۳۰۰ اثر باستانی اسپانیا در موزه ملی ایران به نمایش درمی‌آیند

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
۳۰۰ اثر باستانی اسپانیا در موزه ملی ایران به نمایش درمی‌آیند

۳۰۰ اثر باستانی اسپانیا در نمایشگاهی بنام «میراث باستان‌شناسی اسپانیا» از ۳۱ شهریور در موزه‌ی ملی ایران در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

جبرییل نوکنده، مدیر کل موزه‌ی ملی ایران با اشاره به انتخاب نمایشگاه «ایران: مهدتمدن» به‌عنوان «بهترین عنوان نمایشگاهی موزه‌های جهان» اظهار کرد:

با پایان کار نمایشگاه «ایران: مهد تمدن» در موزه آلیکانته اسپانیا، همه‌ی ۱۹۶ قلم آثار  تاریخی به امانت‌داده‌شده، پنجشنبه ۲۱ شهریور وارد ایران شده و پس از گذراندن تشریفات گمرکی با همراهی اسکورت پلیس پیشگیری یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به موزه‌ی ملی ایران انتقال داده شدند. پس از این ماجرا، ۳۰۰ قلم شیء منتخب از تاریخ سرزمین باستانی اسپانیا به تهران آورده شدند و تا یک هفته‌ی دیگر در موزه ملی ایران به نمایش درمی‌آیند.

۱۹۶ قلم آثار  تاریخی ایران در مرحله‌ی اول سفر از ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ در موزه‌ی درنتس هلند به نمایش درآمد و پس از پنج ماه فعالیت چشمگیر، موفق به جذب بیش ۱۱۵ هزار بازدیدکننده و همچنین کسب مقام اول بهترین عنوان نمایشگاه‌های موزه‌ای سال ۲۰۱۸ در جهان شد. به‌دنبال درخواست موزه‌ی باستان‌شناسی الیکانته در اسپانیا، نمایش بعدی خود را از ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ در این موزه آغاز کرد و تا دهم شهریور ۱۳۹۸ به آمار بازدید بیش از ۱۰۰ هزار نفر دست یافت. جبرییل نوکنده می‌گوید:

آثار منتخب نمایشگاه متقابل موزه‌ی باستان‌شناسی الیکانته در تهران، با نام «میراث باستان‌شناسی اسپانیا»  به‌همراه آثار نمایشگاه «ایران: مهد تمدن» وارد تهران شدند و از ۲۳ شهریور عملیات چیدمان آثار در محل نمایشگاه آغاز و یکشنبه ۳۱ شهریور، این نمایشگاه با حضور مقامات سیاسی و چهره‌های فرهنگی و هنری کشور  افتتاح می‌شود. این مجموعه ۳۰۰ اثر نظیر پیکره، نقش‌برجسته، ظروف سفالی و تابلوی نقاشی را در بر می‌گیرد که تاریخ سرزمین باستانی اسپانیا در شرق دریای مدیترانه را از دوره‌های مختلف پیش از تاریخ تا سده‌های اخیر بازگو می‌کند.

طبق اعلام مدیر کل موزه‌ ملی ایران، همه‌ی آثار امانی نمایشگاه «باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند» که از ۱۰ مهر سال گذشته تا ۹ مرداد امسال در موزه ملی ایران در معرض نمایش بودند، بامداد پنجشنبه ۲۱ شهریور به مبدأ اصلی خود یعنی موزه‌ی درنتس در شهر آسن ارسال شدند. این نمایشگاه موفق شد پیشینه‌ی ۵۰ هزارساله‌ی سرزمین هلند را برای بازدیدکنندگان در طیف‌های مختلف روایت کند. برگزاری برنامه‌های جنبی مانند کارگاه‌های بازدید تخصصی و هنری کودکان و نوجوانان و برپایی نمایشگاه محصول این کارگاه‌ها از دیگر فعالیت‌های هم‌زمان با نمایشگاه بودند.

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه