ممنوعیت موقت ورود گردشگران به تالاب میانکاله

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان شنبه، ۱۵ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۲۰
ممنوعیت موقت ورود گردشگران به تالاب میانکاله

ورود گردشگران به پناهگاه حیات وحش میانکاله به‌صورت موقت ممنوع شد.

میانکاله شبه‌جزیره‌ای در انتهای جنوب شرقی دریای خزر و از جاهای دیدنی مازندران است. این منطقه از حدود پنجاه سال پیش به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده تعیین شده است. اینجا زیستگاه اصلی و محل تخم‌گذاری ماهیان خزری، به‌خصوص کپور، کفال و خاویار است. جمعیتی از پرندگان نیز سالانه به اینجا مهاجرت می‌کنند. همچنین میانکاله یکی از استراحتگاه‌های فوک خزری است که گونه‌ای در خطر انقراض محسوب می‌شود. این دلایل باعث شده تا از سال ۱۳۵۳، تالاب میانکاله به‌عنوان پناهگاه حیات وحش و ذخیره‌گاه زیست‌کره در نظر گرفته شود و تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

چند روز گذشته پس از نصب بنری از سوی اداره محیط زیست بهشهر در این منطقه، ورود مسافران به آن ممنوع شد. دلیل این موضوع، رهاسازی و انباشت بیش از حد زباله، وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر و تهدید زیستگاه و حیات وحش اعلام شده است.

البته این نخستین بار نیست که ورود گردشگران به میانکاله ممنوع شده است. در سال‌های گذشته نیز محدودیت‌هایی برای ورود گردشگران یا خودروها به این منطقه تعیین شده بود. البته پیش از این ورود برخی گروه‌ها به میانکاله در فصل مهاجرت پرندگان باز بود.

معمولا ورود به پناهگاه حیات وحش میانکاله بدون در نظر گرفتن آستانه تحمل منطقه و ظرفیت آن انجام می‌شود. باوجود اینکه میانکاله از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره محسوب می‌شود و محل تخم‌گذاری گونه‌های خاص دریای خزر است، هنوز مسیر ویژه‌ای برای حرکت گردشگران در این منطقه مشخص نشده است که بر اساس استانداردهای محیطی تنظیم شده باشد. این موضوع باعث می‌شود تردد گردشگران در اینجا بدون کنترل انجام شود.

به گفته محیط زیست بهشهر، این پناهگاه از ابتدای سال ۹۸ تاکنون، پذیرای حجم زیادی از مسافران و گردشگران بوده که تا اطلاع ثانوی از ورود آن‌ها به منطقه جلوگیری می‌شود.

معاون گردشگری استان مازندران که در جریان چزئیات این تصمیم قرار نداشت گفت:

اگر چنین تصمیمی گرفته شده لازم است اداره محیط زیست بهشهر ممنوعیت ورود گردشگران به منطقه میانکاله را رسما به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اعلام کند که تا کنون ابلاغ رسمی نداشته است.

وی ادامه داد:

برای جلوگیری از ورود گردشگران به منطقه حفاظت شده لازم است ما ابلاغ رسمی اداره محیط زیست را به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تهران ارائه دهیم تا از طریق آن‌ها به آژانس‌های گردشگری برای خودداری از اجرای تور به این منطقه اطلاع‌رسانی شود که هنوز این اتفاق رخ نداده است. از طرفی نیاز است ما هم بررسی‌هایی را انجام دهیم تا علت این ممنوعیت مشخص شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه