قرمزرنگ ترغیب می‌کند. خوشبختانه، برخی افراد این شانس را دارند تا مأموریتی مشابه سفر به مریخ را در غارهای اروپا تجربه کنند. با وجودی که چنین سفری، یک ماجراجویی واقعی به مریخ تلقی نمی‌شود، اما فعالیت‌های آن درست همانند کارهایی است که فضانوردان هنگام آماده‌شدن برای سفر به فضا انجام می‌دهند؛ پس شاید با استفاده از تجربه‌ی این سفر بتوانید رزومه‌ی خود را برای سال‌های آینده قوی‌تر کنید.

زندگی روی مریخ

سفر به مریخ

«تجربه زندگی روی مریخ»‌ (Life on Mars Experience)، اسمی است که برای سفر به مریخ در غارهای اسپانیا انتخاب شده است و علاقه‌مندان بدون اینکه مجبور به ترک زمین باشند، می‌توانند با پرداخت حدود ۶۸۰۰ دلار آمریکا، زندگی روی مریخ را تجربه کنند. تریپ ادوایزر اکسپرینسز (TripAdvisor Experiences) در ایستگاه آرس واقع در منطقه‌ای دورافتاده در اسپانیا، میزبانی علاقه‌مندان به این ماجراجویی را برعهده دارد.

شرکت‌کنندگان مأموریت مریخ، در غاری به طول ۱٫۲ کیلومتر و ارتفاع ۶۰ متر در منطقه‌ی اسپانیایی کانتابریا اقامت خواهند کرد. به این ترتیب، نه‌تنها برای مدت ۳۰ روز در زیرِ زمین زندگی می‌کنند، بلکه درست مثل کارکنان فضایی واقعی، هیچ‌گونه تماسی با سایر انسان‌ها نخواهند داشت. تریپ ادوایزر اکسپرینسز در بیانیه‌ای گفته است:

هدف ما این است که انسان‌ها درباره‌ی تأثیر اجتماعی و فیزیکی زندگی در چنین مکانی، اطلاعات بیشتری به دست آورند. داوطلبان باید برای شرکت در این سفر، درخواست دهند و پیش از پذیرش باید در آزمایش‌های فیزیکی و روانی قبول شوند. علاوه بر این، آن‌ها باید تجهیزات خاصی بپوشند و اجازه‌ی هیچ تماسی با دنیای بیرون را نخواهند داشت.

سفر به مریخ

برای اطمینان از اینکه قبل و حین مأموریت، شرکت‌کنندگان از سلامتی کامل برخوردار باشند، یک تیم پزشکی برای اعضای تیم در نظر گرفته شده است و همچنین کل افراد برای مدت سه روز تحت آموزش‌هایی، نظیر برنامه‌های اضطراری در صورت وقوع اتفاقات بد، قرار می‌گیرند. این یک برنامه‌ی فضانوردی واقعی است؛ چراکه آژانس فضایی اروپا هم همین تجربه‌ی قرنطینه را برای فضانوردان خود تدارک می‌بیند که به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی کیوز (ماجراجویی مشارکتی برای ارزش‌گذاری و تمرین رفتار و مهارت‌های علمکردی انسان) در جزیره‌ی ایتالیایی ساردینیا اجرا می‌شود.

قرنطینه فضانوردان

سفر به مریخ

پیش از سفر به فضا، فضانوردان جدید باید زندگی در شرایط قرنطینه را تمرین کنند؛ چراکه سفر به فضا بسیار گران تمام می‌شود و حتی هنگام حضور در مدار زمین، بازگشت به خانه بسیار دشوار است. به همین دلیل همه می‌خواهند مطمئن شوند که کل خدمه، در طول مدت ۶ ماهه سفر فضایی که قرار است در ایستگاه فضایی بین‌المللی سپری کنند، می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند یا خیر. علاوه بر این، یکی دیگر از مزایای قرنطینه، فعالیت در آزمایشگاهی است که فاصله‌ی زیادی با خانواده و دوستان دارد. فضانوردان باید تمام این موارد را پیش از آغاز مأموریت اصلی تمرین کنند. 

در ابتدا تجربه‌ی سفر فضایی، بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد؛ شما می‌توانید سوار موشک شوید! مناظر فوق‌العاده‌ای را از پنجره‌ی فضاپیما شاهد باشید! اما با گذشت زمان و طولانی‌شدن مدت‌زمان سفر، این تجربه خسته‌کننده می‌شود. به‌عنوان مثال، به‌غیر از پیاده‌روی‌های فضایی که به دلایل ایمنی گاهی اوقات اتفاق می‌افتد، فضانوردان بخش زیادی از سفر خود را در ایستگاه فضایی می‌گذرانند و ساعات زیادی از روز را مشغول کار هستند.

سفر به مریخ

پروژه‌هایی در سراسر جهان وجود دارد که درباره‌ی رفتار انسان‌ها در شرایط قرنطینه پژوهش می‌کنند و جالب اینجا است که در بسیاری از آن‌ها، خود فضانوردان نیز مشارکت دارند. در فهرست بهترین پروژه‌ها، انستیتوی مشکلات زیست‌پزشکی در مسکو به چشم می‌خورد که یک‌ بار سفر ۵۰۰ روزه به مریخ را شبیه‌سازی کرد؛ ایستگاه تحقیقاتی بیابانی مریخ در یوتا؛ جایی که فضانوردان که عموماً از دانشگاهیان هستند، به‌طور هم‌زمان حدود دو هفته را در آنجا سپری می‌کنند؛ آنالوگ تحقیقات اکتشاف انسانی در ناسا در هیوستون که فضانوردان برای روزها یا هفته‌ها بدون وقفه در محل کوچکی زندگی می‌کنند؛ عملیات مأموریت در شرایط سخت محیطی ناسا در زیر آب در فلوریدا که اغلب میزبان فضانوردان است. با این تعداد مأموریت شبیه‌سازی می‌توان امیدوار بود که به‌زودی در سفر به مریخ بتوان آن‌ها را به بوته‌ی آزمایش گذاشت.

مطالب مرتبط:

منبع curiosity

دیدگاه