۱۰ آکواریوم برتر دنیا کدامند؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
۱۰ آکواریوم برتر دنیا کدامند؟

آکواریوم‌های بسیار زیادی در سراسر دنیا فعالیت می‌کنند که با ارائه‌ی نمایشگاه‌های مهیج و آموزنده،‌ بازدیدکنندگان را با دنیایی دیگر آشنا می‌کنند؛ اما واقعا کدام‌یک از آن‌ها جزو برترین آکواریوم‌های دنیا هستند؟

آکواریوم‌ها، گوشه‌ای از دنیای زیرآب دریاها را به ما نشان می‌دهند؛ در واقع، اقیانوس‌ها و پهنه‌های آب شیرین مملو از حیات دریایی، انواع گوناگون حیوانات و گیاهان و ارگانیسم‌هایی هستند که دنیای ما را به‌وجود آورده‌اند. به همین دلیل بازدید از آکواریوم‌ها اولین گام برای آموزش به کودکان است تا نحوه‌ی مراقبت از کره‌ی زمین را بیاموزند. آکواریوم‌های متعددی در سراسر دنیا وجود دارد، به‌طوری که طبق اعلام MarineBio Conservation Society، بیش از ۲۰۰ آکواریوم دریایی و مراکز حیات اقیانوسی در دنیا فعالیت می‌کنند. هرچند در این مقاله قصد داریم، شما را با ۱۰ آکواریوم برتر دنیا آشنا کنیم.

۱. آکواریوم جورجیا، آتلانتا، آمریکا

بهترین آکواریوم های دنیا

آکواریوم جورجیا (Georgia Aquarium) در آتلانتا، ۱۰ هزار آبزی دارد که در بیش از ۳۷٫۸ میلیون لیتر آب در حال شنا هستند و به همین دلیل بزرگ‌ترین آکواریوم آمریکا به‌حساب می‌آید. برخی از بزرگ‌ترین ماهی‌های دنیا در این آکواریوم نگه‌داری می‌شوند و افراد نترس و ماجراجو می‌توانند حتی با کوسه نهنگ‌ها شنا کنند.

برای کودکان نیز محوطه‌ای در نظر گرفته‌شده است تا دست خود را در استخری مملو از بچه کوسه و پرتوماهی کرده و حیوانات را نوازش کنند، در این میان بچه بیل‌کله نیز به‌چشم می‌خورد که چشم‌هایی در پشت سرش دارد. اگر به این آکواریوم رفتید، از نمایش دلفین‌ها نیز دیدن کنید که مربیان، زیبایی، ‌ورزشگری و هوش دلفین‌های پوزه‌بطری معمولی را به شما نشان می‌دهند.

۲. امپراتوری اقیانوس چیملانگ، هنگکین، چین

بهترین آکواریوم های دنیا

آیا می‌دانید بزرگ‌ترین آکواریوم دنیا کجا است؟ امپراتوری اقیانوس چیملانگ (Chimelong Ocean Kingdom) در هنگکین چین قرار دارد و شامل هشت محوطه‌ی موضوعی در یک پارک است که هریک بخش متفاوتی از اقیانوس را نشان می‌دهند. نمایشگاه کوسه نهنگ چیملانگ، مناظری خیره‌کننده از یکی از بزرگ‌ترین جانوران دنیا را به‌کمک پنجره‌ی بسیار بزرگ تماشا پیشکش بازدیدکنندگان می‌کند. در این آکواریوم همچنین یک جزیره‌ی دلفین،‌ لانه‌ی سمور آبی و تئاتر شیرهای دریایی نیز وجود دارد، جایی‌که این شیرهای دریایی حرکات آکروباتیک را با آهنگ‌های تانگو، راک و سامبای برزیلی به‌نمایش می‌گذارند.

اگر تمایل دارید که سفری برنامه‌ریزی شده و راحت به چین داشته باشید، می‌توانید از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر در کجارو، قیمت انواع تورها به مقصد دلخواه‌تان را مقایسه کنید و از طریق آژانس‌های همکار کجارو، تور ارزان چین را بخرید.

۳. پارک حیات دریایی، سنتوزا، سنگاپور

بهترین آکواریوم های دنیا

پارک حیات دریایی (Marine Life Park) در جزیره‌ی سنتوزا سنگاپور قرار دارد و محل زندگی بیش از ۱۰۰ هزار آبزی از ۱۰۰۰ گونه‌ی مختلف است که به ۵۰ زیستگاه مختلف دنیا تعلق دارند. موزه‌ی برخورد با کوسه، به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا در فاصله‌ی کمی از  برخی از مخفی‌ترین شکارچیان اقیانوس نظیر کوسه‌ی سرچکشی، کوسه‌های سندبار و کوسه‌های سیلورتیپ شنا کنند. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند دلفین‌های پوزه‌بطری معمولی منطقه‌ی هند. آرام را از نزدیک ببینند. پس از تماشای این آبزیان، به‌سراغ سرسره‌های آبی پرسرعت و رودخانه‌ی ماجراجویی در پارک آبی ادونچر کاو بروید که درست کنار آکواریم قرار دارد.

