آیا آمریکای مرکزی برای سفر، امن است؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی جمعه، ۸ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
آیا آمریکای مرکزی برای سفر، امن است؟

آمریکای مرکزی یکی از مقصدهای محبوب دنیا برای کوله‌گردی است. برای اینکه سفری امن به آمریکای مرکزی داشته باشید، این نکات را رعایت کنید.

آمریکای مرکزی یکی از مقصدهای محبوب دنیا برای کوله‌گردی است. البته سفر به گوشه و کنار آن ممکن است کمی چالش‌برانگیز باشد؛ ولی چشم‌اندازهایی فوق‌العاده دارد. طبیعت بی‌نظیر، سواحل زیبا و قیمت های مقرون‌به‌صرفه از ویژگی‌های این منطقه است که باعث شده مورد توجه کوله‌گردان قرار بگیرد.

انقلاب‌های سیاسی و ناآرامی‌های داخلی برای مدت‌های طولانی گردشگران را از این منطقه دور نگه داشته بود؛ ولی این روزها، این منطقه توسعه پیدا کرده است و به یک مقصد محبوب برای مسافران، موج‌سواران و کوله گردان تبدیل شده است؛ چون آمریکای مرکزی برای همه سلیقه‌ها، جاذبه‌ای دارد.

آیا سفر به آمریکای مرکزی امن است؟

بله. سفر به آمریکای مرکزی سفری امن خواهد بود؛ ولی به این معنا نیست که اقدامات احتیاطی را نادیده بگیرید.

در این مقاله هر آنچه که در مورد امنیت و سلامتی در آمریکای مرکزی لازم است بدانید، گردآوری شده است. با در نظر گرفتن نکاتی که مطرح می‌کنیم می‌توانید سفری به‌یادماندنی به این منطقه شگفت‌انگیز از دنیا داشته باشید.

چه کشورهایی در آمریکای مرکزی قرار دارند؟

هفت کشور در آمریکای مرکزی قرار دارند؛ بلیز، کاستا ریکا، ال سالوادور، گواتمالا، هندوراس، نیکاراگوئه و پاناما.

۸ نکته مهم امنیتی برای سفر به آمریکای مرکزی

آیا آمریکای مرکزی برای سفر، امن است؟

در حالی که آمریکای مرکزی در حالت کلی برای سفر و کوله‌گردی امن است؛ ولی اقدامات احتیاطی زیر را در طول سفر باید رعایت کنید.

مراقب محیط اطراف خود باشید

به‌راحتی ممکن است حواستان پرت شود و جانب احتیاط را از دست بدهید. همین جا است که اتفاقات ناخوشایند پیش می‌آیند. همیشه مراقب محیط اطراف خود باشید و تمرکز خود را از دست ندهید.

از مناطق خلوت دوری کنید

اگر در جایی خلوت قرار بگیرید، احتمال خطر و دزدی افزایش پیدا می‌کند. به‌خصوص شب‌ها و در شهرهای بزرگ باید بیشتر مراقب باشید. سعی کنید بیشتر در اماکنی قرار بگیرید که شلوغ است و گردشگران دیگر حضور دارند. بهترین روش برای دفع خطر دزدی و جیب بری این است که هرگز تنها نشوید.

لباس‌های شیک و زیورآلات جالب توجه نپوشید

دزدی‌ یکی از رایج‌ترین خطراتی است که در این مناطق تهدیدتان می‌کند. سعی کنید ساعت‌ها و زیورالات گران‌قیمت که توجه دزدها را جلب می‌کند، نپوشید. تلفن همراه خود را نشان ندهید. تا جایی که می‌توانید اشیای گران‌قیمت خود را پنهان کنید تا هدف جیب‌برها و دزدها قرار نگیرید.

پول نقد خود را جدا کنید

به اندازه‌ای که پول نیاز دارید، همراه خود پول نقد ببرید و بقیه پول را در محل اقامت خود در کمدی قفل‌دار بگذارید.

شب‌ها تاکسی بگیرید

اگر مجبور هستید که شب جایی بروید، با تاکسی رفت و آمد کنید. تاکسی از وسایل حمل و نقل عمومی قابل اطمینان‌تر و امن‌تر است. از کارکنان محل اقامت خود بخواهید که برایتان تاکسی خبر کنند. به این ترتیب اطمینان حاصل می‌کنید که راننده مطمئنی به دنبال شما خواهد آمد.

در وسایل حمل و نقل عمومی مراقب باشید

اگر مجبورید که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، مراقب وسایل خود باشید و آن‌ها را در جایی امن و پنهان نگه دارید. دزدی در اتوبوس‌ها به‌خصوص شب‌ها بسیار رایج است؛ بنابراین تا جایی که می‌توانید از آن‌ها اجتناب کنید.

از مواد مخدر دوری کنید

کارتل‌های مواد مخدر در این منطقه، زندگی را برای اهالی آن بسیار سخت کرده‌اند. با خرید مواد مخدر از آن‌ها حمایت نکنید. میزان جریمه‌های جرایم مرتبط با مواد در این منطقه بسیار زیاد و سخت است و ممکن است با این کار خودتان را به زندان بیاندازید.

بیمه مسافرتی تهیه کنید

بیمه مسافرتی در صورتی که بیمار و مجروح شوید یا قربانی دزدی و جرایم دیگری شوید، از شما محافظت می‌کند. برخی از بیمه‌ها برای از دست دادن یا کنسل شدن پرواز هم پوشش دارند. بیمه مسافرتی یک سرمایه‌گذاری ارزشمند است. هزاران دلار از پول شما را صرفه‌جویی می‌کند. ریسک سفر بدون بیمه را نپذیرید.

همیشه در نظر داشته باشید که به حس غریزی خود اطمینان کنید. اگر راننده تاکسی مشکوک به نظر می‌رسد، از او بخواهید ماشین را متوقف کند و پیاده شوید. اگر شرایط هتل بدتر از آن چیزی است که فکر می‌کردید و ناامن به نظر می‌رسد، از آنجا خارج شوید و مکان جدیدی برای اقامت پیدا کنید. همیشه باید خودتان را از شرایط مشکوک دور نگه دارید. برای حفظ امنیت و اطمینان خاطر خود، هر کاری که لازم است انجام دهید.

مثلث شمالی چیست؟ آیا در مثلث شمالی امنیت برقرار است؟

مثلث شمالی شامل گواتمالا، ال سالوادرو و هندوراس است. اینجا منطقه‌ای از آمریکای مرکزی است که از قدیم‌الایام و حتی در حال حاضر، آمار جرم و جنایت و خشونت در آن بالاتر از سایر مناطق بوده است. این جرایم بیشتر در شهرهای بزرگ متمرکز است؛ به‌خصوص در برخی مناطق خاص. اگر قصد دارید به پایتخت‌های یکی از این سه کشور سفر کنید، باید با کارکنان هاستل یا هتل محل اقامت خود مشورت کنید و جدیدترین توصیه‌های ایمنی و امنیتی را دریافت کنید.

البته اگر قصد گشت و گذار در مناطق توریستی یا شرکت در تورهای طبیعت گردی را دارید، مشکلی نخواهید داشت؛ البته در صورتی که نکات مطرح شده در بالا را همیشه در نظر داشته باشید و رعایت کنید.

امن‌ترین کشور در آمریکای مرکزی کدام است؟

کاستاریکا، امنیت و ثبات را در کنار زیبایی‌های فوق‌العاده طبیعی، هر دو با هم دارد. البته طبیعتا به خاطر این ویژگی‌ها، قیمت سفر به این کشور بالاتر است و نشان می‌دهد که چرا کاستاریکا به‌عنوان سوئیس آمریکای مرکزی مشهور است.

اگر در کوله‌گردی تازه‌کار هستید و دوست دارید این تجربه را از جایی شروع کنید که ترکیبی جذاب از ماجراجویی و امنیت داشته باشد، کاستاریکا را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید.

در زمینه امنیت، جایگاه بعدی در اختیار پاناما است. این کشور میزبان جوامع روبه‌رشدی از مهاجران و بازنشستگان است که حضور آن‌ها باعث ارتقاء شرایط اقتصادی منطقه شده است. از همین رو به مقصد محبوبی برای خارجی‌ها تبدیل شده است.

بعد از پاناما، بلیز قرار دارد. بلیز هم ترکیبی عالی از امنیت و جاذبه‌های تفریحی خاص و متنوع است.

آیا آمریکای مرکزی برای سفر تنهایی امن است؟

آیا آمریکای مرکزی برای سفر، امن است؟

آمریکای مرکزی برای سفر تنهایی کاملا امن است. تا زمانی که از مکان‌های خلوت فاصله بگیرید و شب‌ها تنهایی سفر نکنید، از بیشتر مشکلات و تهدیدات رایج در امان می‌مانید. رایج‌ترین مشکلاتی که گردشگران با آن مواجه هستند، دزدی و خرده‌جرایم است.

اگر نگران هستید که خطری تهدیدتان کند، در مقصد می‌توانید گروهی را برای همسفر شدن پیدا کنید. یا اینکه از سایر افرادی که در هاستل اقامت دارند، درخواست کنید تا برای ادامه سفر و گشت و گذار در بیرون، به شما بپیوندند. به این ترتیب در طول سفر احساس امنیت بیشتری دارید و از فرصت آشنا شدن با دیگران هم استفاده می‌کنید.

اگر تنها سفر می‌کنید، یک اسکن از پاسپورت و سایر مدارک مهم خود تهیه کنید و آن‌ها را در ایمیل خود نگه دارید تا در صورتی که مشکلی پیش آمد، بتوانید آن را ارائه کنید.

علاوه بر این، حتما نقشه‌های آفلاین را دانلود کنید و اپلیکیشن‌های زبان که به صورت آفلاین کار می‌کند در گوشی خود داشته باشید. به این ترتیب در صورتی که جایی گم شوید، می‌توانید با نقشه راه خود را پیدا کنید یا اینکه از اهالی منطقه راهنمایی بگیرید. اگر می‌توانید، سعی کنید که اندکی زبان اسپانیایی یاد بگیرید؛ حتی اگر چند کلمه کلیدی ضروری باشد که ممکن است در طول سفر به دردتان بخورد.

آیا آمریکای مرکزی برای زنانی که تنها سفر می‌کنند امن است؟

زنانی که تنها سفر می‌کنند باید در سفر به آمریکای مرکزی بیشتر مراقب خود باشند. کاستاریکا، پاناما و بلیز امن‌ترین کشورهای این منطقه هستند. اگر در سفر تنهایی تازه‌کار هستید و قبلا تجربه آن را نداشته‌اید، سفر خود را از این کشورها شروع کنید.

بیرون از این سه کشور، توصیه ما این است که حتما به یک گروه یا تورهای گردشگری بپیوندید تا امن و سالم بمانید. با وجود این، زنانی که تجربه زیادی در سفر تنهایی دارند، می‌توانند در کل منطقه سفر کنند و البته باید نکات امنیتی را همواره مد نظر داشته باشند.

زنان در شهرهای بزرگ، باید بسیار بیشتر مراقب باشند؛ به‌خصوص شب‌ها. علاوه بر این، اگر نکات امنیتی مطرح شده را به دقت اجرا کنید، می‌توانید سفری بی‌خطر و فراموش‌نشدنی به آمریکای مرکزی داشته باشید.

آیا تاکسی‌ها در آمریکای مرکزی امن هستند؟

آیا آمریکای مرکزی برای سفر، امن است؟

تاکسی‌ها در آمریکای مرکزی امن و قابل اطمینان هستند؛ ولی حتما باید اطمینان حاصل کنید که سوار ماشین‌هایی شوید که علائم تاکسی را دارند. هرگز سوار ماشین‌های علامت‌گذاری نشده نشوید.

در طول روز می‌توانید در خیابان برای تاکسی‌ها دست بلند کنید. البته از رسوم و شرایط محلی باید اطلاع داشته باشید؛ مثلا در برخی کشورها تاکسی‌ها از تاکسی‌متر استفاده می‌کنند و در برخی دیگر از آن‌ها، باید قبل از سوار شدن، در مورد قیمت کرایه به توافق برسید.

اگر شب قصد سوار شدن به تاکسی را دارید، از کارکنان محل اقامت خود بخواهید که تاکسی تلفنی خبر کنند. شب‌ها برای تاکسی‌ها به شکل تصادفی دست بلند نکنید و سوار نشود.

آیا غذای خیابانی در آمریکای مرکزی سالم و قابل اطمینان است؟

آیا آمریکای مرکزی برای سفر، امن است؟

در آمریکای مرکزی غرفه‌های غذای خیابانی و رستوران‌های محلی فراوان است و انواع و اقسام غذاهای لذیذ خیابانی و محلی را سرو می‌کنند. اگر این غذاها را امتحان نکنید، بخش بزرگی از لذت سفر خود را از دست می‌دهید؛ ولی حتما از جاهایی غذا بخرید که مشتریان زیادی دارد و مشتریان آن را بیشتر اهالی منطقه تشکیل می‌دهند. این علامتی است که نشان می‌دهد که غذای آن غرفه نه تها سالم بلکه بسیار لذیذ است.

در بسیاری از این غرفه‌ها گوشت مرغ سرو می‌شود و در غذا از آن استفاده می‌شود. اگر گوشت‌ها خوب پخته شده باشند و اگر برای مدت طولانی زیر آفتاب و در هوای آزاد قرار نداشته باشند، با خیال راحت می‌توانید غذای خیابانی بخورید. بیشتر غذاهای خیابانی در این منطقه سرخ کردنی هستند. خوردن آن‌ها مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند؛ البته ارزش غذایی ندارد.

از کارکنان هتل یا هاستل محل اقامت خود بخواهید تا بهترین غرفه‌های غذای خیابانی و رستوران‌های شهر را به شما معرفی کنند. آن‌ها حتما رستوران‌هایی با غذای سالم و لذیذ را به شما معرفی می‌کنند.

آیا آب لوله‌کشی در آمریکای مرکزی قابل نوشیدن است؟

آیا آمریکای مرکزی برای سفر، امن است؟

به‌عنوان یک قانون کلی در آمریکای مرکزی باید از خوردن آب لوله‌کشی اجتناب کنید. البته در پاناما و کاستاریکا این آب برای خوردن مناسب است.

برای اینکه از آبی که می‌خورید مطمئن باشید حتما قرص‌های مخصوص تصفیه آب و یک بطری چند بار مصرف آب همراه داشته باشید. از این راه می‌توانید هر زمان که خواستید آب لوله‌کشی را ضدعفونی و تصفیه کنید تا بیمار نشوید. از بطری‌های یک بار مصرف، چندین بار استفاده نکنید.

آمریکای مرکزی یکی از جذاب‌ترین مقصدهای دنیا برای کوله‌گردی است. این جذابیت دلایل زیادی دارد از جمله وجود اقامتگاه‌های مقرون به‌صرفه، وسایل حمل و نقل عمومی، مناظر زیبای طبیعی، ماجراجویی‌های جذاب در دل طبیعت و سواحل زیبا.

سابقه خشونت بار این منطقه، شهرتی که در جرم و جنایت دارد و مشکلات اقتصادی باعث شده که گردشگری در این کشورها با مشکلاتی مواجه باشد؛ ولی این نکته به این معنا نیست که این منطقه کاملا برای گردشگران ناامن است. با رعایت کردن نکاتی که در بالا عنوان کردیم، می‌توانید سفری امن را تجربه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع nomadicmatt

دیدگاه