احیای جنگل ها، بهترین راهکار طبیعی مقابله با بحران اقلیمی

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۱۸ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
احیای جنگل ها، بهترین راهکار طبیعی مقابله با بحران اقلیمی

پژوهشگران در راستای مقابله با تغییرات اقلیمی، برای اولین‌بار نشان داده‌اند که در کدام نقاط دنیا می‌توان درختان جدیدی کاشت و این درختان چه‌میزان از کربن اتمسفر را جذب خواهند کرد.

دانشمندان برای اولین‌بار تعداد درختان روی کره‌ی زمین را شناسایی کرده و فهمیده‌اند که برای توقف بحران اقلیمی باید در کدام بخش‌های زمین، درخت بکارند. حدود ۰٫۹ میلیارد هکتار از زمین‌های سراسر دنیا برای بازجنگل‌کاری (احیای جنگل) مناسب هستند که به‌طورکلی می‌توانند دوسوم از انتشار کربن ناشی از فعالیت‌های انسانی را جذب کنند. آزمایشگاه کروثر در مؤسسه‌ی فناوری فدرال زوریخ (ETH Zurich)، این پژوهش را در ژورنال ساینس منتشر کرده است و نشان می‌دهد این روش، مؤثرترین راه مقابله با تغییرات اقلیمی محسوب می‌شود.

دانشمندان در پژوهش مذکور به‌بررسی راهکارهای طبیعی مقابله با تغییرات اقلیمی پرداخته‌ و برای اولین‌بار نشان داده‌اند که درختان جدید را در کدام نقاط دنیا می‌توان پرورش داد و این درختان چه حجمی از کربن را ذخیره خواهند کرد. جین باستین از نویسندگان ارشد این پژوهش می‌گوید:

این موضوع برای ما اهمیت خاصی داشت و به‌همین دلیل به محاسبه‌ی آن پرداختیم. برای این منظور شهرها و مناطق کشاورزی را از کل محدوده‌ی احیا حذف کردیم، زیرا زندگی انسان‌ها به این مناطق وابسته است.

پژوهشگران برآورد کرده‌اند که طبق وضعیت فعلی آب‌وهوایی، می‌توان ۴٫۴ میلیارد هکتار پوشش یکپارچه‌ی درخت روی کره‌ی زمین داشت که ۱٫۶ میلیارد هکتار بیشتر از ۲٫۸ میلیارد هکتار موجود است و ۰٫۹ میلیارد هکتار از این ۱٫۶ میلیارد هکتار، مورد استفاده‌ی انسان‌ها نیستند؛ به‌عبارتی، منطقه‌ای به‌بزرگی ایالات متحده روی زمین وجود دارد که می‌توان از آن برای احیای درختان استفاده کرد. وقتی این درختان بزرگ شوند، جنگل‌های جدیدی به‌وجود می‌آورند که می‌توانند ۲۰۵ میلیارد تن کربن را ذخیره کنند، یعنی حدود دوسوم از ۳۰۰ میلیارد تن کربنی که در اثر فعالیت‌های انسانی از زمان انقلاب صنعتی در اتمسفر منتشر شده است. پروفسور نوماس کروثر، از نویسندگان این پژوهش و مؤسس آزمایشگاه کروثر در مؤسسه‌ی فناوری فدرال زوریخ، می‌گوید:

همه‌ی ما مطلع بودیم که احیای جنگل‌ها می‌تواند نقش به‌سزایی در مقابله با تغییرات اقلیمی ایفا کند، اما واقعاً نمی‌دانستیم که تأثیر این راهکار تاچه‌حد است. پژوهش ما به‌وضوح نشان می‌دهد که احیای جنگل‌ها در دنیای امروز،‌ بهترین راهکار برای حل مشکل تغییرات اقلیمی است. هرچند باید سریع عمل کنیم، چراکه چندین دهه طول می‌کشد تا جنگل‌های جدید بالغ شوند و به‌عنوان منبعی برای ذخیره‌سازی طبیعی کربن، به پتانسیل کامل خود برسند.

در این پژوهش مناسب‌ترین نقاط دنیا برای احیای جنگل مشخص شده است. بیشترین پتانسیل برای این منظور فقط در ۶ کشور وجود دارد: روسیه (۱۵۱ میلیون هکتار)، ایالات متحده آمریکا (۱۰۳ میلیون هکتار)، کانادا (۷۸٫۴ میلیون هکتار)، استرالیا (۵۸ میلیون هکتار)، برزیل (۴۹٫۷ میلیون هکتار) و چین (۴۰٫۲ میلیون هکتار).

تغییرات اقلیمی

طبق پژوهش یادشده، اشتباه بسیاری از مدل‌های اقلیمی کنونی در این است که انتظار دارند تغییرات اقلیمی منجر به افزایش پوشش جهانی درختان شود. بااینکه شاید جنگل‌های شمالی در مناطقی مثل سیبری باافزایش همراه باشد، اما پوشش درختان آن به‌طور متوسط فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد است. در حالی که، جنگل‌های استوایی متراکم معمولاٌ ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پوشش درختی دارند و در نتیجه خسارت‌های واردشده به آن‌ها به‌مراتب بزرگ‌تر از افزایش جنگل‌های شمالی است.

ابزاری در وب‌سایت آزمایشگاه کروثر «www.crowtherlab.com/maps-2» وجود دارد که کاربران با کمک آن می‌توانند به هرگوشه از دنیا نگاه کنند و بفهند که امکان رشد چه‌تعداد درخت در آنجا وجود دارد و این درختان چه مقدار کربن ذخیره خواهند کرد. در این وب‌سایت همچنین فهرستی از سازمان‌های احیاکننده‌ی جنگل نیز ارائه شده است.

آزمایشگاه کروثر از طبیعت برای مقابله با تغییرات اقلیمی استفاده کرده است، چرا که می‌خواهد: ۱) منابع را بهتر تخصیص دهد و مناطقی را شناسایی کند که درصورت احیای درست جنگل‌ها می‌تواند بیشترین ‌تأثیر را روی تغییرات اقلیمی بگذارند، ۲) اهدافی واقع‌گرایانه را تعیین کند، زیرا باوجود اهداف قابل اندازه‌گیری می‌توان تأثیر پروژه‌های احیای جنگل‌ها را به‌حداکثر رساند، ۳) بر روند پیشرفت نظارت داشته باشد تا مشخص شود که آیا اهداف در بازه‌ی زمانی محقق شده‌اند یا خیر و درصورت لزوم اقدامات اصلاحی اتخاذ کند.

مطالب مرتبط:

منبع goodnewsnetwork

دیدگاه