زنجیر بست نشینی مسجد حکیم اصفهان دزدیده شد

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان یکشنبه، ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
زنجیر بست نشینی مسجد حکیم اصفهان دزدیده شد

زنجیرهای بست‌‌نشینی مسجد حکیم اصفهان، بیش از یک هفته است که دزدیده شده و کسی اطلاع دقیقی از وضعیت و چگونگی دزدیده شدن آن ندارد.

بیش از یک هفته از دزدیده شدن زنجیرهای بست‌نشینی مسجد حکیم (جورجیز) در اصفهان می‌گذرد. فریدون الهیاری، مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، ضمن تایید این موضوع از نبود اطلاعات تکمیلی دراین‌باره خبر داد.

وی گفت:

با توجه به آنکه مسجد حکیم اصفهان یکی از مساجدی است که هیئت امنایی اداره می‌شود و در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار ندارد، ازاین‌رو در جریان جزییات آن نیستیم اما این روزها یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان درصدد بررسی و پیگیری دزدیده شدن زنجیرهای در ورودی مسجد حکیم است.

مسجد حکیم یا مسجد جورجیز متعلق به دوره صفوی و از مساجد چهار ایوانی است که در انتهای بازار رنگرزان اصفهان جای دارد. این مسجد در دوره شاه عباس دوم و به دست پزشک او بنا شد. کتیبه‌های سردرها و ایوان‌های داخل مسجد به سال‌های ۱۰۶۷ تا ۱۰۷۳ هجری قمری برمی‌گردد و محمدرضا امامی، خوش‌نویس معروف عصر صفویه، آن‌ها را نوشته است.

این مسجد دارای چند ورودی اصلی است. تنها ورودی مسجد که زنجیرهای بست‌نشینی داشت، این روزها دیگر زنجیرهای تاریخی را ندارد. این زنجیرها در ظرافت و زیبایی بی‌نظیر بودند و روی آن‌ها جزییات و پرداخت‌های ظریف و نقوش زیبایی دیده می‌شد.

بست‌نشینی به معنی پناه جستن و متحصن شدن در مکان‌های مقدس و امن است. درباره چگونگی پیداش این موضوع، باور برخی بر این است که این رسم از زمان‌های بسیار دور و به‌دلیل گرایش انسان به پرستش به‌وجود آمده است؛ چراکه انسان در همه دوره‌ها به‌دنبال خدایانی بوده تا آن‌ها را بپرستد و حامی خود قرار دهد. بست‌نشینی در ایران در بقعه و بارگاه ائمه علیهم السلام، امامزادگان یا مساجد انجام می‌شده است و گاه به نشانه مصونیت و تشخیص مرز و محدوده بست، زنجیری بر آستانه مدخل ورودی آن آویخته می‌شد.

مسجد حکیم اصفهان

طبق گفته‌های شاهدان، چند سال پیش، قیچی‌های آهن‌بری به این مسجد برده شده بود و برای دزدین این زنجیرها اقدام شد که موفق به دزدی نشده بودند؛ اما جای قیچی‌ها روی زنجیرها باقی مانده بود. این بار موفق شدند زنجیرهای تاریخی را بدزدند.

برخی کارشناسان بر این باورند که قدمت زنجیرها به دوره شاه عباس دوم و دوره صفوی برمی‌گردد؛ اما الهیاری معتقد است آن‌ها متعلق به دوره متاخر هستند.

اگر برای سفر به اصفهان برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید تور اصفهان را در کجارو جست‌وجو کرده و بهترین آفر تور را از میان آژانس‌های معتبر مسافرتی با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید. همچنین برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی اصفهان را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها، سفر راحت‌تر و بهتری به اصفهان داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع hawzah ایلنا

دیدگاه