در سفرهای خارجی چطور از بیماری پیشگیری کنیم؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
در سفرهای خارجی چطور از بیماری پیشگیری کنیم؟

بیماری در سفر تجربه ناخوشایندی است. برای اینکه از سفر با خاطرات خوش برگردید، بهتر است که از بیماری‌ها پیشگیری کنید.

بیمار شدن آن هم در سفرهای خارجی می‌تواند به کلی تجربه سفر شما را نابود کند و به جای اینکه با خاطرات خوب از سفر برگردید، به خاطر بیماری از بسیاری از جاذبه‌ها و تفریحات محروم می‌شوید. معمولا بیماری‌های جدی و خطرناک به ندرت اتفاق می‌افتد؛ ولی کسانی که مریض می‌شوند معمولا به این دلیل است که خودشان را قبل از سفر آماده نمی‌کنند.

کمتر از بیست درصد از مسافرانی که برای دیدن خانواده و دوستان خود به کشورهای خارجی سفر می‌کنند، قبل از سفر مراقبت‌های پزشکی را در نظر می‌گیرند.

برای اینکه با بیماری در سفرهای خارجی مقابله کنید، بهترین کار این است که از آن پیشگیری کنید و اگر در مورد علائم خود مطمئن نیستید، حتما آن‌ها را بررسی کنید. برای اینکه در سفر بیمار نشوید، این توصیه‌ها را در نظر داشته باشید.

قبل از رفتن

در سفرهای خارجی چطور از بیماری پیشگیری کنیم؟

اگر واقعا بیمار هستید، برنامه سفر خود را تغییر دهید

اگر قبل از سفر به شدت بیمار هستید عاقلانه‌ترین کار این است که برنامه سفر خود را تغییر دهید. مسافرانی که قرار است پرواز داشته باشند و دچار بیماری‌ها و علائمی چون تهوع و اسهال مزمن، تب، راش‌های پوستی و خونریزی بدون جراحت هستند باید از سفرهای هوایی اجتناب کنند و به دنبال درمان باشند. این علائم ممکن است نشانه‌هایی از بیماری‌های جدی‌تر باشد.

به دنبال بیمه مسافرتی باشید

حتی اگر در محل زندگی خود بیمه دارید، برای تهیه بیمه مسافرتی اقدام کنید تا در صورت بروز مشکل، از هزینه‌های بالای درمان پیشگیری کنید.

اگر بیمه مسافرتی مورد نظرتان هزینه‌های درمان را پوشش نمی‌دهد، دنبال بیمه دیگری باشید. با داشتن بیمه درمان مسافرتی اگر در سفرهای خارجی، بیمار شوید، هزینه درمان شما پرداخت می‌شود.

واکسن‌های خود را مرتب بزنید

برای ورود به برخی کشورها مثلا کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی باید واکسن تب زرد یا داروهای پیشگیری از مالاریا را حداقل ده روز قبل از سفر دریافت کرده باشید. این توصیه ها را جدی بگیرید و واکسن‌های مربوطه را دریافت کنید.

در طول سفر

از عوامل بیماری‌زا اجتناب کنید

توصیه‌های بهداشتی مقصد سفر خود را بخوانید و آن‌ها را رعایت کنید. مثلا در بعضی مقصدها نمی‌توانید آب لوله‌کشی بنوشید یا نباید غذاهای خام بخورید. اسهال مسافران یکی از بیماری‌های رایج گردشگران در سفرهای خارجی است. نوعی مسمومیت غذایی است که ممکن است یک هفته ادامه پیدا کند و درمان نشود. بنابراین مراقب غذا خوردن خود باشید حتی اگر غذاها بسیار اشتهابرانگیز و لذیذ باشند.

نکات ایمنی را رعایت کنید

برخی کشورها قوانین سفت و سختی برای برخی نکات ایمنی مثلا بستن کمربند پشت فرمان ندارند. خودتان باید توصیه‌های ایمنی را هر جایی که هستید جدی بگیرید و از هر آنچه که خطرناک به نظر می‌رسد، اجتناب کنید.

مراقب حیوانات خانگی باشید

حیوانات خانگی را نوازش نکنید. گزیده شدن توسط حیوانات و ایجاد زخم ممکن است باعث انتقال انواع بیماری‌ها شود و ممکن است در مقصدی که هستید، واکسن مورد نیاز به‌راحتی پیدا نشود.

اگر نیاز شد، حتما به پزشک مراجعه کنید

اگر بیمار شدید و علائم‌تان تشدید شد، فورا به پزشک مراجعه کنید. در سفارت کشور خود می‌توانید برای پیدا کردن پزشکی که هم زبان با شما است، کمک بگیرید.

بعد از برگشت به محل زندگی

در سفرهای خارجی چطور از بیماری پیشگیری کنیم؟

مراقبل علائم خود باشید

تب و حالت تهوع یکی از علائم رایج بعد از پرواز است؛ ولی ظرف چند روز بهبود پیدا می‌کند. اگر علائم شما شدید است و  بیشتر طول می‌کشد حتما به پزشک مراجعه کنید. اسهالی که بیش از دو هفته ادامه پیدا کند یا راش‌های پوستی که ماندگار هستند، از علائمی است که باید جدی بگیرید.

در صورت نیاز، چک‌آپ انجام دهید

فقط ۸ درصد از مسافران بعد از بازگشت به خانه به مراجعه به پزشک نیاز پیدا می‌کنند؛ ولی برخی علائم هستند که باید جدی بگیرید و حتما با پزشک مشورت کنید. کلینیکی پیدا کنید که متخصص بیماری‌های مرتبط با سفر باشد. پزشک معمولا از شما در مورد جزییات سفر می‌پرسد؛ بنابراین باید بدانید که چه غذاهایی خورده‌اید، در چه مکان‌هایی اقامت داشته‌اید و چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه