کشف سفره آب زیرزمینی وسیع زیر اقیانوس اطلس

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۱۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۵
کشف سفره آب زیرزمینی وسیع زیر اقیانوس اطلس

دانشمندان یک سفره آب زیرزمینی وسیع زیر اقیانوس اطلس کشف کرده‌اند. این سفره آب شیرین به اندازه‌ای آب دارد که برای پر کردن یک میلیارد استخر شنای المپیک کافی است.

دانشمندان یک سفره آب زیرزمینی وسیع زیر اقیانوس اطلس کشف کرده‌اند. این سفره آب زیر زمینی از سواحل نیوجرسی تا آب‌های اطراف ماساچوست امتداد دارد.

این سفره آب زیرزمینی عمدتا از آب شیرین تشکیل شده است و زیر بستر اقیانوس قرار دارد. این سفره آب زیرزمینی حداقل ۲۸۰۰ کیلومترمکعب حجم دارد که برابر است با حدود ۷۳۹ تریلیون گالون. این آب برای پر کردن ۱٫۱ میلیارد استخر شنا به اندازه استخرهای المپیک کافی است.

این سفره ‌بزرگ‌ترین سفره آب شیرین زیرزمینی زیر بستر دریا روی کل کره زمین است؛ اما نکته مهم‌تر این است که ممکن است سفره‌های آب زیرزمینی دیگر شبیه آن در سراسر دنیا وجود داشته باشد. این سفره‌های آب زیرزمینی یک منبع طبیعی بسیار بزرگ و ارزشمند برای سیاره‌‌ای است که جمعیت آن روز‌به‌روز در حال افزایش است.

کشف این سفره آب زیرزمینی توسط عده‌ای از محققان از دانشگاه کلمبیا و انستیتوی اقیانوس‌شناسی Woods Hole صورت گرفته است. این دانشمندان در حال نقشه برداری از بستر دریا در نزدیکی سواحل شمال شرقی آمریکا بودند.

از دهه ۱۹۷۰ که شرکت‌های مختلف در این منطقه برای کشف نفت حفاری می‌کردند گاهی با منابع آب شیرینی زیرزمینی مواجه می‌شدند؛ ولی مشخص نبود که چه میزان آب، زیر بستر دریا وجود دارد.

در واقع دانشمندان می‌دانستند که در این منطقه منابع آب شیرین وجود دارد؛ ولی نمی‌دانستند که چقدر وسیع است. این سفره آب زیرزمینی می‌تواند یک منبع بسیار ارزشمند برای سیاره باشد.

شکل گیری بعد از عصر یخبندان

کشف سفره آب زیرزمینی وسیع زیر اقیانوس اطلس

در سال ۲۰۱۵، کری کی، متخصص ژئوفیزیک دانشگاه کلمبیا و راب ایوانز، زمین‌شناس و متخصص ژئوفیزیک از موسسه Woods Hole، برای اندازه‌گیری میدان‌های الکترومغناطیسی و نقشه‌برداری از آب، در بستر اقیانوس در نزدیکی مراکز حفاری‌های قدیمی نفتی، تجهیزات خاصی قرار دادند. از آنجایی که آب شیرین به اندازه آب شور، رسانای امواج الکترومغناطیسی نیست، وجود آب شیرین مشخص شد.

این تحقیق نشان داد که آب‌خوان یا سفره آب زیرزمینی در حدود ۱۸۲ متر پایین‌تر از بستر اقیانوس قرار دارد.

اما آب شیرین چطور به آنجا راه پیدا کرده است؟

طبق نظریه‌های محققان، این آب شیرین نتیجه ذوب شدن یخ‌هایی است که از زمان آخرین عصر یخبندان باقی مانده و در صخره‌ها گیر افتاده بودند. همچنین دانشمندان حدس می‌زنند که این سفره آب زیرزمینی از روان‌آب‌های مناطق ساحلی اطراف، تغذیه می‌شود.

دانشمندان این پروژه تحقیقاتی امیدوار هستند که نتایج تحقیقات‌شان برای کشف کردن سفره‌های آب زیرزمینی دیگر در سراسر دنیا قابل استفاده باشد. این سفره‌های آب زیرزمینی می‌تواند منبعی بسیار ارزشمند برای مناطقی باشد که در آن‌ها منابع آب شیرین در حال از دست رفتن است یا به کلی به پایان رسیده است.

البته این آب شیرین برای اینکه برای مصارفی چون نوشیدن قابل استفاده باشد، باید تصفیه شود. چون دارای مقداری نمک ناشی از ترکیب شدن با آب اقیانوس است.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه