اگر این ۱۶ کار را در ترکیه انجام داده اید، به معنای واقعی از این کشور دیدن کرده اید

مینا رهبری
مینا رهبری یکشنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
اگر این ۱۶ کار را در ترکیه انجام داده اید، به معنای واقعی از این کشور دیدن کرده اید

شاید برای برخی از افراد، ترکیه را فقط به شهرهای بزرگی چون استانبول یا آنتالیا بشناسند، اما این کشور پر است از جاهای دیدنی شگفت‌انگیز که تا از مهم‌ترین آن‌ها دیدن نکنید، نمی‌توان گفت تمام زیبایی‌های ترکیه را دیده‌اید.

بر هیچ کس پوشیده نیست که در ترکیه و نه فقط در شهرهای بزرگ آن، جاهای زیادی برای بازدید وجود دارد؛ از ویرانه‌های باستانی تا غذاهای محلی خوشمزه، از شگفتی‌های طبیعی تا آثار معماری. جذابیت‌های این کشور فقط در شهرهای بزرگ خلاصه نمی‌شود و اگر این ۱۷ کاری که در ادامه برمی شمریم را انجام داده باشید، می‌توان گفت به‌معنای واقعی جاهای دیدنی ترکیه را دیده‌اید. 

بازدید از مهم‌ترین جاهای دیدنی محله سلطان احمد

سلطان احمد استانبول

اول و مهم‌تر از همه، جاهای دیدنی نمادین استانبول را هر گردشگری باید ببیند که برای کسب اطلاعات در مورد تاریخ غنی و پرفراز و نشیب ترکیه ضروری است. ما در مورد ایاصوفیه، مسجد کبود، کاخ توپکاپی، آب‌ انبار باسیلیکا و بازار بزرگ (برای شروع) حرف می‌زنیم.

طی کردن راه لیسیان

راه لیسیان ترکیه

مطمئنا هر کسی نیرو و استقامت لازم برای طی کردن کامل مسیر ۵۴۰ کیلومتری لیسیان را نخواهد داشت که در امتداد سواحل جنوبی ترکیه کشیده شده است. با این حال حتی طی کردن بخشی از این مسیر با تماشای چشم‌اندازهای خیره‌کننده ساحلی و همچنین ویرانه‌های باقی مانده از امپراتوری لیسیان، قطعا هیجان‌انگیز است. 

بالن‌سواری در کاپادوکیا

کاپادوکیا ترکیه

کاپادوکیا یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ترکیه است و تماشای طلوع زیبای خورشید در آسمان و داخل بالن، یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین تجربیاتی است که می‌توان در این کشور داشت؛ جایی که رنگ‌های زیبای طلوع خورشید با چشم‌اندازی خیره‌کننده از خانه‌های صخره‌ای، صحنه‌ای فوق‌العاده را رقم می‌زند. 

چشیدن طعم روغن زیتون در جزیره جوندا

جزیره جوندا ترکیه

بهترین روغن زیتون ترکیه در آیوالیک و جزیره کوچک جوندا تولید می‌شود

بهترین روغن زیتون ترکیه در آیوالیک (Ayvalik) و یکی از جزایر ترکیه به نام جوندا (Cunda که قبلا یک جزیره یونانی بود) تولید می‌شود. این جزیره پر است از مغازه‌های کوچکی که روغن زیتون باکیفیت و همچنین اقلامی از چوب زیتون و صابون روغن زیتون می‌فروشند.

از میان این همه مغازه و فروشگاه، پیشنهاد ما به شما شرکت دوستدار محیط کورشات (Kursat) است که به‌صورت خانوادگی اداره می‌شود. 

بازدید از تاکستان‌ها

تاکستان های ترکیه

در ترکیه تاکستان‌های زیادی وجود دارد که انگورهای بومی این کشور با کیفیت عالی را پرورش می‌دهند. این مزارع همچنین مناظر بسیار زیبایی هم خلق کرده‌اند. 

خوردن کباب و باقلوا در غازی عینتاب

کباب غازی عینتاب ترکیه

از اینکه ببینید در این شهر مردم برای صبحانه کباب می‌خورند، شگفت‌زده نشوید!

غازی عینتاب پر است از درخت‌های پسته و در ترکیه به‌واسطه باقلواهای خوشمزه (اغلب با طعم پسته) و کباب‌های لذیذش شناخته می‌شود. به جرات می‌توان گفت یکی از بهترین کباب‌های ترک را می‌توان در این شهر تجربه کرد. حتی در سایر شهرهای ترکیه هم کباب غازی عینتاب طبخ می‌شود، اما بهتر است طعم این غذای خوشمزه را در زادگاه اصلی‌اش امتحان کرد. از اینکه ببینید در این شهر مردم برای صبحانه کباب می‌خورند، شگفت‌زده نشوید!

بازدید از مقبره آتاتورک در آنکارا

آنیت کبیر آنکارا

آنیت کبیر نه‌تنها آرامگاه ابدی آتاتورک، بنیان‌گذار جمهوری ترکیه و اولین رئیس‌جمهوری این کشور است، بلکه معماری خیره‌کننده و تماشایی آن نیز که توسط امین هالید اونات (Emin Halid Onat و احمد اورهان آردا (Ahmet Orhan Arda) در سال ۱۹۵۳ تکمیل شده است نیز ارزش دیدن دارد. 

کمپ زدن در کلبکلر وادیسی (دره پروانه‌ها)

کلبکلر وادیسی (دره پروانه ها)

اینجا یکی از زیستگاه‌های طبیعی حفاظت‌شده است که در آن حدود ۱۰۵ نوع پروانه آزادانه زندگی می‌کنند. دره پروانه‌ها یکی از زیباترین مناطق ترکیه برای کمپ زدن است؛ اینجا صبح‌ها وقتی بیدار می‌شوید، چشم‌انداز رویایی از دریا و کوهستان مقابل چشمان‌تان قرار می‌گیرد. 

بازدید از ماردین

ماردین ترکیه

یکی از مهم‌ترین شهرهای ترکیه از لحاظ معماری و تاریخی، شهر قدیمی ماردین است که در آن می‌توان خانه‌های سنگی با نمای بیرونی زیبا را مشاهده کرد. پرسه زدن در خیابان‌های سنگ‌فرش برای کشف چیزی تازه واقعا تجربه منحصربه‌فردی خواهد بود.

بازدید از مقبره مولانا در قونیه

آرامگاه مولانا قونیه

آرامگاه شاعر فارسی زبان صوفی، مولانا جلال‌الدین محمد رومی که بنیان‌گذار رقص سماع درویشان است، یکی از مهم‌ترین جاهایی است که در سفر به ترکیه باید از آن دیدن کرد. 

گشت‌وگذار در دریا با قایق‌های گولت

قایق های گولت ترکیه

قایق گولت (قایق‌های چوبی دراز) که در زیباترین سواحل ترکیه پهلو گرفته‌اند، گردشگران را برای تماشای این کشور از آب، به سفرهای کوتاه دریایی می‌برند؛ ترکیه از این منظر هم بسیار زیبا است. قایق‌سواری یکی از مهم‌ترین تفریحاتی است که در این کشور باید تجربه کنید. 

بازدید از پاموکاله و افسوس

پاموکاله ترکیه

دو مورد دیگر از مهم‌ترین شگفتی‌های طبیعی و تاریخی ترکیه پاموکاله و شهر باستانی یونانی افسوس است که بقایای آن به‌خوبی محافظت شده است و باید حتما از آن‌ها دیدن کرد.

خرید در یکی از بازارهای محلی

بازارهای محلی ترکیه

علاوه بر بازار بزرگ استانبول، بازارهای روباز زیادی در سراسر ترکیه وجود دارد؛ در این بازارها فروشندگان بهترین محصولات از روستاهای نزدیک و همچنین کالاهای دست‌ساز و سوغات را عرضه می‌کنند. 

پرسه زدن در اطراف الیمپوس

الیمپوس ترکیه

الیمپوس که در انتهای ساحل زیبای چیرالی (Cirali) واقع شده، با رودخانه‌ای کوچک که در میان ویرانه‌های امپراتوری لیسیان جریان دارد، شبیه صحنه‌های تخیلی و رویایی است. هر کسی که علاقه‌مند به ترکیه و تاریخ آن است، باید حتما از الیمپوس دیدن کند. 

بالا رفتن از کوه نمرود

کوه نمرود ترکیه

پاداش بالا رفتن از کوهی با ارتفاع ۲۱۳۴ متر در جنوب شرقی ترکیه، شانس تماشای آرامگاه باستانی است که گفته می‌شود یک قرن قبل از میلاد مسیح ساخته شده است. 

بازدید از صومعه سوملا 

صومعه سوملا ترکیه

صومعه سوملا، صومعه ارتدوکس یونانی است

صومعه سوملا، صومعه ارتدوکس یونانی است که در دل صخره‌ای در پارک ملی آلتین دره (Altindere National Park) قرار دارد؛ این مکان باشکوه هم باید در فهرست جاهای دیدنی در سفر به ترکیه قرار گیرد. 

علاوه بر این تفریحات و بناهایی که در این مقاله معرفی شد، ترکیه جاذبه‌های گردشگری بی‌شمار دیگری نیز دارد. اگر می‌خواهید روزی به این کشور سفر کنید و قبل از سفر تمامی جاذبه‌های آن را بشناسید و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی ترکیه را در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه