هفته جهنمی که فرودگاه هیترو لندن پشت سر گذاشت

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
هفته جهنمی که فرودگاه هیترو لندن پشت سر گذاشت

معترضین، فرودگاه هیتروی بریتانیا را به اخلال‌گری در پروازها تهدید کردند. چند روز پیش از آن نیز اعتصاب خلبانان بریتیش ایرویز، ۲۸۰ هزار مسافر را تحت‌تاثیر خود قرار داده بود.

هفته‌ی گذشته، فرودگاه هیتروی لندن پس از مشکلات ناشی از اعتصاب دو روزه‌ی بریتیش ایرویز، با مشکلی از جنس دیگری مواجه شد؛ معترضان به بحران اقلیمی اعلام کرده بودند که می‌خواهند شلوغ‌ترین فرودگاه اروپا را روز جمعه به اغتشاش بکشانند. فعالان گروه «هیترو پاز» (Heathrow Pause)، یکی از گروه‌های فرعی جنبش Extinction Rebelion که در ابتدای سال ۲۰۱۹، مرکز لندن را به تعطیلی کشانده بودند، تصمیم گرفته بودند هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) را از ۳ صبح روز جمعه، یعنی سه ساعت پیش از شروع پروازهای برنامه‌ریزی‌شده، در پنج کیلومتری منطقه‌ی ممنوعه‌ی فرودگاه هیترو به پرواز در بیاورند.

معترضان گفته بودند برای آنکه مطمئن شوند هیچ هواپیمایی نمی‌تواند در طول روز در فرودگاه به هوا برخیزد یا فرود بیاید، در بازه‌های زمانی منظم در طول روز، دست به حمله پهپادی خواهند زد و یک ساعت پیش از هر پرواز هشدارهای لازم را خواهند داد. طبق گفته‌ی آن‌ها، هیچ پهپادی وارد مسیرهای پروازی نخواهند شد.

به‌طور میانگین، ۱۲۰۰ پرواز در هر روز از هیترو عبور می‌کنند و پیش‌بینی می‌شد در صورت بروز این اعتراضات، هیترو که به‌تازگی اعتصاب گسترده‌ای را پشت سر گذاشته است، با مشکلاتی اساسی روبه‌رو خواهد شد.

حمله پهپادی به هیترو لندن

چندین شرکت هواپیمایی که داخل و خارج از هیترو فعالیت می‌کنند به CNN گفته‌اند که برخلاف ادعاهای متضادی که مطرح می‌شود، فرودگاه هنوز آن‌ها را درباره‌ی این موضعیت توجیه نکرده است. وضعیت از دیدگاه مسافران از این هم بدتر بود. در صورت بروز تاخیر یا لغو پروازهای آن‌ها، به‌احتمال زیاد آن‌ها واجد شرایط جبران خسارت نبودند.

هیترو وعده داده بود که با شناسایی پهپادها و اجرای برنامه‌های ارزیابی پویای ریسک، فرودگاه را باز نگه دارد. اما قانون انگلستان مصوب مارس ۲۰۱۹ تصریح می‌کند که پرواز هر پهپاد در پنج کیلومتری یک فرودگاه، هواپیماها را به خطر می‌اندازد. پس از آنکه در سال ۲۰۱۸ مشاهده‌ی پهپادها در اطراف فرودگاه گاتویک مانع از انجام ۱۰۰۰ پرواز شد و ۱۴۰ هزار نفر را تحت تاثیر قرار داد، سازمان هواپیمایی کشوری انگلیس (CAA) منطقه‌ی ممنوعه فرودگاه‌ها را از یک کیلومتر به پنج کیلومتر افزایش داد.

یکی از سخنگویان فرودگاه هیترو در این خصوص گفت: برای آنکه مطمئن شویم عملیات‌های ما فعال و ایمن باقی می‌ماند، با برخی از ذینفعان از جمله پلیس، NATS [واحد كنترل ترافیك هوایی] و CAA در حال همکاری تنگاتنگ هستیم تا مطمئن شویم كه فرودگاه قطب انگلستان بسته نمی‌شود. ما برنامه‌های ارزیابی پویای ریسک را به اجرا درآورده‌ایم که توسط کارشناسان فرودگاهی و امنیتی انجام می‌شود و هیچ‌وقت ایمنی را به خطر نمی‌اندازد.

هفته‌ی جهنمی هیترو

حمله پهپادی به هیترو لندن

انتظار می‌رفت اقدامات گروه هیترو پاز پایان هفته‌ای دشوار را برای هیترو رقم بزند؛ چند روز پیش از مطرح شدن آن تهدیدها، بیش از ۲۸۰ هزار مسافر این فرودگاه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تحت‌تاثیر اعتصاب کارکنان بریتیش ایرویز قرار گرفته و پروازهای‌شان دچار اخلال شده بود. این اعتصابات باعث شده بود قیمت بلیط‌ها تا ۲۱۰۰ درصد افزایش یابد.

هیترو گفته بود که اخبار مربوط‌به اختلال‌های احتمالی را به اطلاع جامعه‌ی فرودگاهی خود رسانده بود؛ اما یک شرکت هواپیمایی اعلام کرد که اولین بار، خبر اعتراض هیترو پاز را روز سه‌شنبه و زمانی که CNN با آن‌ها تماس گرفته بود، شنید. سخنگوی SWISS، که ۶ پرواز روزانه از زوریخ و پنج پرواز هم از ژنو به مقصد هیترو انجام می‌دهد، گفت که تنها اطلاعاتی که فرودگاه درباره‌ی حوادث آینده در اختیار آن‌ها قرار داده بود، مربوط‌به اعتصاب احتمالی بعدی بریتیش ایرویز برای ۲۷ سپتامبر بود. شرکت هواپیمایی سنگاپور نیز اعلام کرده بود هیچ اطلاعیه‌ی رسمی از هیترو دریافت نکرده است.

CNN با ۲۵ شرکت هواپیمایی مهم در هیترو تماس گرفت تا از آن‌ها بپرسد که آیا فرودگاه درباره‌ی اختلال احتمالی به آن‌ها هشدار داده است یا خیر و اینکه آیا آن‌ها نسبت به خسارت‌های احتمالی به مسافران هشدار داده‌اند یا خیر. به غیر از موارد گفته شده در بالا، سایر شرکت‌های هواپیمایی از اظهارنظر خودداری کردند.

حمله پهپادی به هیترو لندن

به‌طور میانگین، ۱۲۰۰ پرواز در هر روز از هیترو عبور می‌کنند

اگر پروازها با تاخیر مواجه یا لغو شوند، به احتمال زیاد مسافران نخواهند توانست خسارت دریافت کنند. نائومی لیچ، سردبیر Which? Travel در این‌ باره گفت:

اگر [هیترو پاز] به اقدامات خود ادامه‌ بدهد، فرودگاه مجبور خواهد شد مانع از پرواز هواپیماها بشود و بعید به نظر می‌رسد مسافران واجد شرایط دریافت خسارت ارزیابی بشوند؛ چرا که این امر چیزی فراتر از کنترل شرکت‌های هواپیمایی تلقی خواهد شد.

با این وجود، شرکت‌های هواپیمایی وظیفه دارند از مسافران مراقبت کنند. این به آن معنا است که آن‌ها باید به‌طور رایگان مسیر خود را تغییر بدهند؛ حتی اگر این کار به آن معنا باشد که باید از شرکت هواپیمایی یا فرودگاه دیگری استفاده کنند؛ آن‌ها همچنین باید هزینه‌های منطقی، شامل غذا، استراحت و اقامت را نیز دریافت کنند.

حمله پهپادی به هیترو لندن

یکی از سخنگویان هیترو گفت:

ما با لزوم اقدام در مورد تغییرات اقلیمی موافق هستیم؛ اما ایجاد تغییر مستلزم تعامل و اقدام سازنده است. ارتکاب جرایم کیفری و ایجاد اخلال در مسافرت‌ها نتیجه‌ای ندارد و کاری غیرمسئولانه است.

پرواز پهپاد در منطقه‌ی ممنوع می‌تواند منجر به پنج سال محکومیت زندان شود. پنج خلبان پهپاد که به‌طور علنی شناسایی شده‌اند، می‌گویند که در پایان هر پرواز با پلیس تماس می‌گیرند و منتظر دستگیری می‌مانند.

محکومیت زندان در انتظار اخلال‌گران

حمله پهپادی به هیترو لندن

لارنس تیلور، معاون کمیساریای پلیس کلان‌شهر لندن، گفت که نیروهای وی از تمامی قدرت خود برای جلوگیری از انجام هرگونه فعالیت جنایی استفاده می‌کنند و با تکرار تهدید به زندان، از معترضین خواست که دوباره فکر کنند:

همان طور که حوادث اخیر پهپادها در فرودگاه‌ها نشان می‌دهد، استفاده از پهپادها در فضای هوایی محدود این قابلیت را دارد که اخلال‌های بزرگی برای عموم در فرودگاه‌های مورد هدف و فرودگاه‌های بین‌المللی ایجاد کند. ما یک برنامه‌ی پلیسی موثر در هیترو مستقر خواهیم کرد تا هرگونه فعالیت غیرقانونی را کشف کند.

مطالب مرتبط:

منبع edition.cnn

دیدگاه