تردد کشتی‌های کروز در مرکز ونیز ممنوع می‌شود

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
تردد کشتی‌های کروز در مرکز ونیز ممنوع می‌شود

به دلیل آسیب‌هایی که کشتی‌های کروز به محیط‌زیست و مناطق بومی ونیز وارد می‌کنند، تردد آن‌ها در مرکز این شهر ممنوع خواهد شد.

دولت ایتالیا اعلام کرده است که مسیر کشتی‌های کروز را از بخش‌های مرکزی ونیز تغییر خواهد داد. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که کارزاری طولانی از جانب ساکنان ونیز برای جلوگیری از لنگرانداختن کشتی‌های بزرگ در شهری که در فهرست یونسکو قرار دارد، به راه افتاد. دانیلو تونینیلی، وزیر حمل‌ونقل ایتالیا گفته است که مسیر فعلی کشتی‌های کروز تغییر خواهد کرد و به این ترتیب ورود آن‌ها به کانال بزرگ تاریخی ونیز ممنوع می‌شود. او می‌گوید:

به‌دنبال بنادر موقت بوده‌ایم تا با انتقال کشتی‌های کروز به آنجا، شاهد هجوم بیشتر این قصرهای شناور و مشکلات و خطرات ناشی از آن در کانال جودکا نباشیم.

۵۰۲ کشتی کروز در سال ۲۰۱۵، ۱٫۵۶ میلیون مسافر را به ونیز آوردند و همین امر به شلوغی بیش از حد کانال‌ها و مسیرهای پیاده‌روی باریک شهر دامن زد. علاوه بر این، نگرانی‌های زیست‌محیطی نیز درباره‌ی تأثیر عبور کشتی‌ها از تالاب ونتزیا و کانال «جودِکا» (Giudecca) مطرح شده است.

در ماه ژوئن، بعد از برخورد کشتی کروز ام‌اس‌سی اپرا و کشتی کروز ریور کونتس که منجر به مصدومیت چهار مسافر شد، ضرورت ممنوعیت تردد کشتی‌های کروز بیشتر مورد توجه قرار گرفت. سرجیو کاستا، وزیر محیط‌زیست ایتالیا در توییتی اعلام کرد که این حادثه نشان داد، کشتی‌های کروز نباید در کانال جودکا رفت‌وآمد کنند. از ماه آینده، برخی کشتی‌ها در پایانه‌ی فوسینا و لومباردیا لنگر می‌اندازند، به این ترتیب از مرکز شهر فاصله دارند، ‌اما همچنان در درون تالاب هستند. با این حال، از سال آینده مسیر یک‌سوم کشتی‌ها تغییر می‌کند، به‌طوری که از شهر فاصله خواهند گرفت.

ونیز

برنامه‌ی تغییر مسیر کشتی‌های کروز به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد، زمانی که کمیته‌ای دولتی تصمیم گرفت، کشتی‌هایی با وزن ۹۶ هزار تن و بیشتر نمی‌توانند در تالاب جلوی میدان سن مارکو لنگر بیندازند. براساس این طرح، کشتی‌های بزرگ‌تر باید به‌سمت پایانه‌ای در بندر صنعتی Marghera در سرزمین اصلی حرکت کرده و کشتی‌های کوچک‌تر با وزن ۵۵ هزار تن و کمتر می‌توانند در مسیر فعلی خود تردد کنند؛ اما انتظار می‌رود کارهای مسیر جدید چهار سال طول بکشد و به همین دلیل کشتی‌ها همچنان به توقف در جلوی میدان سن مارکو ادامه می‌دهند. اندی هارمر، مدیر انجمن بین‌المللی خطوط كروز انگلستان و ایرلند می‌گوید:

در حال حاضر هیچ ممنوعیتی برای تردد کشتی‌های کروز در ونیز وجود ندارد. خطوط کروز این انجمن مدت‌زمان زیادی است که مشغول بحث و گفت‌وگو برای استفاده از کانال ویتوریا امانوئل به‌عنوان راهکار جایگزین هستند. ما در شبیه‌سازی‌ها و پژوهش‌هایی مشارکت داشته‌ایم که از پیشنهاد کمیته‌ی بین وزارت‌خانه‌ای برای برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر حفاظت از تالاب ونیز، حمایت می‌کند.

ونیز

انجمن بین‌المللی خطوط كروز از همه‌ طرفین در ونیز خواسته است تا به‌منظور آغاز مراحل آماده‌سازی کانال ویتوریا امانوئل،‌ به یک جمع‌بندی برسند تا آن‌ها بتوانند تغییر مسیر کشتی‌های بزرگ‌تر را شروع کنند. صنعت کروز با جدیت مشغول همکاری با شهردار ونیز،‌ منطقه‌ی ونتو و اداره‌ی بنادر و سازمان‌ها و افراد دیگر است تا با رسیدن به راهکاری مناسب، کشتی‌های کروز بزرگ‌تر بتوانند بدون تردد در کانال جودکا، به Marittima berths دسترسی داشته باشند. اندی هارمر می‌گوید:

ما موافق راهکاری هستیم که کمیته‌ی بین وزارت‌خانه‌ای برای برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر حفاظت از تالاب ونیز در سال ۲۰۱۷ مطرح کرد و شامل استفاده از کانال ویتوریا امانوئل به‌عنوان بهترین و مصلحت‌آمیزترین روش برای عبورومرور کشتی‌های بزرگ‌تر در فاصله‌ای دورتر از کانال جودکا می‌شد. اعضای انجمن بین‌المللی خطوط كروز از این پیشنهاد و اجرای فوری آن استقبال و حمایت می‌کنند.

ونیز

اعلامیه‌ی تونینیلی، وزیر حمل‌ونقل ایتالیا پس از آن صورت گرفت که مقامات ونیز هفته‌ی گذشته از مسئولان سایر بندرها خواسته بودند تا در برابر مشکلات کشتی‌های کروز با هم متحد شوند. پینو موسولینو، رئیس اداره‌ی بندری دریای آدریاتیک شمالی طی نامه‌ای به مقامات هشت بندر دیگر اروپایی، از آن‌ها خواست با یکدیگر متحد شوند و خطوط کروز را ملزم کنند تا از کشتی‌هایی سازگار با ساختارها و محیط‌زیست این شهرها استفاده کنند. سایر بنادر کروز اروپایی نیز درصدد محدودکردن تردد این کشتی‌ها هستند.

ماه گذشته، انجمن بین‌المللی خطوط كروز و شورای شهر دوبرونیک، یادداشت تفاهمی امضا کردند تا ازطریق مدیریت مسئول گردشگری، در جهت حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی این شهر با یکدیگر همکاری کنند. این موضوع شامل مدیریت تعداد رفت‌وآمدهای کشتی‌های کروز به این شهر باستانی نیز خواهد بود. شهردار بارسلونا نیز قول داده است، تعداد کشتی‌هایی را که می‌توانند در این شهر اسپانیایی تردد کنند، محدود کند.

برای رفتن به این شهر زیبا و بازدید از جاهای دیدنی ونیز می‌توانید از کجارو کمک بگیرید. فراموش نکنید برای خرید ??? ??????? همواره می‌توانید بهترین و ارزان‌ترین آفر تور را در کجارو پیدا کرده و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه