مرمت تابوت طلایی «توت عنخ آمون» در مصر آغاز شد

مینا رهبری
مینا رهبری سه شنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۰
مرمت تابوت طلایی «توت عنخ آمون» در مصر آغاز شد

تابوت طلایی «توت عنخ آمون» اولین بار بعد از کشف مقبره این فرعون، در مصر مرمت می‌شود. 

یکشنبه گذشته مصری‌ها آغاز مرمت تابوت طلایی «توت عنخ آمون» را اعلام کردند و بخشی از کار را به نمایش گذاشتند. 

مقبره این فرعون جوان در سال ۱۹۲۲ کشف شد و از آن زمان تاکنون این اولین باری است که مصری‌ها اقدام به مرمت تابوت طلایی «توت عنخ آمون» می‌کنند. 

مرمت تابوت از اواسط ماه جولای، یعنی پس از انتقال آن به موزه بزرگ مصر آغاز شده است و تخمین زده می‌شود که روند مرمت این تابوت تا ۸ ماه به پایان برسد. 

تابوت طلایی «توت عنخ آمون»

در این پروژه قرار است علاوه بر تابوت طلایی، تابوت چوبی ۲٫۲۳ متری که روی آن طلاکاری شده و تصویر فرعون مصر به همراه نمادهای سلطنتی مثل عصا کار شده است و از آن به‌عنوان تابوت‌دان استفاده می‌شد نیز مرمت شود. ۲ تابوت دیگر در داخل این تابوت چوبی قرار داشت و بارها به نمایش گذاشته شده بود؛ اما این اولین بار است که تابوت چوبی از مقبره خارج شده است. 

گذر زمان، دمای زیاد و رطوبت داخل مقبره باعث شده است این تابوت چوبی ترک بردارد و در برخی بخش‌های آن مثل سقف و کف تابوت، شکستگی‌های قابل ملاحظه‌ای ایجاد شود. 

مقامات مصر اعلام کرده‌اند که قصد دارند بعد از پایان مرمت این تابوت، آن را در موزه بزرگ مصر به نمایش عمومی بگذارند. این در حالی است که چندی پیش در اوایل جولای، در حراجی کریستیز لندن، سردیس سنگی «توت عنخ آمون»‌ که یکی از مهم‌ترین آثار مقبره این فرعون است، با قیمت ۶ میلیون دلار به یک خریدار ناشناس فروخته شد؛ دولت مصر بعد از فروخته شدن این مجسمه ۳ هزار ساله، از پلیس اینترپل درخواست کرد که این اثر باستانی به این کشور بازگردانده شود؛ اما هنوز دولت این کشور موفق به بازپس‌گیری این اثر باستانی نشده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه