کجا دبی واقعی و اصیل را تجربه کنیم؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کجا دبی واقعی و اصیل را تجربه کنیم؟

دبی، یکی از محبوب‌ترین مصدهای گردشگری دنیا است. این شهر فراتر از جاذبه‌های مدرن و امروزی است. سبک زندگی سنتی در دبی را در این جاذبه‌ها ببینید.

دبی این روزها دارنده بسیاری از رکوردهای جهانی است و در صدر مقصدهای لوکس دنیا قرار دارد. حتی در سایه آسمان‌خراش‌های بلند و جذابیت استخرهای بی‌نهایت، می‌توانید دبی واقعی و اصیل را ببینید. دور از همه بلندترین‌ها، طولانی‌ترین‌ها و لوکس‌ترین‌ها که همگی در دبی قرار دارند.

کجا دبی واقعی و اصیل را تجربه کنیم؟

از دبی پرزرق  برق فاصله بگیرید تا فرهنگ و سبک زندگی بادیه‌نشینی در دبی را تجربه کنید

زندگی در این گوشه از شبه جزیره عربستان برای مدت چندین قرن در قالب زندگی عشایری و کوچ‌نشینی ادامه داشته است. مردم در فصل‌های مختلف سال، از مناطق ساحلی به مناطق بیابانی جابه‌جا می‌شدند و هیچ چیزی از خود باقی نمی‌گذاشتند جز توررفتگی‌های باقی مانده از چادرهایی که با موی بز بافته می‌شدند.

قدیمی‌ترین بنا در دبی در سال ۱۷۸۷ ساخته شده است. بیشتر سازه‌ها و بناهای ساخته شده در محله‌های تاریخی دبی متعلق به قرن بیستم هستند. اینجا خبری از آرامگاه‌های باستانی، بقایای رومی و قلعه‌های به جامانده از جنگ‌های صلیبی نیست.

در مقابل، فرهنگ در این منطقه ناشی از سبک زندگی کنجکاوانه و سخاوتمندانه بادیه‌نشینی است. امروزه این میراث فرهنگی ناملموس، ریشه‌های خود را ثابت کرده است و حضور دائمی در منطقه دارد و گردشگران می‌توانند در سفرهای خود این سبک زندگی را تجربه کنند و از نزدیک و به‌طور دقیق و عمیق با آن آشنا شوند.

با کمک کجارو می‌توانید بهترین تور دبی را جست و جو و خریداری کنید و سفر به این مقصد دیدنی و متنوع را تجربه کنید.

کجا دبی واقعی و اصیل را تجربه کنیم؟

در تورهایی با همکاری مرکز فرهنگی شیخ محمد از زیبایی‌های معماری این مسجد لذت ببرید

آشنایی با سبک زندگی اماراتی در مركز فرهنگی شيخ محمد بن راشد آل مكتوم (Sheikh Mohammed Centre for Cultural Understanding)

اماراتی‌ها فقط ده درصد از جمعیت امارات متحده عربی را تشکیل می‌دهند. رویدادها و فعالیت‌هایی که در مرکز فرهنگی شیخ محمد برگزار می‌شود، فرصتی برای آشنایی گردشگران و مهاجران با فرهنگ بومی، پوشاک سنتی و... است.

تقریبا همه فعالیت‌های فرهنگی این مجموعه شامل جلسات پرسش و پاسخ است که موضوع آن‌ها محدودیتی ندارد. برخی از این رویدادها شامل بازدید از مسجد دیوان (Diwan Mosque) است که در آن گردشگران با اعمال مذهبی آشنا می‌شوند و در مورد المان‌های معماری مساجد در امارات نکات جالبی یاد می‌گیرند.

این مرکز میزبان برگزاری مهمانی‌های سنتی از جمله افطار است که در ماه رمضان برگزار می‌شود. در این مهمانی‌ها در ظرف‌های نقره، غذاهای محلی مثل مجبوس سرو می‌شود. این غذای سنتی با گوشت بره، برنج و زیره و دارچین تهیه می‌شود.

کجا دبی واقعی و اصیل را تجربه کنیم؟

در منطقه تاریخی الفهیدی، کوچه‌های خلوت و قدیمی دبی را ببینید

گشت و گذار در کوچه پس کوچه‌های محله تاریخی الفهیدی

برای ساعتی ماشین را کنار بگذارید و در پیچ‌وخم کوچه‌های باریک محله قدیمی الفهیدی قدم بزنید و بناهای قدیمی آن را ببینید. اگر دوست دارید محله قدیمی دبی را مبدا گشت و گذار خود در دبی قرار دهید از این محله شروع کنید. بناهای رنگی شنی این محله اکنون میزبان کافه‌ها، موزه‌ها و گالری‌های هنری هستند و چند هتل هم در این محله وجود دارد.

از بازار شلوغ ادویه، به‌سمت خور دبی بروید و گشتی هم در بازار پارچه بزنید. این منطقه به‌راحتی قابل دسترسی است و فضای جذابی دارد. این منطقه را می‌توانید خودتان دور بزنید و از دیدن قسمت‌های مختلف آن لذت ببرید ولی اگر دوست دارید کسی همراه‌تان باشد و شما را راهنمایی کند در تورهای مرکزی فرهنگی SMCCU شرکت کنید.

لذت بردن از هنر خاورمیانه و فراتر از آن در خیابان آلسرکال

خیابان آلسرکال یک مجموعه کامل و دیدنی است که در یک کارخانه قدیمی مرمر قرار گرفته است. انباری‌ها و بخش‌های مختلف این کارخانه قدیمی، اکنون پر از آثار هنری معاصر از هنرمندان امارات متحده عربی و کشورهای همسایه هستند. گالری‌های ایام و خط سوم، نمایشگاه‌هایی به‌شکل چرخشی در تمام طول سال دارند در نتیجه هر زمانی که به این مجموعه سر بزنید، نمایشگاهی برای لذت بردن از هنر در آن برپا شده است.

این منطقه دیگر فقط به هنر اختصاص ندارد. کافه و حتی یک موزه کوچک ماشین‌های قدیمی هم به آن اضافه شده است.

کجا دبی واقعی و اصیل را تجربه کنیم؟

عبور از نهر دبی با روش‌های قدیمی و قایق‌های سنتی به نام abra

عبور از نهر دبی با abra

این مسیر کمتر از پنج دقیقه طول می کشد ولی بهترین و ارزان‌ترین روش برای عبور از خور دبی است. این قایق‌های سنتی چوبی دارای موتور و یک نیمکت هستند که در مرکز آن قرار دارد. به‌محض اینکه قایق پر شود راه می افتد و در طول مسیر فقط یک درهم کرایه آن را به راننده می‌پردازید. از روی آب می‌توانید چشم‌انداز زیبایی از معماری خیره‌کننده شهر را ببینید. از سازه‌های مدرن و شیشه‌ای گرفته تا سازه‌های قدیمی‌تری که با سنگ و مرجان ساخته شده‌اند و و بالای آن‌ها بادگیر قرار دارد. بادگیرها در واقع نوعی تهویه مطبوع طبیعی هستند.

اگر این زمان کوتاه برای لذت بردن از این منظره‌ها کافی نیست، می‌توانید در یکی از کافه‌های کنار آب، یک فنجان قهوه سفارش دهید و از دیدن اطراف لذت ببرید.

با پرداخت ساعتی ۱۰۰ درهم می‌توانید یکی از این قایق‌ها را خصوصی کرایه کنید و به گشت و گذار مشغول شوید.

کجا دبی واقعی و اصیل را تجربه کنیم؟

در بازارهای دبی چانه بزنید و تخفیف بگیرید

گشت و گذار در بازارهای سنتی دبی

در بازارهای سنتی شهر در بور دبی و دیرا می‌توانید به گشت و گذار مشغول شوید و مهارت‌های خود در چانه زدن و تخفیف گرفتن را بسنجید. در بازار طلا می‌توانید انواع زیورآلات را بخرید و در بازار ادویه بهترین ادویه‌ها از سراسر دنیا عرضه می‌شود. قدیمی‌ترین بازار دبی منطقه‌ای است که به آن بازار پارچه می گویند. در این بازار می‌توانید انواع پارچه‌های رنگارنگ را با قیمت‌های معقولی خریداری کنید. حتی می‌توانید از یک خیاط بخواهید تا آن را برایتان بدوزد و با یک دست لباس شیک و باکیفیت به خانه برگردید.

کجا دبی واقعی و اصیل را تجربه کنیم؟

رانندگی در بیابان یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به دبی است

سافاری در بیابان

اگر از محدوده شهر فاصله بگیرید یا از فراز سکوهای بازدید برج‌های بلند مثلا برج خلیفه می‌توانید تپه‌های شنی شتری رنگ دبی را ببینید که در هر جهت گسترده شده‌اند. می‌توانید در سفر به دبی، سافاری بیابان را تجربه کنید  و سبک زندگی بادیه نشینی را ببینید که بخشی جدانشدنی از هر سفر به امارات متحده عربی است. سافاری بیابان نه‌تنها تجربه‌ای هیجان‌انگیز است، بلکه شما را با سبک زندگی بومی و فرهنگ منطقه هم آشنا می‌کند.

دبی تعداد زیادی پارک تفریحی دارد که تعداد آن‌ها روز به روز بیشتر می‌شود. غیر از این پارک‌ها، یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد شور و هیجان در سفر، سوار شدن بر لند رور و لذت بردن از مناظر بیابانی است.

بعد از سافاری می‌توانید در یکی از کمپ‌های صحرایی اقامت کنید. در این چادرها که به سبک سنتی برپا شده‌اند از شما با خرما، قهوه عربی و غذاهایی به سبک زندگی بادیه‌نشینی پذیرایی می‌شود. شرکت‌های زیادی در دبی تورهای بیابان‌گردی دارند که در گروه‌های متعدد همراه با یک راهنمای مجرب، این تجربه لذت‌بخش را بریتان رقم می‌زنند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه