یک موزه زیر آبی در دیواره بزرگ مرجانی استرالیا افتتاح خواهد شد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
یک موزه زیر آبی در دیواره بزرگ مرجانی استرالیا افتتاح خواهد شد

جیسون دیکِرز تیلور، موزه‌ی جدیدی به نام «هنر زیر آب» را در دیواره‌ی بزرگ مرجانی استرالیا افتتاح خواهد کرد که هدف از آن تغییر نگرش مردم نسبت به اقیانوس‌ها و محافظت هرچه بیشتر از آن‌ها است.

جیسون دیکِرز تیلور (Jason deCaires Taylor)، هنرمندی است که مجسمه‌های خود را در زیر آب‌های سواحل اندونزی، مالدیو و جزایر قناری به نمایش گذاشته است و اکنون قصد دارد این روش منحصربه‌فرد را در دیواره‌ی بزرگ مرجانی استرالیا اجرایی کند.

موزه‌ی جدید تیلور به نام «هنر زیر آب» که در ماه دسامبر افتتاح می‌شود، اولین پروژه‌ی بزرگ مجسمه‌سازی او در نیم‌کره‌ی جنوبی زمین است و قطعات میان‌ کشندی و کاملاً غوطه‌ور در آب را به نمایش خواهد گذاشت که با جزر و مد آب،‌ اثر کاملی می‌شوند. این هنر چیدمان در سراسر کوئینزلند نظیر منطقه‌ی دیواره‌ی بزرگ مرجانی، جزیره‌ی مغناطیسی،‌ جزیره‌ی نخل،‌ جزیره‌ی مغناطیسی و تاونزویل اجرا خواهد شد.

دیواره بزرگ مرجانی

آژیر پنج متری اقیانوس، اثر جیسون تیلور

اولین قطعه از آثار جیسون دیکِرز تیلور به نام «آژیر پنج متری اقیانوس» در ماه دسامبر به نمایش درمی‌آید که یک مجسمه‌ی خورشیدی از دختری بومی است که با دمای آب، تغییر رنگ می‌دهد؛ او برای این اثر از داده‌های ایستگاه‌های آب‌وهوایی واقع در دیواره‌ی بزرگ مرجانی استفاده کرده است. مرحله‌ی دوم هنر چیدمانی‌ او، «گلخانه‌ی مرجانی» است که یک سازه‌ی ۱۲ متری در زیر آب شامل گلخانه‌ها،‌ ساقه‌های ارگانیک و... است و مناظر دریایی اطرافش را احاطه کرده‌اند.

دیواره بزرگ مرجانی

گلخانه مرجانی، اثر جیسون تیلور

گلخانه‌ی مرجانی نه‌تنها یک فضای هنری، بلکه یک مرکز آموزشی زیر آب نیز محسوب می‌شود که به‌عنوان زیستگاهی زنده‌ برای حیات دریایی طراحی شده است و سازه‌ی اسکلتی آن شرایط مناسبی برای رشد و شکوفایی مرجان‌ها فراهم می‌کند.

هر دو قطعه‌ی هنری جیسون تیلور به‌وضوح به بحران تغییرات اقلیمی پرداخته است و از عزم و اراده‌ی این هنرمند برای نشان دادن وضعیت اضطراری این موضوع به مخاطبان بیشتر حکایت دارد. او می‌گوید:

اقیانوس‌های ما به‌سرعت در حال تغییر هستند و خطرات بزرگی نظیر افزایش دمای آب، اسیدی شدن آب و مقادیر زیاد آلودگی که وارد این سیستم می‌شود، آن‌ها را تهدید می‌کند. هدف از ایجاد موزه در زیر آب تا حدودی برای تغییر سیستم‌ ارزشی‌‌مان بوده است تا بستر دریا را به‌عنوان امری مقدس قلمداد کرده، از آن محافظت کنیم و در برابرش بی‌تفاوت نباشیم.

دیواره بزرگ مرجانی

به‌دلیل گرمایش جهانی،‌ دمای آب اقیانوس‌ها افزایش یافته و سفیدشدگی مرجانی در اکثر موارد منجر به کاهش چشمگیر تولیدمثل مرجان‌ها شده است.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه