یک خانه تاریخی دیگر در بافت تاریخی شیراز تخریب شد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۰۰
یک خانه تاریخی دیگر در بافت تاریخی شیراز تخریب شد

یک خانه‌ی تاریخی دیگر در بافت تاریخی شیراز تخریب شد، در حالی که معاون میراث فرهنگی کشور در اظهارنظری گفته است که دستور توقف تخریب و بررسی موضوع را داده بود.

یک خانه تاریخی دیگر در بافت تاریخی شیراز تخریب شد. این خانه در کوچه‌ی مولا روبه‌روی مسجد حاج نظام قرار داشت و طبق اعلام رسانه‌ها و فعالان گردشگری، بخش‌هایی از سقف‌ این خانه در سال‌های قبل تخریب شده بود و مالک آن نیز می‌خواسته به‌جای آن، هتل بسازد. با اینکه خانه‌ی مذکور در فهرست میراث ملی استان فارس ثبت نشده بود، اما معماری، گچ‌بری، نقش‌برجسته، موزائیک‌کاری و نقاشی‌های سقف، دیواره و سردر ورودی، این بنا را جزو خانه‌های ارزشمند بافت تاریخی شیراز قرار می‌داد.

شیراز

این تخریب با مجوز اداره‌ی کل میراث فرهنگی استان فارس انجام شده است؛ منتها در مجوز این تخریب نوشته شده بود که سردر و متعلقات آن باید حفظ شود.

عبدالرضا نصیری معاون میراث فرهنگی استان فارس در توجیه این اقدام گفته، این خانه اگرچه در بافت تاریخی شیراز واقع شده است، اما نه‌تنها ثبت ملی نشده، بلکه فاقد ارزش ثبت بود و در سال‌های اخیر به یک زباله‌دانی و محلی برای تجمع افراد معتاد تبدیل شده بود که این موضوع نیز مغایر با مسئولیت‌های اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس به حساب می‌آمد؛ به همین دلیل این خانه فاقد ارزش تلقی و مجوز تخریب آن صادر شد. او در ادامه توضیح داد:

موضوع این خانه به قبل از سال ۱۳۹۰بازمی‌گردد، تا پیش از آن، این خانه به‌عنوان یک خانه‌ی تاریخی ارزشمند دیده می‌شد و نگاه ما برای ثبت و حفظ آن بود، اما قبل از سال ۱۳۹۰ دچار آتش‌سوزی شد و با ۸۰ درصد تخریب تقریبا غیر از اسکلت اصلی خانه چیزی از آن باقی نماند. با توجه به برخی ارزش‌های معماری در این خانه از جمله هشتی آن، اداره‌کل میراث فرهنگی درصدد حفظ و صیانت از این بنای تاریخی بود؛ اما سال ۱۳۹۴ بخش‌های دیگر این خانه از جمله هشتی آن آسیب دید و تقریبا به بنایی فاقد ارزش ثبت تبدیل شد. در این مدت مالک بارها درخواست دریافت مجوز برای تجدید بنا را داشت که بنا به دلایلی با آن مخالفت می‌شد، اما بعد از بررسی‌های به‌عمل‌آمده مجوز تخریب این بنا در بافت تاریخی شیراز صادر شد.

شیراز

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور در واکنش به این موضوع گفت:

از مدیرکل استان فارس استعلام گرفتم و او گفت که اولین تخریب در واقع سال ۱۳۹۰ انجام شده است. اگر هم مجوزی داده شده به این دلیل بوده که بخشی از آن را مالک تخریب کرده است. با این حال گفتم تخریب را متوقف کنند و موضوع مورد بررسی قرار گیرد. متأسفانه دو روز گذشته بخش دیگری از این بنا تخریب شد.

شیراز

این بنای دوره قاجار ظاهراً مانند بسیاری دیگر از بناهای تاریخی بافت شیراز به بهانه‌ی عدم ثبت آن در فهرست ملی از بین رفته است تا مالکان بتوانند با مجوز میراث فرهنگی ساختمان جدیدی به‌جای آن بسازند.

همیشه می‌توانید بهترین آفرهای تور شیراز را در کجارو پیدا کنید. تنوع فروشنده‌ها و پکیج‌های تور عرضه‌شده، به شما این اطمینان را می‌دهد تا بتوانید سفرتان را ارزان‌تر از همه‌جا برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

منبع eskannews

دیدگاه