پایان فاز نخست مرمت سرای ایکی قاپیلی بازار تبریز تا مهرماه

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۵
پایان فاز نخست مرمت سرای ایکی قاپیلی بازار تبریز تا مهرماه

طبق اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی فاز نخست مرمت سرای ایکی قاپیلی بازار تاریخی تبریز تا پایان مهر ماه سال جاری به پایان خواهد رسید.

مرتضی آبدار، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، ضمن اعلام خبر اتمام فاز نخست پروژه مرمت سرای ایکی قاپیلی بازار تاریخی تبریز تا مهر ماه سال جاری اظهار کرد که:

مرمت بخش‌های آسیب دیده سرای ایکی قاپیلی بازار تاریخی تبریز از مورخ ۱۳ خرداد ۹۸ ا نظارت متخصصان و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان به‌طور مستمر ادامه دارد و فاز نخست این عملیات تا پایان مهر ماه سال جاری به اتمام خواهد رسید.

وی در ادامه با بیان اینکه در حادثه اخیر آتش سوزی سرای ایکی قاپیلی بازار تبریز، سه عنصر اصلی این سرای به‌طور کامل دچار حریق شده و دالان میانی با تخریب ۵۰ درصدی همراه بود، ادامه داد:

در حال حاضر بر اساس ضوابط اصولی میراث فرهنگی مرمت سَبکی دالان میانی با تلاش گروه‌های مرمتی مستقر در این سرای در حال انجام است، به‌طوری که روزانه قریب به ۴۰ نیروی کار مرمت‌گر در این مکان مشغول فعالیت مستمر هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان، با اشاره به اینکه در حال حاضر مرمت سرای ایکی قاپیلی با پیشرفت بیش از ۶۰ درصد همراه است، در ادامه سخنانش افزود:

اولین مرحله از عملیات مرمت که مربوط به بخش سرای اصلی است تا پایان مهرماه سال جاری به اتمام خواهد رسید و باقی عملیات که به بخش‌های دالان میانی و سقط فروشان مربوط است ادامه خواهد داشت.

آبدار در خاتمه خاطرنشان کرد:

مرمت این سرای به صورت کامل تحت نظر پایگاه جهانی بازار تبریز و معاونت میراث فرهنگی استان صورت می‌پذیرد و با اخذ اعتبار لازم مرمت تکمیلی سرای انجام خواهد گرفت.

گفتنی است ۱۸ اردیبهشت ماه امسال سرای ایکی قاپیلی بازار در اثر اتصال برق دچار آتش ‌سوزی شد و در اثر این حادثه بخش‌هایی از بازار دچار آسیب شدند. بازار تاریخی تبریز یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تبریز محسوب می‌شود که به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده دنیا در فهرست آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه