هشتمین دریاچه گدازه دنیا کشف شد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
هشتمین دریاچه گدازه دنیا کشف شد

دانشمندان به‌کمک تصاویر ماهواره‌ای موفق به کشف هشتمین دریاچه‌ی گدازه دنیا شدند که روی کوه مایکل در جنوب جزایر ساندویچ قرار دارد.

برخلاف آنچه که در فیلم‌ها نشان‌داده می‌شود،‌ از ۱۵۰۰ آتشفشان فعال بالقوه در دنیا، فقط تعداد کمی دریاچه‌های جوشان گدازه دارند. تعداد این دریاچه‌ها به‌حدی کم است که تا پیش از این تنها هفت مورد از آن‌ها شناسایی شده بود. تیمی از دانشمندان پس از ۳۰ سال موفق شدند، هشتمین دریاچه‌ی گدازه‌ی دنیا را در جزیره‌ای دورافتاده در زیر جنوبگان کشف کنند.

تصاویر ماهواره‌ای باوضوح بالا، وجود این دریاچه‌ در کوه مایکل (Mount Michael) را تأیید کرده‌اند. این کوه آتشفشانی در جزیره‌ی ساندرز در جنوب جزایر ساندویچ قرار دارد. پژوهشگران کالج دانشگاهی لندن و British Antarctic Survey، یافته‌ی اخیر خود را در ژورنال این هفته‌ی پژوهش آتشفشان‌شناسی و زمین‌گرمایی منتشر کردند. الکس بورتن جانسون از نویسندگان پژوهش می‌گوید:

از کشف چنین پدیده‌ی زمین‌شناسی خارق‌العاده‌ای در سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا بسیار خرسند هستیم. با شناسایی این دریاچه‌ی گدازه، ‌درک بهتری از فعالیت‌های آتشفشانی و احتمال فوران‌های آتشفشانی در این جزیره‌ی دورافتاده پیدا کرده‌ و اطلاعات بیشتری درباره‌ی این دریاچه‌های نادر به‌دست آورده‌ایم.

دریاچه گدازه

تصاویر ماهواره‌ای از کوه مایکل در دهه‌ی ۱۹۹۰ چیزی شبیه به یک دریاچه‌ی گدازه را نشان می‌داد‌، اما به‌دلیل وضوح بسیار پایین امکان تأیید آن وجود نداشت. موقعیت مکانی این کوه نیز باعث‌شده بود، گرقتن عکس از آن بسیار دشوار شود. دانیل گری، نویسنده‌ی ارشد پژوهش، می‌گوید:

کوه مایکل،‌ آتشفشانی در جزیره‌ای دورافتاده در اقیانوس منجمد جنوبی است و درنتیجه، دسترسی به آن آسان نیست و بدون داشتن تصاویر ماهواره‌ای باوضوح بالا، به‌دست‌آوردن اطلاعات بیشتر درباره‌ی این پدیده‌ی زمین‌شناسی چالش‌برانگیز بود.

دریاچه‌ی گدازه روی کوه مایکل، بین ۹۰ تا ۲۱۵ متر قطر دارد که ابعاد آن بزرگ‌تر از دو زمین فوتبال است. طبق برآوردها، دمای مواد مذاب درون آن به ۹۸۹ تا ۱۲۷۹ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد.

هفت دریاچه‌ی دیگری که پیش‌تر کشف‌شده بودند،‌ عبارت‌اند از: آتشفشان نیراگونگو در جمهوری دموکراتیک کنگو، آتشفشان ارتا آله در اتیوپی، آتشفشان اربوس در جنوبگان، آتشفشان کیلاویا در هاوایی، آتشفشان یاسور در وانواتو،‌ آتشفشان امبریم در وانواتو و آتشفشان ماسایا در نیکاراگوئه.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه