سفر در فرودگاه جدید استانبول چگونه است؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا چهار شنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
سفر در فرودگاه جدید استانبول چگونه است؟

اگر تابه‌حال به استانبول سفر کرده باشید، با کابوس صف‌های شلوغ بازرسی گذرنامه فرودگاه آتاتورک در بدو ورود مواجه شده‌اید. آیا فرودگاه جدید استانبول نیز با چنین مشکلی مواجه است؟

یکی از چالش‌های همیشگی و پراسترس مسافران و گردشگران در سفر به استانبول در بدو ورود به فرودگاه آتاتورک استانبول صف‌های شلوغ و نامنظم کنترل گذرنامه بود. یکی از مسافران این فرودگاه در مورد تجربه خود در این فرودگاه نقل کرده است که:

من همیشه صف‌ها را بررسی می‌کردم و سعی می‌کردم در صفی بایستم که مانند صف‌ سوپرمارکت سریع‌تر حرکت می‌کند و در دلم دعا می‌کردم که انتخاب درستی کرده باشم. در بهترین حالت می‌توانستم در کمتر از یک ساعت وارد سالن فرودگاه شوم.

فرودگاه

روز ششم آوریل (۱۷ فروردین سال جاری) فاز یک فرودگاه جدید استانبول توسط رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، آغاز به کار کرد. این فرودگاه در ۵۰ کیلومتری شمال‌غرب استانبول قرار دارد و عملیات انتقال فرودگاه آتاتورک به آنجا پروژه «بیگ‌بنگ» نام گرفت؛ زیرا، در حدود ۱۰۰۰ قطعه تجهیزات از هواپیماها تا سنسورهای امنیتی حساس به فرودگاه جدید منتقل شدند. پس از آن فرودگاه آتاتورک برای همیشه به کار خود پایان داد. فرودگاهی که شاهد تردد ۸۰ میلیون مسافر از سراسر جهان بود، در حالی‌ که ظرفیت واقعی آن نیمی از این رقم یا حتی کمتر از آن بود.

فرودگاه

فرودگاه جدید استانبول هنوز بوی تازگی می‌دهد و بسیار بزرگ است. طبق اطلاعات موجود در دفترچه راهنما، ترمینال فرودگاه جدید ۱۴,۰۰۰,۰۰۰ فوت مربع مساحت دارد و پیمودن فضای داخل آن به‌صورت پیاده حدود یک و نیم ساعت طول می‌کشد.

فرودگاه

این شاهکار جدید صنعت هوانوردی استانبول بسیار جذاب و خیره‌کننده است؛ برای نمونه، نقوش و رنگ‌های به‌کاررفته در سقف، با الهام از حمام‌ها و مساجد استانبول، راهروهای ترانزیت از پل معلق تنگه بسفر و برج مراقبت آن از گل لاله (گل ملی ترکیه) طراحی شده‌اند. در وسط ترمینال نیز نماد بزرگی از استانبول برای گرفتن عکس و سلفی قرار داده شده که نشان‌دهنده آگاهی مسئولان از ارزش فضای مجازی است.

فرودگاه

در این فضای بسیار بزرگ در حدود ۵۰۰ نقطه بازرسی، ۱۴۳ کانتر کارت پرواز و بیش از ۵۲٬۰۰۰ مترمربع به فروشگاه‌های معاف از مالیات اختصاص داده شده است. این فرودگاه در فاز نخست خود توانایی پذیرش ۹۰ میلیون نفر مسافر در سال را دارد؛ ولی پس از تکمیل پروژه در سال ۲۰۲۷ فضای فرودگاه به ۷۶٫۴ کیلومتر مربع، بزرگ‌تر از وسعت منهتن، خواهد رسید و با ۶ باند فرودگاهی ۲۰۰ میلیون مسافر را در سال جابه‌جا خواهد کرد. در حال حاضر، فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد - جکسون آتلانتا (Atlanta Hartsfield-Jackson International Airport) با ۱۰۷ میلیون نفر مسافر رکورددار شلوغ‌ترین فرودگاه جهان است.

فرودگاه

از طرفی، وسعت فرودگاه جدید استانبول مشکلاتی را نیز در پی دارد که مهم‌ترین آن، فواصل طولانی است که مسافران باید از گیتی به گیت دیگر طی کنند و طبق مشاهدات مسافران در حال حاضر پیاده‌بر به‌اندازه کافی در ترمینال وجود ندارد. مسئله بعدی، فاصله ۵۰ کیلومتری فرودگاه از مرکز شهر است که تقریبا دو برابر فاصله فرودگاه آتاتورک است و تا افتتاح خط جدید مترو در سال ۲۰۲۰، مسافران باید از تاکسی یا اتوبوس برای نقل‌وانتقال استفاده کنند که در حدود یک ساعت یا بیشتر باعث اتلاف وقت در ترافیک شهری می‌شود؛ ولی با وجود این مشکلات بهتر از صف‌های پرازدحام فرودگاه آتاتورک است!

فرودگاه

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplane

دیدگاه