برف آلوده به پلاستیک به آسمان قطب شمال رسید

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان شنبه، ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
برف آلوده به پلاستیک به آسمان قطب شمال رسید

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که در محیط بکر قطب شمال، برفی که از آسمان می‌بارد شامل ذرات ریز پلاستیکی است.

در محیط بکر قطب شمال، برفی که از آسمان می‌بارد شامل ذرات ریز پلاستیکی است که به گفته کارشناسان، تعداد این ذرات بیش از ۱۰ هزار ذره در هر لیتر بوده و این موضوع باعث شگفتی آن‌ها شده است.

این یعنی حتی تنفس در این محیط ممکن است ذرات میکروپلاستیکی (ذرات کوچک‌تر از ۵ میلی‌متر) را وارد ریه کند که پیامدهای آن برای سلامتی انسان مشخص نیست.

منطقه مورد مطالعه پژوهشگران، یکی از آخرین محیط‌های بکر دنیا محسوب می‌شد.

نتایج مطالعات تیم متخصصان آلمانی - سوئیسی که در ژورنال «پیشرفت‌های علمی» منتشر شد، از وجود ذرات و الیاف لاستیکی در برف خبر داده است.

آن‌ها نمونه‌های برف را از جزایر سوالبارد (Svalbard - مجمع‌الجزایری در منطقه شمالگان در اقیانوس منجمد شمالی که تحت کنترل نروژ است) جمع‌آوری کرده‌اند. نمونه‌ها در آزمایشگاه موسسه آلفرد وگنر در برمرهیون بررسی شد که نشان داد میزان آلودگی آن‌ها به ذرات پلاستیکی از حد انتظار بسیار بالاتر است. بسیاری از این ذرات به حدی ریز بوده‌اند که نمی‌شود با قاطعیت منشا آن‌ها را مشخص کرد.

به نظر می‌رسید بیشتر آن‌ها از مواد طبیعی مانند سلولوز گیاهی و ذرات خز حیوانی تشکیل شده باشند؛ اما ذرات پلاستیکی، قطعات لاستیک، ورنی، رنگ و الیاف مصنوعی را هم شامل می‌شدند.

دکتر ملانی برگمن، سرپرست مطالعه گفت:

ما انتظار کشف آلودگی را داشتیم اما برخوردن به این همه میکروپلاستیک واقعا تکان‌دهنده بود. کاملا معلوم است که اکثریت این میکروپلاستیک‌های موجود در برف از هوا می‌آید.

دانشمندان با تحلیل نمونه‌های برف در آلمان و سوئیس به این نتیجه رسیدند که میزان تراکم این ذرات در برخی نقاط آلمان از قطب بیشتر است.

تصور محققان این است که میکروپلاستیک‌ها در اثر وزش باد در هوا معلق و از طریق سازوکارهایی که به‌درستی مشخص نیست، در اتمسفر به راه‌های دور منتقل می‌شوند. این ذرات، در نهایت از طریق باران یا برف، مجدد راهی زمین می‌شوند.

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه