فرودگاه‌های دنیا در آینده به چه شکلی خواهند بود؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
فرودگاه‌های دنیا در آینده به چه شکلی خواهند بود؟

شرکت بین‌المللی طراحی معماران فنترس، طی مسابقه‌ای از دانشجویان معماری خواسته بود، آینده‌ی فرودگاه‌ها را تجسم و طرح‌های خود را برای آن‌ها ارسال کنند. آن‌ها با ایده‌های خیره‌کننده‌ای مواجه شدند.

مسافرت هوایی دائماً در حال تغییر است و فرودگاه‌ها همیشه در حال تطبیق خود با این موضوع هستند. از امکانات رفاهی و ترافیک هوایی بیشتر گرفته تا افتتاح سالن‌های استراحت و اضافه شدن وای‌فای و امکانات بیشتر، همگی از جمله اقداماتی است که فرودگاه‌های دنیا برای تأمین نیاز مسافران به اوت‌لت‌های بیشتر و گزینه‌های سازگار با محیط‌زیست و فضاهای عمومی دوستانه‌تر، در پیش گرفته‌اند. در این میان می‌توان یکی از بهترین فروگاه‌های دنیا را فرودگاه چانگی سنگاپور دانست، هر چند که سایر فرودگاه‌ها نیز در تلاش هستند تا از این رقابت عقب نمانند.

شرکت بین‌المللی طراحی معماران فنترس (Fentress Architects) برای فهمیدن اینکه تمام این پیشرفت‌ها به کجا منتهی خواهد شد، دانشجویان معماری را به چالش کشیده‌ و از آن‌ها خواسته بود تا آینده‌ی فرودگاه‌ها را تجسم کنند. بیش از ۵۰۰ دانشجو از ۵۰ کشور دنیا، طرح‌های خود را ارسال کردند. این دانشجویان، دیدگاه‌های بسیار تاثیرگذاری داشتند که توسط هیئتی از متخصصان قضاوت شد و در میان آن‌ها کریستین نگرونی نیز حضور داشت. طرح برنده به دااُرو وانگ (Daoru Wang) از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی تعلق داشت. او طرح خود را «فرودگاه بی‌نهایت» نامیده بود که دو تالار هشت‌گوش آن با یکدیگر هم‌پوشانی داشتند. فارغ از اینکه طرح مذکور تا چه اندازه عملی است، ساخت ترمینال‌ها در سطحی بالاتر از زمین و پنجره‌های بزرگ می‌تواند موقعیتی ایده‌آل برای تماشای هواپیماها به‌وجود آورد.

فرودگاه های آینده

طرح سامانتا پیرس برای فرودگاه نیوآرک

با وجودی که طرح‌های ارسالی به شرکت معماران فنترس، از جهات مختلفی با یکدیگر تفاوت داشتند، اما چندین مورد در تمام آن‌ها ثابت بود. این‌طور به نظر می‌رسد که فرودگاه‌ها در آینده در زمینه‌ی محیط‌زیست و تجربه‌ی مسافران کارآمد خواهند بود. شرکت‌کنندگان این مسابقه بر در دسترس بودن فرودگاه‌ها از طریق خودور و قطار تأکید داشتند تا به این ترتیب، طرح پیشنهادی آن‌ها بتواند به بهترین شکل ممکن به جوامع خود خدمات‌رسانی کند. در برخی طرح‌ها،‌ خانه‌های مسکونی اطراف فرودگاه نیز لحاظ شده بود که به ایده‌ی «شهر فرودگاهی» (aerotropolis) اشاره دارد،‌ مفهومی که طبق آن فرودگاه در مرکز یک کلان‌شهر یکپارچه قرار دارد و دیگر هویت مجزایی برای آن تعریف نمی‌شود. این ایده، هسته‌ی اصلی طرح سامانتا پیرس از مؤسسه‌ی فناوری نیوجرسی در نیوآرک را تشکیل می‌داد که به‌عنوان طرح دوم انتخاب شد. طبق این طرح، فرودگاه بزرگی درست وسط شهر قرار گرفته و او تصور کرده است که شهر نیوآرک، بر اساس اصول شهر فرودگاهی چه شکلی خواهد داشت. همه متفق‌القول موافق هستند که این طرح بسیار بهتر از فرودگاه بین‌المللی لیبرتی نیوآرک به نظر می‌رسد.

فرودگاه های آینده

طرح کریستوفر جانسون به نام «هیترو لندن ۲۰۷۵» که فضای سبز و پنجره‌های بزرگ زیادی دارد

رتبه‌ی سوم مسابقه‌ی شرکت معماران فنترس به ایده‌ی شگفت‌آوری تعلق گرفت که نوع جدید و شهرمانند فرودگاه هیترو، بزرگ‌ترین فرودگاه لندن و اروپا، را به نمایش گذاشته بود. کریستوفر جانسون از دانشگاه هنرهای خلاقانه در فارنهام بریتانیا، خالق این طرح بوده است و درختان از عناصر برجسته‌ی طراحی او هستند.

اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید از طریق موتور جست‌وجوی پرواز کجارو، ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظرتان را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع thepointsguy

دیدگاه