مهار آتش در ارتفاعات جنگلی کازرون و کهمره سرخی شیراز

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۰
مهار آتش در ارتفاعات جنگلی کازرون و کهمره سرخی شیراز

آتش‌سوزی در ارتفاعات جنگلی کازرون و کهمره سرخی شیراز که از روز دوشنبه، هفت مرداد آغاز شده بود، بالاخره خاموش شد.

آتش‌سوزی در ارتفاعات جنگلی تنگ نرگسی کوه بایم بخش جره و بالاده کازرون که از روز دوشنبه آغاز شده و تا به امروز به‌سمت ارتفاعات صعب‌العبور مسقان کهمره سرخی شیراز گسترش یافته بود، مهار شد.

شهرام منتصری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس که از آغازین ساعات آتش‌سوزی در محل حضور و مدیریت عملیات اطفاء حریق را بر عهده داشت، در این خصوص گفته است:

این آتش‌سوزی در محدوده‌ی مرزی شهرستان‌های کازرون و شیراز و در ارتفاعات اراضی جنگلی به وقوع پیوست که با تلاش شبانه‌روزی بیش از ۵۰۰ نفر از نیروهای ادارات و سازمان‌های مختلف و با حضور تشکل‌های مردمی و اهالی محلی کنترل و مهار شد. در این عملیات گسترده،‌ نیروهای منابع طبیعی از اداره کل و شهرستان‌های کازرون، شیراز، سپیدان، سروستان، ممسنی، فسا در کنار نیروهای غیور ارتش از تیپ ۵۵ هوابرد، تیپ ۳۷ زرهی، مرکز پیاده شیراز، مدیریت بحران استانداری، نیروهای انتظامی، سپاه و بسیج، هلال احمر و اورژانس، جهاد کشاورزی، امور عشایر، محیط زیست، آتش‌نشانی، تشکل‌های مردم نهاد، گروه‌های آفرودسوار و طبیعت دوست پس از ساعت‌ها تلاش طاقت‌فرسا توانستند، آتش را کنترل و مهار کنند.

آتش سوزی شیراز

عکس از پایگاه خبری حافظ

خشک بودن علف‌های کف جنگل، گرمای هوا، وزش بادهای شدید و صعب‌العبور بودن منطقه که دسترسی به خط آتش را با مشکل مواجه کرده بود، باعث کندی عملیات اطفاء حریق شد، هرچند تلاش خلبان‌های بالگرد هوانیروز ارتش، شرکت هلی‌کوپتری ایران، هلال احمر، هوانیروز سپاه و نیروی انتظامی که با پروازهای متعدد، عملیات هلی‌برن نیروها را با حداقل ۶۰ سورت پروازی انجام دادند، سرعت عمل نیروها در عملیات افزایش یافت.

طبق اعلام مدیر کل منابع طبیعی فارس،‌ دلیل اصلی این آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست، اما واضح است که سهل‌انگاری و عامل انسانی باعث بروز این حریق گسترده شده است. وی در خصوص میزان خسارت به عرصه‌های منابع طبیعی گفته است:

مساحت و میزان خسارت وارده پس از پایان عملیات اطفاء و توسط نیروهای ارزیاب انجام و اعلام خواهد شد.

عکس کاور از خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط:

منبع mehrnews

دیدگاه