سریلانکا برای ارتقاء گردشگری در این کشور ویزای رایگان صادر می‌کند

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
سریلانکا برای ارتقاء گردشگری در این کشور ویزای رایگان صادر می‌کند

دولت سریلانکا بعد از بمب‌گذاری‌های ماه آوریل، برای زنده کرد مجدد صنعت گردشگری در این کشور، برای شهروندان ۴۸ کشور دنیا، ویزای رایگان در شش ماه آینده صادر می‌کند.

دولت سریلانکا در ۳۱ ژوئیه اعلام کرد که به گردشگران ۴۸ کشور دنیا در بدو ورود ویزای یک ماهه رایگان می‌دهد. این برنامه تلاشی برای زنده کردن مجدد صنعت گردشگری در این کشور است. به‌خاطر حملات تروریستی که باعث مرگ ۲۶۳ نفر شد، گردشگری این کشور دچار نزول قابل توجهی شد.

وزیر گردشگری سریلانکا، جان آماراتونگا، اعلام کرد که گردشگران یا کسانی که برای سفرهای کاری به سریلانکا سفر می‌کنند، می‌توانند آنلاین درخواست ویزا کنند یا در بدو ورود ویزای رایگان بگیرند. این طرح برای مدت ۶ ماه اجرا می‌شود و اجرای آن از پنج‌شنبه اول اوت سال ۲۰۱۹ شروع می‌شود.

او گفت:

دولت انتظار دارد که این حرکت باعث افزایش قابل توجه گردشگران شود. اگر این برنامه سودمند و تاثیرگذار نباشد، آن را تعلیق خواهیم کرد. اجرای این طرح باعث می‌شود که دولت ۴٫۳ میلیارد روپیه از درآمد خود را که از صدور ویزا دارد، از دست بدهد. این مبلغ در حدود ۲۴ میلیون دلار آمریکا است. سریلانکا برای ویزای توریستی یک ماهه ۳۵ دلار و برای شهروندان آسیای جنوبی ۲۰ دلار هزینه دریافت می‌کند.

در ۲۱ ماه آوریل، یک گروه تروریستی شامل هفت بمب‌گذار انتحاری به سه کلیسا و سه هتل لوکس حمله کردند که این حمله تروریستی باعث کشته شدن ۲۶۳ نفر شد؛ از جمله ۴۵ گردشگر خارجی که عمدتا چینی، هندی، آمریکایی و بریتانیایی بودند.

بسیاری از گردشگران سفر خود را ناتمام رها کردند و برخی دیگر رزروهای خود را کنسل کردند. این رویداد باعث افت شدید گردشگری در سریلانکا شد. گردشگری سومین منبع درآمد بزرگ این کشور بود.

طبق آمار ارائه شده توسط دولت، ورود گردشگران به این کشور در ماه ژوئیه حدود ۴۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. با وجود این، تعداد گردشگران در ژوئیه به ۱۱۷ هزار نفر رسید که بیشتر از آمار ۶۳ هزار نفری ماه ژوئن است و مقداری افزایش را نشان می‌دهد.

رانیل ویکرماسینگه، نخست وزیر سریلانکا، اطمینان داده است که این کشور اکنون برای گردشگران کاملا امن است و شرایط امنیتی به حالت عادی برگشته است. حدود ۲۰۰ نفر بازداشت شده‌اند و پلیس به تحقیقات خود ادامه می‌دهد.

دولت این کشور برنامه‌های متعددی برای زنده کردن مجدد گردشگری این کشور معرفی کرده است که یکی از آن‌ها کاهش هزینه‌های هواپیمایی‌ها، کاهش قیمت سوخت برای هواپیماها و کاهش هزینه خروج از کشور برای مدت شش ماه است.

همچنین یک مهلت قانونی یک ساله برای پرداخت وام‌های کسب‌وکارهای مرتبط با گردشگری و کاهش نرخ سودها در وام‌های جدید در نظر گرفته است. هتل‌ها نیز پکیج‌های جذابی با تخفیف‌های ۶۰ درصدی به گردشگران ارائه می‌کنند.

رانیل ویکرماسینگه ادامه داد:

ما می‌خواهیم سریلانکا را به‌عنوان یک مقصد گردشگری امن برای گردشگران معرفی کنیم. به آن‌ها امتیازات و قیمت‌هایی می‌دهیم که برای مدت طولانی، فرصت استفاده از آن‌ها وجود ندارد.

حدود ۲٫۳ میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۸ از سریلانکا دیدن کردند وقتی ۲۹ ایرلاین ۳۰۰ پرواز در هفته داشتند. بعد از حملات تروریستی، ۴۱ درواز در هفته کنسل شدند یعنی ۸ هزار صندلی از صندلی‌های مسافران حذف شد. چندین خط هوایی برنامه‌های زمان بندی عادی خود را محدود کردند.

گردشگری، حدود ۴٫۹ درصد از تولید ناخالص ملی سریلانکا را تشکیل می‌دهد. حدود نیم میلیون سریلانکایی مستقیما از طریق گردشگری و حدد ۲ میلیون نفر به‌طور غیر مستقیم از این صنعت درآمد دارند. دولت در حال حاضر پیش‌بینی کرده است که امسال صنعت گردشگری در سریلانکا ۳٫۷ میلیارد دلار درآمد داشته باشد.

اگر برای سفر به سریلانکا برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید تور سریلانکا را در کجارو جستجو کرده و بهترین آفر تور را از میان آژانس‌های معتبر مسافرتی با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید. همچنین برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی سریلانکا را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها، سفر راحت‌تر و بهتری به این کشور داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه