تعطیلی اولین فرودگاه چین پس از ۱۰۹ سال فعالیت

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
تعطیلی اولین فرودگاه چین پس از ۱۰۹ سال فعالیت

فرودگاه نانیوان که اولین فرودگاه چین به حساب می‌آید، پس از ۱۰۹ سال فعالیت در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹، درست هم‌زمان با افتتاح فرودگاه جدید داکسینگ، برای همیشه تعطیل شد.

با آغاز به کار فرودگاه جدید چند میلیارد دلاری پکن، گوشه‌ای از تاریخ چین بدون هیچ سروصدایی در آن سوی شهر بسته شد. فرودگاه پکن نانیوان، اولین و قدیمی‌ترین فرودگاه کشور چین بود که در ۲۵ سپتامبر برای همیشه تعطیل شد، درست در همان روزی که فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن که با هزینه‌ای بالغ بر ۱۱٫۵ میلیارد دلار ساخته شده است، توسط رئیس جمهور شی جین پینگ به بهره‌برداری رسید. طبق اعلام رسانه‌های دولتی، آخرین پرواز این فرودگاه ساعت ۱۰ شب روز جمعه انجام گرفت و پس از آن در روز شنبه، فعالیتش برای همیشه متوقف و پارکینگ آن تقریباً خالی شد. تعداد کمی خودروی خاک گرفته در پارکینگ بودند که روی پنجره‌ی خاکی آن‌ها نوشته شده بود: «سلام! این فرودگاه در ۲۵ سپتامبر رسماً به فرودگاه بین‌المللی داکسینگ منتقل شد... از اعتمادتان به فرودگاه نانیوان مجدداً سپاسگزاریم.»

فرودگاه پکن

فرودگاه داکسینگ پکن

فرودگاه پکن نانیوان برای اولین بار در سال ۱۹۱۰، یعنی ۱۰۹ سال قبل آغاز به کار کرد، زمانی که چین هنوز تحت حکومت دودمان چینگ بود. این فرودگاه دو جنگ جهانی، جنگ داخلی چین و در نهایت تأسیس جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹ را تجربه کرده است. طبق اعلام روزنامه‌ی دولتی چاینا دیلی، فرودگاه نانیوان به موزه‌ی هوانوردی تبدیل و قابلیت‌های کاربردی آن به فرودگاه داکسینگ منتقل خواهد شد.

فرودگاه داکسینگ که توسط زاها حدید، معمار معروف طراحی شده، بسیار شیک و پیشرفته است؛ در حالی که فرودگاه نانیوان بیش از حد فرسوده و قدیمی شده بود. با این وجود حتی پس از تعطیلی این فرودگاه، شهروندان پکن همچنان به ترمینال قدیمی آن می‌روند تا به این بخش از تاریخ شهرشان ادای احترام کنند. ژیانگ وانگ ۳۳ساله، به‌همراه همسر و فرزندانش درست یک هفته پس از تعطیلی فرودگاه، از آن دیدن کرد و در کنار نشانه‌های تاریخی‌ای که دولت در فرودگاه قرار داده است، عکس گرفت. او می‌گوید:

رویای چینی‌ از همین محل آغاز شد.

فرودگاه پکن

وانگ که دانشجوی دکترا در دانشگاه چینهوا است، از اینکه برای آخرین بار بلیط هواپیمای فرودگاه نانیوان را تهیه نکرده، به‌شدت پشیمان است و به هم‌کلاسی‌هایش که در اینجا کار می‌کردند، غبطه می‌خورد. او ادامه می‌دهد:

تعطیلی نانیوان ناراحت‌کننده است. پسر یک‌ساله‌ام را به اینجا آورده‌ام و با اینکه شاید هیچ‌کدام از حرف‌هایم را نفهمد، اما از این محل خاطره خواهد داشت.

فرودگاه نانیوان شاهد لحظات مهم تاریخی در چین بوده است. پس از تأسیس جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹، اولین اسکادران نیروی هوایی کمونیست برای پرواز بر فراز میدان تیان‌آنمن، از این فرودگاه استفاده کردند. در سال ۱۹۷۱، زمانی که هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا به‌طور مخفیانه برای برنامه‌ریزی سفر تاریخی ریچارد نیکسون از چین به این کشور سفر کرده بود، هواپیمایش در فرودگاه نانیوان بر زمین نشست.

فرودگاه پکن

فرودگاه داکسینگ پکن

چونگیان یین ۳۴ساله، یکی دیگر از شهروندان پکن بود که پسرش را به فرودگاه نانیوان آورده بود تا او هم بخشی از تاریخ این فرودگاه باشد. او می‌گوید:

دلم برای این فرودگاه خیلی تنگ می‌شود. قبلاً پرواز هواپیماها در اطراف فرودگاه را تماشا می‌کردم، اما اکنون دیگر این امکان وجود ندارد. در بیرون فرودگاه نانیوان که اکنون به موزه تبدیل شده است، یک شمارش معکوس برای بستن فرودگاه وجود داشت که من دائم از آن دیدن می‌کردم.

چونگیان یین رویکردی فلسفی به تعطیلی فرودگاه نانیوان دارد و معتقد است که اگر چیزهای قدیمی را کنار نگذاریم، چیزهای جدید روی کار نمی‌آیند.

همیشه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو پایین‌ترین قیمت بلیط‌ها را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده کرده و بلیط سفر خود را ارزان‌تر از همه جا تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه