امکان پرواز ۴ ساعته لندن به سیدنی تا دهه ۲۰۳۰، با فضاپیمای مافوق صوت

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
امکان پرواز ۴ ساعته لندن به سیدنی تا دهه ۲۰۳۰، با فضاپیمای مافوق صوت

شرکت موتورهای واکنشی در انگلیس با ادغام موتور هوازی و موشک می‌خواهد تا دهه‌ی ۲۰۳۰، فضاپیمای مافوق صوتی تولید کند که بتواند فاصله‌ی لندن تا سیدنی را در عرض ۴ ساعت طی کند.

در صورتی که موتور موشک مافوق صوتی که در انگلستان ساخته می‌شود، بتواند پرواز کند، تا دهه‌ی ۲۰۳۰ احتمال کوتاه‌تر شدن زمان پرواز لندن به سیدنی به چهار ساعت وجود دارد. آژانس فضایی انگلستان روز سه‌شنبه در کنفرانس فضایی انگلستان ۲۰۱۹ اعلام کرد که در توافق‌نامه‌ای با عنوان «اولین پل فضایی جهان»، همکاری تنگاتنگی با آژانس فضایی استرالیا خواهد داشت.

فضاپیمای مافوق صوت

موتور SABRE یک موتور واکنشی هوازی سینرجتیک از شرکت موتورهای واکنشی مستقر در آکسفوردشایر است. گراهام ترنوک، رئیس آژانس فضایی انگلستان گفته است:

زمانی که بتوانیم موتور موشک SABRE را به مرحله‌ی اجرا برسانیم، شاید قادر باشیم فاصله‌ی انگلیس تا استرالیا را در مدت‌زمان کوتاه چهار ساعت طی کنیم. این فناوری قطعاً می‌تواند ما را به هدف‌مان برساند. با توجه به اینکه در مراحل کار پیشرفت زیادی داریم، دهه‌ی ۲۰۳۰ را زمان اجرای آن می‌دانیم.

طرفداران پروازهای مافوق صوت از زمان توقف پرواز کنکورد در سال ۲۰۰۳، به‌دنبال راه جدیدی برای شکستن دیوار صوتی بوده‌اند. شرکت موتورهای واکنشی در آوریل ۲۰۱۹ خبر از آزمایش موفقیت‌آمیز پیش خنک‌کننده‌ای را داد که پرواز با سرعت ۳٫۳ ماخ یا بیش از سه برابر سرعت صوت را شبیه‌سازی می‌کرد. این سرعت بیش از ۵۰ درصد سریع‌تر از سرعت هواپیمای کنکورد است که سفر بین نیویورک تا پاریس را در مدت‌زمان ۳٫۵ ساعت انجام می‌داد و با سرعت ثبت‌شده‌ی لاکهید اس‌آر-۷۱ بلک‌برد، سریع‌ترین هواپیمای جتی که تاکنون ساخته شده است، برابری می‌کند.

فضاپیمای مافوق صوت

آزمایش پیش خنک‌کننده در مرکز آزمایش «Colorado Air and Space Port» در ایالات متحده آمریکا انجام شد. با چنین سرعتی، جریان هوا در موتور به دمای فوق‌العاده‌ بالایی می‌رسد و می‌تواند به‌طور بالقوه باعث خسارت شود.

پیش خنک‌کننده، دمای هوا را قبل از رسیدن به هسته‌ی موتور کاهش می‌دهد. آزمایشات اخیر نشان داده است، این بخش از موتور می‌تواند حرارت هوای ورودی که به بیش از ۱۰۰۰ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد را در کمتر از یک‌بیستم ثانیه، به دمای محیط برساند. مارک توماس، مدیرعامل شرکت موتورهای واکنشی، می‌گوید:

فناوری اختصاصی پیش خنک‌کننده‌ی این شرکت توانسته است عملکرد انتقال حرارتی را به شکلی منحصربه‌فرد انجام دهد که نقطه‌عطف بسیار مهمی به حساب می‌آید. برنامه‌ی آزمایش اچ‌تی‌ایکس این پیش خنک‌کننده، تمام اهداف آزمایش را برآورده کرد و آزمایش‌های موفقیت‌آمیز اولیه نشان می‌دهد که چطور پیش خنک‌کننده‌ی ما می‌تواند قابلیت‌های پیشرفته انتقال حرارتی را در وزن کم و اندازه‌ی فشرده ارائه کند. این فناوری را همچنین می‌‌توان در هوانوردی هیبرید الکتریکی و همین طور پروازهای با سرعت بسیار بالا مورد استفاده قرار داد.

فضاپیمای مافوق صوت

موتور SABRE به‌گونه‌ای طراحی شده است که سرعت آن در اتمسفر زمین به پنج ماخ می‌رسد و در ادامه ‌می‌تواند به موشکی تبدیل شود که با سرعت ۲۵ ماخ در فضا پرواز کند. این موتور از اتمسفر تنفس می‌کند و به این ترتیب از نظر مصرف سوخت بهینه‌تر می‌شود و وزنش هم کمتر از موتورهای فعلی موشک است که مجبور هستند منبع اکسیژن را همراه خود حمل کنند. شائون دریسکول، مدیر برنامه‌ها در شرکت موتورهای واکنشی، می‌گوید:

مهم‌ترین مزیت موتور SABRE در این است که مشابه هیبرید یک موتور موشک و موتور هوازی عمل می‌کند و به موشک امکان تنفس هوا را می‌دهد. موشک‌ها در طول ۷۰ سال گذشته پیشرفتی نکرده‌اند، در حالی که موتورهای هوازی بسیار کارآمد شده‌اند؛ به این ترتیب اگر بتوانیم یک موتور هوازی را با موشک ادغام کنیم، می‌توانیم یک سیستم پیشرانه‌ی کارآمد و بسیار سبک داشته باشیم و عملاً یک فضاپیما تولید کنیم.

موتور SABRE آن‌چنان مورد توجه بوده است که شرکت موتورهای واکنشی طی چهار سال گذشته، بیش از ۱۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری دریافت کرده است؛ علاوه بر این، بازیگران مهم صنعت نظیر BAE Systems، رولز رویس و بوئینگ هوریزون ایکس نیز از سرمایه‌گذاران این پروژه بوده‌اند. این شرکت در حال نهایی‌سازی ساخت یک مرکز آزمایش در باکینگهام‌شر بریتانیا است تا از آن برای اولین آزمایش زمینی هسته‌ی تنفس هوا در موتور SABRE استفاده کند.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه