افتتاح خانه-موزه فارابی،‌ فیلسوف ایرانی در استانبول ترکیه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
افتتاح خانه-موزه فارابی،‌ فیلسوف ایرانی در استانبول ترکیه

دو کشور قزاقستان و ترکیه، با همکاری یکدیگر خانه-موزه‌ی فارابی، اندیشمند و فیلسوف بزرگ ایرانی را در شهر استانبول افتتاح کردند.

هزار‌وصدوپنجاهمین سالگرد تولد فارابی، فیلسوف و دانشمند بزرگ ایرانی در سال ۲۰۲۰ توسط یونسکو جشن گرفته خواهد شد و به همین مناسبت، دانشگاه ملی فارابی قزاقستان و شهرداری استانبول، با حمایت شورای همکاری کشورهای ترک‌زبان و سفارت قزاقستان، خانه-موزه‌ی فارابی را در ترکیه افتتاح کردند.

خانه-موزه‌ی فارابی واقع در مرکز شهر استانبول، آماده پذیرایی از گردشگران است. این مجموعه چندین بخش دارد که هرکدام اطلاعات منحصربه‌فردی درباره‌ی مراحل مختلف زندگی و کار ابونصر محمد بن محمد فارابی، اندیشمند بزرگ جهان اسلام ارائه می‌دهند. فارابی را به‌عنوان معلم دوم بشریت (پس از ارسطو) می‌شناسند. در این موزه، مجسمه، آثار تاریخی، آثار فارابی که نقش مهمی در بسیاری از حوزه‌های دانش بشری داشته‌اند و همچنین کتاب‌هایی که درباره وی نگاشته شده، به نمایش گذاشته شده است.

موزه فارابی

میراث فکری به‌جای‌مانده از فارابی شامل حوزه‌های ریاضیات، فلسفه، شیمی، زیست‌شناسی، ستاره‌شناسی، پزشکی، منطق، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، قانون، اخلاق و سایر حوزه‌های علمی می‌شودفارابی با نظام‌مند کردن و طبقه‌بندی علوم، به توسعه‌ی اندیشه علمی در جهان کمک کرد و با فعالیت‌های خلاقانه‌‌ی خود پلی معنوی بین شرق و غرب به وجود آورد.

موزه فارابی

گالیم موتانوف، رئیس دانشگاه ملی قزاقستان (فارابی) در مراسم افتتاحیه‌ی این خانه-موزه گفت:

تأسیس یک خانه-موزه‌ی مستقل برای فارابی در ترکیه، نقطه عطف مهمی در بیشتر شناساندن گنجینه‌ی فرهنگی ترکی و قزاقی محسوب می‌شود که نقش ارزشمندی در تاریخ تمدن بشری ایفا کرده است.

اگر برای سفر به ترکیه برنامه‌ریزی می‌کنید، برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی ترکیه را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها، سفر راحت‌تر و بهتری به ترکیه داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه