برگزاری اولین همایش علمی گردشگری خوراک گیلان در لاهیجان

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
برگزاری اولین همایش علمی گردشگری خوراک گیلان در لاهیجان

لاهیجان میزبان نخستین همایش گردشگری خوراک گیلان بود و طی این همایش یک روزه، ۱۹ واحد عرضه‌کننده‌ی خوراک در استان، بیش از ۱۰۰ غذای محلی را به معرض نمایش گذاشتند.

در بیستم آذر سال ۱۳۹۴ شهر رشت به‌طور رسمی از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو به‌عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی انتخاب و در فهرست شبکه‌ی شهرهای خلاق یونسکو ثبت شد. بیش از  ۲۲۰ خوراکی محلی، تنوع خوراک و فرآورده‌های غذایی در استان گیلان وجود دارد که در فرایند تولید آن از مزرعه تا سفره،‌ مهم‌ترین ویژگی، سلامت محور بودن آن است. مرغ ترش، اناربیج، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی و زیتون پرورده از جمله ۶ غذای محلی گیلان هستند که به ثبت یونسکو رسیده‌اند.

همایش علمی گردشگری خوراک گیلان

عکس از خبرگزاری صدا و سیما

حمیدرضا آذرپور، معاون گردشگری اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرده است که اولین همایش علمی خوراک با حضور متخصصان و دست‌اندرکاران صنعت غذایی و همچنین نمایشگاه و جشنواره‌ی غذا در هتل شهرزاد لاهیجان برگزار شد که علاوه بر سخنرانی علمی، بیش از ۱۰۰ واحد پذیرایی شرق گیلان، انواع تولیدات غذایی خود را در معرض نمایش و عرضه گذاشتند.

او گفته است:

خوراک و غذا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری حال حاضر در دنیا مطرح است و بر همین اساس از جانب تشکل‌های واحدهای پذیرایی و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری تصمیم گرفته شد که یک همایش علمی برای شناسایی و معرفی بیشتر مدل‌های غذایی گیلان در راستای ثبت شهر رشت به‌منزله‌ی شهر خلاق خوراکی‌ها برگزار شود که احساس نیاز منجر به فراخوان اداره‌ی کل میراث فرهنگی و واحدهای پذیرایی شهرستان‌های لاهیجان، لنگرود، رودسر، سیاهکل و آستانه اشرفیه به‌عنوان شهرستان‌های شرق گیلان برای برگزاری همایش شد. در این همایش یک روزه، ۱۹ واحد عرض‌کننده‌ی خوراک در استان، بیش از ۱۰۰ غذای محلی را به معرض نمایش گذاشتند. ۳۰۰ نفر نیز از همایش گردشگری خوراک دیدن کرده و از غذاهای عرضه‌شده به رایگان مصرف کردند.

همایش علمی گردشگری خوراک گیلان

عکس از خبرگزاری صدا و سیما

به گفته‌ی آقای حمیدرضا آذرپور، با توجه به اینکه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو، عنوان شهر خلاق خوراکی‌ها را به نمایندگی از دیگر شهرهای گیلان و به‌دلیل تنوع غذا، به رشت داده است، امید می‌رود که این همایش بتواند به اهداف خود برسد و گردشگران و مسافران بیشتری با این همایش آشنا شوند. وی با بیان اینکه خوراک یکی از مقوله‌های پژوهشی در زمینه مردم‌شناسی است، گفت:

با شناخت تغدیه و نوع خوراک مردم یک منطقه می‌توان به ریشه‌های تفکر و اندیشه آن‌ها پی برد. امروز این نیاز حس می‌شود که بتوانیم در بحث‌های علمی هم این موضوع را دنبال کنیم و با تنوع‌بخشی و آشنایی همگان با انواع غذاهای گیلانی و گسترش دانش، این محصولات با تنوع و کیفیت بیشتری عرضه شوند.

همایش علمی گردشگری خوراک گیلان

عکس از خبرگزاری صدا و سیما

گیلان دارای ۲,۳۱۹ تأسیسات گردشگری، ۱۰۲ هتل، ۳۳ هتل آپارتمان، ۸۰ مجتمع گردشگری، ۴۹ مهمان‌پذیر، ۱,۶۲۵ خانه مسافر، ۳۰ مجتمع سرگرمی تفریحی، ۲۱ اقامتگاه بومگردی، ۳۶۰ بین‌راهی، یک اسکله‌ی مسافربری دریایی و ۲۸ اسکله‌ی گردشگری دریایی است.

اگر تمایل دارید که سفری برنامه‌ریزی شده و راحت به گیلان یا هر مقصد دیگری داشته باشید، می‌توانید تور گیلان را در کجارو به‌سادگی جست‌و‌جو کنید، از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه و در نهایت ارزان‌ترین تور به مقصد مورد نظرتان را انتخاب کنید.

عکس کاور از خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط:

منبع irna iribnews

دیدگاه