از جزئیات سفر ۶۰ ساعته تهران - آنکارا با قطار بیشتر بدانید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۰
از جزئیات سفر ۶۰ ساعته تهران - آنکارا با قطار بیشتر بدانید

نخستین قطار تهران - آنکارا ساعت ۲۱:۵۰ دقیقه روز ۱۶ مرداد، تهران را به مقصد آنکارا ترک کرد. این قطار چهارشنبه هر هفته ۲۵۰ مسافر را به مقصد آنکارا جابه‌جا می‌کند.

قطار تهران - آنکارا، ۱۶ مرداد با حضور مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران رسماً آغاز به کار کرد و هر هفته ۲۵۰ مسافر را با قیمت ۷۱۰ هزار تومان به ترکیه می‌برد. نخستین قطار ساعت ۲۱:۵۰ دقیقه تهران را به مقصد آنکارا ترک کرد. این قطار که دارای شش واگن چهار ستاره‌ی شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا است، هر هفته به‌سمت ترکیه حرکت می‌کند.

قیمت بلیط قطار تهران - آنکارا

قیمت بلیط قطار تهران - آنکارا، ۴۳ یورو تعیین‌شده که معادل ریالی آن از مسافران دریافت می‌شود و هیچ‌یک از آژانس‌ها نمی‌توانند بالاتر از این قیمت با مشتریان حساب کنند و اگر مردم شاهد گران‌فروشی یا دریافت هزینه‌ی اضافی بودند، می‌توانند به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد شود.

میر حسن موسوی، معاون مسافری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گفته است:

در صورت استقبال مسافران از قطار تهران - آنکارا که هم‌اکنون بلیط آن با تخفیف معادل ۷۱۰ هزار تومان برای بزرگ‌سالان در نظر گرفته شده است، به شرکت مجری اجازه می‌دهیم چند واگن را به ناوگان ریلی‌اش اضافه کند که البته به نظر می‌رسد فعلاً برای ایام تعطیل و اعیاد نیاز به افزایش ظرفیت باشد، اما این اجازه در صورتی داده می‌شود که بتواند بلیط‌هایش را بفروشد.

قیمت بلیط این قطار به‌صورت ارزی ۴۳ یورو تعیین‌شده که با تغییرات نرخ ارز قیمت آن نیز تغییر می‌کند؛ علاوه بر این، نرخ بلیط برای خردسالان که شامل کودکان تا ۱۲ سال است، نیم‌بها محاسبه می‌شود.

مسیر ۶۰ ساعته تهران تا آنکارا با قطار و کشتی

این قطار پس از حرکت از تهران در تبریز نیز مسافرگیری می‌کند و سپس به‌سمت ایستگاه مرزی رازی می‌رود؛ مسافران در ایستگاه رازی و پس از آن ایستگاه مرزی کاپیکوی ترکیه از قطار پیاده می‌شوند و تشریفات گمرک و گذرنامه (خروج از ایران و ورود به ترکیه) را انجام می‌دهند که تخمین زمان این سفر از مبداء تا مقصد حدود ۶۰ ساعت است و درصورت تشریفات گمرکی کمتر، کوتاه‌تر نیز می‌شود.

قطار تهران - آنکارا به‌صورت ترکیبی از تهران تا دریاچه‌ی وان با واگن‌های کشور ایران حرکت می‌کند و پس آن برای عبور از دریاچه، از قایق‌های فری‌بُوت‌ استفاده می‌شود و در نهایت از آن سوی دریاچه تا آنکارا نیز مسافران با واگن‌های کشور ترکیه که مورد قرارداد و مشابه قطارهای شرکت رجا هستند، راهی آنکارا می‌شوند. آقای موسوی می‌گوید:

یکی دیگر از مسائلی که مد نظر قرار دارد، توسعه‌ی قطارهای گردشگری با توقف در شهرهای مختلف ایران و ترکیه است که دراین‌باره نیز مذاکرات مختلفی صورت گرفته است و آماده‌ی همکاری با بخش خصوصی در این زمینه هستیم.

زمان حرکت قطار تهران - آنکارا

قطار تهران - آنکارا چهارشنبه‌ی هر هفته ساعت ۲۱:۵۰ دقیقه حرکت می‌کند و هم‌زمان با این قطار، یک قطار از آنکارا به‌سمت تهران می‌آید که توافقات لازم بین دو کشور برای حرکت به‌موقع و با تشریفات گمرکی کمتر و شرایط راحت‌تر برای مسافران فراهم شده است.

در آینده مشخص می‌شود که مسافران و گردشگران تا چه اندازه از این قطار بین‌المللی که البته طی روزهای گذشته فروش بلیط اینترنتی آن با ارسال تصویر پاسپورت و ویزا امکان‌پذیر شده است، استقبال می‌کنند و آیا ویژگی‌هایی مانند، دیدن مناظر مختلف، تجربه‌کردن دریاچه وان ترکیه و البته قیمت بسیار پایین‌تر آن نسبت به سفرهای هوایی، باعث می‌شود آن را به سفر با هواپیما ترجیح دهند یا خیر.

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه