بهترین موزه های سن پترزبورگ را بشناسید

حمیده کریمی
حمیده کریمی جمعه، ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
بهترین موزه های سن پترزبورگ را بشناسید

سن پترزبورگ یکی از دیدنی‌ترین شهرهای دنیا است. این شهر زیبا، موزه‌های فراوانی دارد که به موضوعات متعددی اختصاص یافته‌اند. در ادامه با بهترین موزه‌های سن پترزبورگ آشنا می‌شوید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۱۷ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۳ به‌روزرسانی شده است.

سن پترزبورگ یکی از زیباترین مقصدهای گردشگری در روسیه است. شهر زیبایی که آثار تاریخی و موزه‌های فراوانی دارد و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ از حضور در آن لذت می‌برند.

در سن پترزبورگ موزه‌های فراوانی برای بازدید وجود دارد؛ ولی در سفرهای کوتاه چند روزه، فرصت کافی برای بازدید از همه آن‌ها فراهم نیست. در نتیجه مجبور می‌شوید تا چند مورد از آن‌ها را که بیشتر دوست دارید، انتخاب کنید. انتخاب موزه برای بازدید، بسیار حیاتی است. موزه‌ها در وسعت و موضوعات مختلفی در سراسر سن پترزبورگ قرار دارند. بسیاری از آن‌ها در بناهای تاریخی قرار گرفته‌اند که زمانی کاخ‌های متعلق به خاندان‌های سلطنتی و اشراف بودند.

برخی موزه‌ها ساده‌تر هستند و در آپارتمان‌های کوچکی واقع شده‌اند که بعضی از آن‌ها متعلق به هنرمندان روسی بودند. در این شهر تنوع قابل قبولی از نظر موزه‌ها وجود دارد. در ادامه فهرستی از چند موزه را ارائه می‌کنیم که اگر در سفر، محدودیت زمان داشتید، ابتدا به این موزه‌ها سر بزنید.

موزه ارمیتاژ

سالن اصلی و بازدیدکننگان موزه آرمیتاژ

کاخ زمستانی با نام ارمیتاژ هم مشهور است. این کاخ از زمانی موفق به جمع‌آوری مجموعه‌های ارزشمند شد که خاندان سلطنتی از آن به‌عنوان اقامتگاه زمستانی در قرن هجدهم استفاده کردند. این مجموعه در حال حاضر شامل بیش از سه میلیون اثر هنری است که در چهار بنای مختلف در کنار رود نوا قرار دارند.

این موزه میزبان آثار هنری از دوره‌های مختلف و از هنرمندان سراسر دنیا است؛ از دوران کلاسیک گرفته تا عصر مدرن. اگر کسی بخواهد در مقابل هر اثر هنری یک دقیقه توقف کند، بیش از ۷ سال طول می‌کشد تا همه آثار آن را ببیند. چنین مجموعه ارزشمندی حتما ارزش دارد که حداقل یک بار از آن بازدید کنید.

موزه دولتی روسیه

موزه دولتی روسیه  در کاخی قرار دارد که زمانی به شاهزاده ميخائيل پاولويچ تعلق داشت که یکی از فرزندان پاول یکم بود. این کاخ از انتهای قرن نوزدهم به موزه تبدیل شد. بیش از ۴۰۰ هزار اثر هنری از هنرمندان روسی در این موزه نگهداری می‌شود که قدمت بعضی از آن‌ها به قرن دهم هم می‌رسد.

موزه تاریخ سیاسی روسیه

پرچم ها و نمادهای مختلف در موزه تاریخ سیاسی روسیه

عمارتی که این موزه در آن برپا شده زمانی به رقاص باله Mathilde Kschessinska تعلق داشت تا اینکه انقلاب فوریه ۱۹۱۷ به وقوع پیوست. بعد از اینکه او این عمارت را ترک کرد، بنا به دست بلشویک‌ها افتاد و رهبرانی چون استالین و لنین مدتی در آن کار می‌کردند. بنابراین انتخاب این عمارت برای این موزه، اتفاقی نیست. این عمارت نقش مهمی در تاریخ مدرن روسیه دارد و بسیاری از رویدادهای قرن بیستم را توضیح می‌دهد. در این موزه می‌توانید اسناد، پوسترها، عکس‌ها و سایر آثار به جامانده از گذشته را ببینید که در کنار هم تصویری از پرتلاطم‌ترین دوران تاریخ روسیه را نمایش می‌دهند.

موزه فابرژه (Fabergé Museum)

ظرف زینتی در موزه فابرژه

نام شرکت جواهرات فابرژه در سراسر دنیا مشهور است. طراحان و زیورسازان برند فابرژه به سفارش اعضای خاندان سلطنتی زیورآلات و جواهراتی زیبا و خاص طراحی می‌کردند و با دست می‌ساختند. از جمله محبوب‌ترین ساخته‌های آن‌ها، تخم‌مرغ‌های فابرژه است که اعضای خاندان سلطنتی در عید پاک به هم هدیه می‌دادند. بعد از انقلاب سال ۱۹۱۷ تولید جواهرات فابرژه متوقف شد. بسیاری از آیتم‌هایی که در اختیار خاندان سلطنتی بود به آثار ملی بدل شد و بسیاری از آن‌ها به گوشه و کنار دنیا رفت و گم شد. بزرگترین مجموعه از جواهرت فابرژه اکنون در اختیار  ویکتور وکسلبرگ است که در کاخ Shuvalov به نمایش درآمده و موزه فابرژه را تشکیل داده است. 

موزه نظامی تاریخی توپخانه (Military-Historical Museum of Artillery)

این موزه برای نمایش تاریخ نظامی روسیه برپا شده است. بنای موزه درست در مقابل قلعه تاریخی پیتر و پل قرار دارد که در سال ۱۷۰۳ ساخته شد تا انباری برای نگهداری تجهیزات قدیمی توپخانه‌ها باشد. با گذر زمان، این موزه کم کم رشد کرد و گسترش یافت و اکنون شامل ۱۳ تالار است که اشیای مرتبط با علم، فناوری و هنر را که با تاریخ نظامی روسیه مرتبط است به نمایش می گذارد. 

موزه دفاع و محاصره لنینگراد (Museum of the Defense and Siege of Leningrad)

سلاح و ابزار جنگی در موزه دفاع لنینگراد

تاریخ سن پترزبورگ مدرن با جنگ جهانی دوم رابطه تنگاتنگی دارد. تقریبا هر فردی که در این شهر زندگی می‌کرد تحت‌تاثیر جنگ قرار گرفت. برای مدت ۸۷۰ روز، این شهر تحت یکی از طولانی‌ترین و مخرب‌ترین محاصره‌های تاریخ یعنی محاصره لنینگراد قرار داشت.

موزه دفاع و محاصره لنینگراد تنها موزه‌ای است که به این سال‌های ترسناک تاریخ روسیه اختصاص یافته است و خود موزه نیز در فاصله کوتاهی بعد از پایه‌گذاری، تخریب شد. مجموعه نگهداری شده در این موزه شامل اشیای شخصی از افراد زیادی است که در سال‌های جنگ، آسیب دیده بودند. همچنین انواع سلاح، عکس‌های قدیمی، اسناد و... نیز از سال‌های جنگ در این موزه نگهداری می‌شود.

موزه‌ داستایوفسکی

میز ناهارخوری و لوازم منزل در موزه داستایفسکی

سن پترزبورگ شهر داستایوفسکی است. داستایوفسکی یکی از شناخته شده‌ترین نویسندگان روسی است. داستان بسیاری از آثار داستایوفسکی در سن پترزبورگ می‌گذرد. سن پترزبورگ شهری است که این نویسنده تا آخر عمرش در آن کار و زندگی می‌کرد. موزه داستایوفسکی در آپارتمانی قرار دارد که این نویسنده در سن پترزبورگ کرایه کرده بود و روی رمان‌های مشهوری چون برادران کارامازوف و همزاد کار می‌کرد. نظرات و تجربیات خود را در خصوص بازدید از موزه‌های سن پترزبورگ با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه