سرباز پرنده فرانسوی از فراز کانال مانش عبور کرد

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
سرباز پرنده فرانسوی از فراز کانال مانش عبور کرد

فرانکی زاپاتا، مخترع هاوربورد فرانسوی، سرانجام توانست با موفقیت بر فراز کانال مانش پرواز کرده و از آن عبور کند.

فرانکی زاپاتا، ملقب به سرباز پرنده ارتش فرانسه، در دومین تلاش خود توانست با هاوربورد اختراعیش از فراز کانال مانش عبور کرده و عملیات سوختگیری را نیز با موفقیت انجام دهد. زاپاتا پرواز خود را صبح روز یکشنبه از سانگت (Sangatte) واقع در ساحل شمالی فرانسه آغاز کرده و در خلیج سنت مارگارت انگلستان به پایان رساند. به گزارش رویترز، این پرواز حدود ۲۰ دقیقه طول کشید.

زاپاتا درباره پرواز خود بر فراز کانال چنین گفت:

من این شانس را داشتم که روی مکانی خاص فرود بیایم. تجربه‌ای بسیار خاص و زیبا بود. از خانواده و همسرم برای حمایت‌هایشان برای به سرانجام رساندن چنین پروژه سختی تشکر می‌کنم.

این مخترع درباره تجربه پروازش عنوان کرد که از پرواز خود لذت برده و اصلا به دشواری آن و درد پاهای خود توجهی نکرده است.

سرباز پرنده

زاپاتا، پیش‌تر قهرمان جت اسکی بوده و برای نخستین بار از نوآوری پروازی خود در جریان برگزاری رژه سالانه که به مناسبت روز ملی فرانسه (۱۴ ژوئیه) برگزار شد، رونمایی کرد. البته این مخترع فرانسوی در نخستین آزمایش خود در پرواز روی کانال در حین سوخت‌گیری به داخل دریا سقوط کرد؛ خوشبختانه در این حادثه آسیبی به وی وارد نشد. نکته قابل‌توجه اینکه پس از این سقوط وی مجبور شده است تا برای تعمیر پرنده خود روزانه ۱۵ تا ۱۶ ساعت زمان صرف کند.

پس از این پرواز موفقیت‌آمیز، هدف بعدی زاپاتا کار روی ماشین پرنده و عقد قرارداد آن است؛ ولی قبل از آن برای رفع خستگی مدتی استراحت خواهد کرد.

زاپاتا با این اختراع خود توانست در روز رژه ارتش فرانسه و پرواز در آسمان پاریس به یکی از رویاهای بشر تحقق بخشد. در این رابطه، او با ارتش آمریکا و فرانسه همکاری داشته است و فرانسه در حدود ۱٫۴ میلیون دلار برای آزمایش این اختراع وی هزینه کرده است. در این رابطه، سی‌ان‌ان به نقل از شبکه بی‌اف‌ام تی‌وی (BFMTV) چنین روایت کرده که فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه، برای استفاده نظامی از این اختراع جالب در ارتش فرانسه اظهار علاقه کرده است.

???? ??????

کانال مذکور پیش از این نیز شاهد انجام آزمایش اختراع‌های خاصی مانند هواناو (هاورکرافت)، بالن هوای گرم، مونو اسکی، گوندولا، قایق پدالو، گلایدر و پاراشوت بوده است. در بیست و پنجم سال ۱۹۰۹ میلادی، لویی بلریو (Louis Blériot)، از پیش‌گامان عرصه هوانوردی، نخستین پرواز بین قاره‌ای از اروپا به بریتانیا را با هواپیمای تک‌باله انجام داد. در سال ۱۸۷۵ نیز متیو وب (Matthew Webb)، تفنگدار دریایی بریتانیا، از ساحل دوور (Dover) انگستان تا کاله (Calais) فرانسه را در مدت ۲۱ ساعت و ۴۵ دقیقه شنا کرد.

مطالب مرتبط:

منبع CNN

دیدگاه