معروف‌ترین هلی‌پد دنیا در برج العرب،‌ ۲۰ ساله شد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱۳ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۵
معروف‌ترین هلی‌پد دنیا در برج العرب،‌ ۲۰ ساله شد

برج العرب با ارتفاع ۳۲۱ متر در سال ۱۹۹۹ در دبی افتتاح شد و یکی از عوامل تأثیرگذاری که باعث شهرت جهانی آن شده، هلی‌پد این هتل است.

دبی در سال ۱۹۹۳ تفاوت فاحشی با پایتخت جهانی امروز داشت. صنایع ساختمانی و مالی آن نیازمند پیشرفت زیادی بودند و برای اینکه به مقصدی برای افراد ثروتمند و قدرتمند تبدیل شود، باید خود را اثبات می‌کرد. مرکز تجارت جهانی دبی با ارتفاع ۱۴۹ متر، بلندترین سازه‌ی دنیا و اولین آسمان‌خراشی بود که تا آن زمان در دبی ساخته شده بود. در همان سال، دفتر حاکم دبی با شرکت معماری بریتانیایی «آتکینز گلوبال» تماس گرفت و از آن‌ها خواست، ساختمانی طراحی کنند که پیوندی برجسته بین مردم سراسر دنیا و دبی برقرار کرده و این شهر را روی نقشه‌ی دنیا مطرح کند.

سایمون کریسپ، مدیرعامل آتکینز در خاورمیانه به‌یاد دارد، مقامات دبی از شرکت او می‌خواستند که مشابه تالار اپرای سیدنی در استرالیا یا برج ایفل در فرانسه، نماد بصری قدرتمندی در امارات متحده عربی بسازند. تیمی از معماران بین‌المللی به‌صورت مخفیانه طی هفت سال، جزیره‌ای مصنوعی و یک آسمان‌خراش ۳۲۱ متری ساختند.

برج العرب در سال ۱۹۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد و طی دو دهه‌ی پس از آن به جاذبه‌ای برای اشراف و چهره‌های سرشناس دنیا تبدیل شد. این هتل اکنون نمادی از اوج لوکس بودن است و این موضوع را می‌توان از سوئیت‌های مجلل تا کوسه‌های کمیابی که در آکواریوم این مجموعه وجود دارد، احساس کرد. اما یکی از ویژگی‌های برج العرب، بیشتر از بقیه به شهرت آن کمک کرده است: هلی‌پد.

برج العرب

در ارتفاع ۲۱۲ متری از سطح دریا، هلی‌پد (Helipad) یا همان سکوی فرود بالگرد، از برج العرب بیرون‌زده است و با شکل بادبانی این برج تفاوت دارد. آنتونی کوستا، مدیرعامل برج العرب می‌گوید:

چالش اصلی ساخت هلی‌پد این بود که باید مطمئن می‌شدند از نظر ساختاری محکم و استوار است و با معماری کلی هتل هم‌خوانی دارد. این هلی‌پد با پهنای ۲۴ متر می‌تواند حداکثر ۷٫۵ تن وزن را تحمل کند.

سایمون کریسپ درباره‌ی هلی‌پد برج می‌گوید:

در ساخت هلی‌پد باید شاخص‌های ساختاری و فرود ایمن رعایت می‌شد. علاوه بر این هلی‌پد باید ازنظر بصری شناور به‌نظر می‌رسید و به همین دلیل مجبور بودیم از کمترین فولاد مهارکننده‌ی قابل رؤیت استفاده  کنیم.

برج العرب

علمکرد اصلی هلی‌پد به‌عنوان بخشی از خدمات دربانی هتل تعریف شده است و مهمانان می‌توانند از فرودگاه با رولز رویس خود را به این هتل برسانند یا از هلی‌کوپتر استفاده کنند. در واقع، مسیر هوایی از گزینه‌های محبوب مهمانان است و در طول ماه به‌دفعات از هلی‌کوپتر برای جابه‌جایی آن‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر عملکرد اصلی هلی‌پد، این محل را بیشتر به‌خاطر هنرهنمایی‌های متعدد روی آن می‌شناسند که طیف وسیعی از فعالیت‌های خطرناک تا هیجان‌انگیز را شامل می‌شود. راجر فدرر در سال ۲۰۰۵ در یک بازی دوستانه با آندره آغاسی در زمین تنیسی مسابقه داد که برای این منظور روی هلی‌پد ایجاد و توسط هلی‌کوپتر فیلم‌برداری شد. در سال ۲۰۱۲ نیز رقابت تنیسی بین راجر فدرر سوئیسی و نواک جوکوویچ در همین مکان برگزار شد.

برج العرب

این هلی‌پد حتی به زمین گلف نیز تبدیل شد تا گلف‌بازهای مطرح، تایگر وودز و روری مک ایلروی برفراز خلیج فارس با هم به‌رقابت بپردازند. در سال ۲۰۱۷ هم رینگ بوکسی برای جلسه‌ی تمرین مبارزه‌ی آنتونی جاشوا بریتانیایی ساخته شد. کوستا می‌گوید:

چالش‌برانگیزترین فعالیتی که تا به امروز روی هلی‌پد انجام شده است، در سال ۲۰۱۳ اتفاق افتاد، زمانی که یک خودروی مسابقه‌ی فرمول یک از راه هوایی به هلی‌پد آورده شد تا دیوید کولتارد، مسیرهای دایره‌ای را روی سطوحی که به‌طور خاص ساخته‌شده بودند، دور بزند. برای اطمینان از امنیت فعالیت این ورزشکار، مهندسان آتکینز مجدداً از هلی‌پد بازدید کردند.

از آن زمان این مکان به جاذبه‌ای برای انواع ماجراجویان تبدیل شده و پلتفرمی برای ثبت رکورد یک پرش کایت بردینگ،‌ پرش با دوچرخه‌ی BMX از هلی‌کوپتر و چتربازی بوده است. کوستا می‌گوید:

درخواست‌های هنرنمایی‌ زیادی رد شده است. هر یک از درخواست‌ها از نظر لجیستیکی، سلامت و امنیت و امکان انجام آن بررسی و سپس درباره‌ی آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

برج العرب

این هنرنمایی‌ها باعث شهرت جهانی هلی‌پد شده‌اند؛ اما عملکرد آن فقط محدود به این موضوع نمی‌شود و مسئولان هتل روش‌های امن‌تری را برای لذت‌بردن از آن معرفی کرده‌اند؛ به‌طوری که از سال ۲۰۱۴، امکان برگزاری مجالس عروسی در این هلی‌پد فراهم شده است و قیمت پایه‌ی آن از ۵۵ هزار دلار شروع می‌شود، هرچند طبق گزارش‌ها، هزینه‌ی برخی مراسم به چندین میلیون دلار نیز رسیده است. علاوه بر این، امکان اجاره‌ی این مکان برای مهمانی‌های خصوصی با تزیینات سفارسی وجود دارد. کوستا می‌گوید که تولد ۵۰ سالگی یکی از مهمانان در سال گذشته از لحظات موردعلاقه و به‌یاماندنی برای او بوده است. او ادامه می‌دهد:

هلی‌پد را با عبارت تولدت مبارک و نام شخص مذکور رنگ‌آمیزی کردیم تا او بتوانند هنگام فرود هلی‌کوپتر، آن را بخواند.

برج العرب

برگزاری چنین مناسبت‌های لوکس و پرهزینه‌ای شاید احمقانه و بی‌معنی به‌نظر برسد، اما برج العرب به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمادهای دبی موظف است تا ابهت و شکوه خود را به‌نمایش بگذارد. در واقع، رویدادهایی که در هلی‌پد انجام می‌شوند، کلاس و شهرت دبی را در زمینه‌ی ارائه‌ی تجربه‌های خارق‌العاده بالا می‌برند. وزارتخانه‌های دولتی اغلب در برگزاری رویدادهای هلی‌پد، با هتل همکاری کرده و از آن برای کارزارهای تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند.

برج العرب در ابتدا با هدف شناساندن دبی و امارات متحده عربی در نقشه‌ی جهان ساخته شد و ۲۰ سال بعد از آغاز به کار آن، این هدف محقق شده و بخش زیادی از این شهرت را مدیون مشهورترین هلی‌پد جهان است.

دانلود ویدیو 360p | 720p

اگر برای سفر به دبی برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید تور دبی را در کجارو جستجو کرده و بهترین آفر تور را از میان آژانس‌های معتبر مسافرتی با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید. همچنین برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی دبی را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها، سفر راحت‌تر و بهتری به دبی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn cnn

دیدگاه