موزه ای در سن پترزبورگ روایتگر ماجرای تخم مرغ های نفیس فابرژه

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
موزه ای در سن پترزبورگ روایتگر ماجرای تخم مرغ های نفیس فابرژه

سن پترزبورگ یکی از مقصدهای محبوب گردشگری در روسیه، میزبان موزه‌های متنوع و جذابی است که از بین آن‌ها می‌توان به موزه فابرژه اشاره کرد. این موزه میزبان هنر دکوراتیو روسیه و به‌خصوص تخم‌مرغ‌های مشهور فابرژه است.

سن پترزبورگ در روسیه پر از موزه‌های جذاب و دیدنی است. یکی از دیدنی‌ترین موزه‌های این شهر موزه فابرژه است. این موزه میزبان بزرگ‌ترین مجموعه از تخم‌مرغ‌های فابرژه موجود در دنیا است.

اگر دوست دارید از این موزه دیدنی بازدید کنید، باید بار سفر ببندید و سن پترزبورگ را به‌عنوان مقصد سفرتان انتخاب کنید. برای جست‌وجوی بهترین تور روسیه از کجارو کمک بگیرید. از بین مجموعه‌ای از بهترین تورهای داخلی و خارجی از معتبرترین آژانس‌های گردشگری می‌توانید بهترین و ارزان‌ترین تور را با کمک کجارو خریداری کنید.

موزه فابرژه

علاوه بر تخم‌مرغ فابرژه، در این موزه هزاران نمونه از هنرهای دکوراتیو روسی به نمایش درآمده است؛ از جمله ساعت‌های دیواری که آن‌ها هم توسط فابرژه تولید شده‌اند.

حدودا ۵۰ تخم‌مرغ از این تخم‌مرغ‌ها توسط جواهرساز روسی، پیتر کارل فابرژه، ساخته شده‌اند. مهارت بی‌نظیر او در میناکاری مورد توجه سزار الکساندر سوم در دهه ۱۸۸۰ قرار گرفت. سزار مجموعه‌ای از این تخم‌مرغ‌های تزیین شده را سفارش داد تا هرکدام را هر سال در روز عید پاک به همسرش اهدا کند.

هر تخم‌مرغ یک هدیه سوپرایز داخلش دارد و وقتی فرد دریافت‌کننده آن را باز می‌کند، هدیه را می‌بیند. گرچه حداقل یکی از آن‌ها، هیچ هدیه‌ای در خود نداشته است.

وقتی پسر الکساندر یعنی نیکولاس دوم از سلطنت خلع شد و انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ آغاز شد، این تخم‌مرغ ها پراکنده شدند. بعضی از آن‌ها گم شدند. تعدادی از آن‌ها به دست ناشر مجله آمریکایی، یعنی مالکوم فوربس، افتادند که خانواده‌اش ۹ تای آن‌ها را با قیمت بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به سرمایه‌دار روسی، یعنی ویکتور وکسلبرگ، فروختند.

وکسلبرگ موزه فابرژه را در سال ۲۰۱۳ افتتاح کرد. این تخم‌مرغ ها مهم‌ترین جاذبه موزه هستند.  

موزه فابرژه

تخم‌مرغی به نام نیلوفرهای دره شامل میناکاری‌هایی از پرتره سزار نیکولاس دوم و دخترهایش است.

این موزه یکی از موزه‌های غیرمعمول در سن پترزبورگ است؛ چون کاملا خصوصی اداره می‌شود و متعلق به بنیاد وکسلبرگ است. علاوه بر این، یکی از جدیدترین موزه‌های شهر است.

ولی با وجود اینکه مجموعه‌های به نمایش درآمده در این موزه جدید است، خود موزه در یک عمارت قرن هجدهمی قرار دارد. عمارتی خصوصی که در جریان انقلاب روسیه مصادره شده بود و بخش زیادی از آن در جریان جنگ جهانی دوم بر اثر بمب‌گذاری فروریخت.

وکسلبرگ این عمارت را بازسازی کرد. عمارتی که دارای صدها تالار است. تخم‌مرغ‌ها بخشی از یک مجموعه بزرگ شامل ۴ هزار آیتم مختلف است که همگی گوشه‌ای از هنر دکوراتیو روسی را نشان می‌دهند که دوباره به وطن بازگشته‌اند.

یکی از تخم‌مرغ‌های مجموعه، تخم‌مرغ رنسانس نام دارد. ابعاد آن اندازه دست است و با عقیق شفاف به رنگ طوسی و آبی ساخته شده است. این تخم‌مرغ را با میناکاری به رنگ سفید پوشانده‌اند و تزییناتی از جنس الماس و یاقوت دارد.

تخم‌مرغ دیگر از بین این ۹ تخم‌مرغ که نیلوفر دره نام دارد، صورتی رنگ است و با مروارید پوشانده شده است. این هدیه توسط نیکولاس دوم به همسرش اهدا شده است. پرتره‌ای از امپراتور در کنار دو دخترش روی آن طراحی شده است که وقتی تخم‌مرغ باز می‌شود، به طرف بالا می‌رود.

موزه فابرژه

تخم‌مرغ سالگرد در سال ۱۹۱۱ تولید شده است. این تخم‌مرغ برای مراسم پانزدهمین سالگرد تاج‌گذاری نیکولاس دوم در سال ۱۸۹۶ سفارش داده شده است و این تاریخ روی آن حک شده است.

روی این تخم‌مرغ هم پرتره‌های کوچکی قابل‌مشاهده است. از طلا و میناکاری سبز و سفید تشکیل شده است و آن را با الماس تزیین کرده‌اند. سطح آن به ۱۸ قسمت تقسیم شده است که دارای ۱۶ مینیاتور است. داخل این تخم‌مرغ هیچ هدیه سوپرایزی قرار ندارد.

از دیگر اشیای موجود در این موزه می‌توان به ساعت‌های میناکاری شده فابرژه با رنگ‌های مختلف اشاره کرد و قاب‌هایی پوشیده شده با جواهرات که تحت تاثر هنری آسیایی قرار دارند و دارای تضاد جالبی با سبک اروپایی تخم‌مرغ‌های فابرژه هستند.

همه اشیای موجود در این موزه تنها گوشه‌ای از زندگی اشرافی رایج در روسیه تا قبل از انقلاب را نشان می‌دهد.

برای آشنایی با سایر جاهای دیدنی روسیه و برنامه‌ریزی قبل از سفر می‌توانید فهرستی از دیدنی‌های شهرهای مختلف روسیه را در کجارو مشاهده و به اطلاعاتی مانند موقعیت دقیق روی نقشه، آدرس، تصاویر و ساعت بازدید آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

مطالب مرتبط:

منبع travelweekly

دیدگاه