اگر می‌خواهید به سنگاپور سفر کنید، کجارو انواع تورهای لحظه آخری سنگاپور را در اختیارتان قرار داده است تا بتوانید با مقایسه قیمت، امکانات تورها و همچنین آژانس‌های برگزارکننده، تور دلخواهتان را با هزینه کمتری رزرو کنید.

۴. آکواریوم دبی مال، دبی، امارات متحده عربی

بهترین آکواریوم های دنیا

دبی مال، دومین مرکز خرید بزرگ دنیا محسوب می‌شود که فقط به خرید اختصاص ندارد و گردشگران می‌توانند از آکواریوم آن نیز استفاده کنند که در طبقه‌ی سوم مرکز خرید قرار دارد. آکواریوم دبی مال (Dubai Mall Aquarium) نه‌تنها بیش از ۳۳ هزار آبزی دارد، بلکه بزرگ‌ترین مجموعه از کوسه ببرهای ماسه‌ای را نیز در خود جای داده است. شهرت این آکواریوم به‌خاطر تونل ۴۸ متری آن است،‌ جایی‌که بازدیدکنندگان می‌توانند غذادادن غواصان به کوسه‌ها و پرتوماهی‌ها را در طول روز مشاهده کنند. برای علاقه‌مندانی که دوست دارند، آبزیان را از نزدیک‌تر ببینند،‌ توری ۳۰ دقیقه‌ای از فضاهای پشت صحنه ارائه می‌شود که می‌توانند خودشان به بچه کوسه‌ها غذا بدهند و درباره‌ی برنامه‌ی تولیدمثل کوسه‌های این مرکز مطلع شوند.

اگر برای سفر به دبی برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید تور دبی را در کجارو جست‌و‌جو کرده و بهترین آفر تور را از میان آژانس‌های معتبر مسافرتی با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید. همچنین برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی دبی را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها، سفر راحت‌تر و بهتری به دبی داشته باشید.

۵. آکواریوم شِد، شیکاگو، ایلینوی

بهترین آکواریوم های دنیا

آکواریوم شِد (Shedd Aquarium) در سال ۱۹۳۰ در شیکاگو افتتاح شد و یکی از قدیمی‌ترین آکواریوم‌های دنیا به‌حساب می‌آید. در این آکواریم، سمور آبی، تاس‌ماهی نارنجی، لاک‌پشت رودخانه‌ای عظیم‌الجثه، کوسه باله سیاه آب‌سنگی و سایر آبزیان زندگی می‌کنند. علاوه بر این، آکواریوم شد به‌طور اختصاصی تجربیات آموزشی را برای همه بازدیدکنندگان از هر سن‌وسالی ارائه می‌کند.

آکواریوم شِد، یکی از قدیمی‌ترین آکواریوم‌های دنیا به‌حساب می‌آید

علاقه‌مندان همچنین می‌توانند از راهنمای صوتی رایگان استفاده کنند که شرح مفصلی از به‌یادماندنی‌ترین گونه‌های این آکواریوم، از جمله داستان نجات باورنکردنی نیکل، لاک‌پشت‌ سبز دریایی، را در اختیار آن‌ها می‌گذارد. برای بازدیدکنندگان عاشق پنگوئن نیز این امکان فراهم شده است تا از نزدیک آن‌ها را ببینند و لمس کنند و ضمن یادگیری درباره‌ی آناتومی بدن پنگوئن ماژلان، فصل لانه‌سازی و تلاش‌های آکواریوم برای محفاظت از این پنگوئن‌ها در آفریقای جنوبی، به آن‌ها غذا بدهند.

۶. آکواریوم اقیانوس‌شناسی، والنسیا، اسپانیا

بهترین آکواریوم های دنیا

«شهر علم و هنر» (City of Arts and Sciences)، مجتمع تفریحی و فرهنگی زیبایی در شهر والنسیا اسپانیا است و مهم‌ترین جاذبه‌ی گردشگری مدرن این شهر به حساب می‌آید. آکواریوم اقیانوس‌شناسی (L'Oceanogràfic) در داخل این مجموعه قرار دارد و تجربه‌ی جامعی از آبزیان را پیشکش علاقه‌مندان می‌کند. طولانی‌ترین تونل زیرآبی اروپا در همین آکواریوم وجود دارد، جایی‌که بازدیدکنندگان می‌توانند از نزدیک بیش از ۱۰۰ کوسه از ۲۱ گونه‌ی مختلف را تماشا کنند. آکواریوم اقیانوس‌شناسی به نیلوفر آبی شباهت دارد و به چندین بخش مختلف همچون دریاهای مناطق استوایی، قطبی، جزیره‌ای، دریای سرخ و غیره تقسیم شده است که بازدید از تمام بخش‌های آن چندین ساعت زمان می‌برد. بازدیدکنندگان می‌توانند از آبزیان خیره‌کننده‌ی دریای مدیترانه نظیر شاه‌میگوی تیغی، شقایق دریایی Snakelocks و کوترماهیان نیز دیدن کنند. این آکواریوم شب‌ها نیز با برنامه‌هایی مانند موسیقی زنده و نمایش دلفین‌ها، بازدیدکنندگان را سرگرم می‌کند.

۷. آکواریوم لیسبون، لیسبون،‌ پرتغال

بهترین آکواریوم های دنیا

آکواریوم لیسبون (Oceanário de Lisboa) در لیسبون پرتغال، چهار زیستگاه دریایی از آب‌های سرد، ‌استوایی و معتدل اقیانوس‌های مختلف دنیا را در معرض نمایش گذاشته است. در نمایشگاه دائمی این آکواریوم ، مجموعه‌ای خیره‌کننده از عروس دریایی و پنگوئن، دوزیستانی نظیر سمندر تیره، قورباغه‌ی درختی اروپایی و مارماهی ساینده وجود دارد. کودکان می‌توانند یک شب به‌یادماندنی را در اینجا سپری کنند و درباره‌ی کوسه‌ها بیشتر یاد بگیرند.

در ضمن می‌توانید بهترین جاهای دیدنی لیسبون را در کجارو ببینید، در مورد دیدنی‌های آن اطلاعات مختلفی به‌دست بیاورید و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید.

۸. آکواریوم خلیج مونتری، کالیفرنیا

بهترین آکواریوم های دنیا

آکواریوم خلیج مونتری (Monterey Bay Aquarium) در مونتری کالیفرنیا،‌ یکی دیگر از آکواریوم‌هایی است که ارزش دیدن دارد. سکوهای تماشای اقیانوس این آکواریوم، دید مناسبی برای تماشای حیات‌وحش محلی از سمورهای آبی و فک‌ها گرفته تا نهنگ گوژپشت و کوسه‌های سفید را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است که پس از ماه‌ها دوری از ساحل، برای غذاخوردن در خلیج جمع می‌شوند. نمایش روزانه‌ی این آکواریوم علاوه بر غذادادن به سمورهای آبی، پنگوئن‌ها و پرنده‌های دریایی، به داستان یک سمور آبی بنام «لونا» نیز می‌پردازد که در طول آن به بازدیدکنندگان درباره‌ی تهدیدهای پیش روی جمعیت سمورهای آبی کالیفرنیا اطلاع‌رسانی می‌کند.

۹. آکواریوم ونکوور، ونکوور، کانادا

بهترین آکواریوم های دنیا

آکواریوم ونکوور (Vancouver Aquarium) در سال ۱۹۵۶ در ونکوور آغاز به‌کار کرد و بزرگ‌ترین آکواریوم کانادا به شمار می‌رود. در این آکواریوم حدود ۳۰۰ گونه ماهی، نزدیک به ۳۰ هزار بی‌مهره و بیش از ۵۰ گونه دوزیست و خزنده وجود دارد. از برنامه‌های آکواریوم مذکور می‌توان به آموزش شیر دریایی، غذادادن به سمور آبی،‌ نمایش دلفین‌ها و رویارویی با گراز دریایی اشاره کرد.

آکواریوم ونکوور، بزرگ‌ترین آکواریوم کانادا به شمار می‌رود

دفتر مرکزی سازمان غیردولتی اوشن وایز (Ocean Wise) نیز در این مجموعه قرار دارد، جایی‌که دانشمندان، مربیان و کارشناسان حفاظت، طرح‌های پیشگامانه‌ای نظیر تلاش برای پاکسازی ساحل و روش‌های پایدار غذای دریایی را در دستور کار خود دارند.

۱۰. آکواریوم ایالتی تگزاس، کورپس کریستی، تگزاس

بهترین آکواریوم های دنیا

آکواریوم ایالتی تگزاس (Texas State Aquarium) در کورپس کریستی تگزاس واقع شده است و به ترویج حفاظت از محیط‌زیست و احیای حیات‌وحش خلیج مکزیک اختصاص دارد. این آکواریوم امکان تجربه‌ای منحصربه‌فرد از تماشای حیواناتی را در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارد که در زیستگاه‌های غنی این منطقه حضور دارند،‌ به‌خصوص زمانی که آن‌ها با تنبل دوپنجه‌های لینه در آکواریوم ملاقات می‌کنند. مرکز نجات حیات‌وحش آکواریوم به ‌توان‌بخشی پستانداران دریایی، لاک‌پشت‌های دریایی، جانوران شکارچی و آبچرهایی که آسیب دیده‌اند، می‌پرازد.

مطالب مرتبط:

منبع budgettravel

دیدگاه