شکی، شهری در مسیر جاده ابریشم که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید

مینا رهبری
مینا رهبری پنجشنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
شکی، شهری در مسیر جاده ابریشم که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید

شکی شهری در مسیر جاده ابریشم بود که امروزه نیز می‌توان رد پای تاریخ را در آن دنبال کرد. این شهر با تاریخ غنی و طبیعتی زیبا، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و در انتظار ورود گردشگرانی است که زیبایی‌های آن را کشف کنند.

قبل از اینکه جمهوری آذربایجان به‌خاطر چاه نفتش شهرت پیدا کند، سرزمین ابریشم و ادویه بود. این کشور که در تقاطع آسیا و اروپا قرار دارد، در ساحل دریای خزر و کوهپایه کوهستان قفقاز هم واقع شده است. این مسیر شاه‌راه مهمی در جاده ابریشم بود؛ جاده‌ی باستانی تجارت ابریشن که شرق را به غرب متصل می‌کرد. 

تا قرن ۱۹ میلادی شکی در مسیر جاده ابریشم (در شمال غرب جمهوری آذربایجان) قرار داشت و مرکز بین‌المللی تولید ابریشم به‌شمار می‌رفت.

امروزه این شهر یکی از زیباترین شهرهای جمهوری آذربایجان است که خیابان‌های سنگ‌فرش و معماری قرون‌وسطایی جذابیت آن را دوچندان کرده است. تور آذربایجان فقط در باکو خلاصه نمی‌شود و می‌توان رمز و رازهای این خطه را در جایی دیگر، مثل شکی جست‌و‌جو کرد. 

معمولا گردشگرانی که به این کشور سفر می‌کنند، با شکی آشنایی ندارند و این شهر در برنامه سفرشان جایی ندارد، اما اوضاع همیشه هم این‌طور باقی نمی‌ماند؛ در جولای ۲۰۱۹ مرکز تاریخی و کاخ خان این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و کم‌کم شکی به مقصد سفر گردشگران زیادی از سراسر دنیا تبدیل خواهد شد.

کاروانسراهای کنار جاده

شکی جمهوری آذربایجان

آن بالا در کوه‌های قفقاز، که گویی توسط کوه‌های پوشیده از درختان جنگل از دنیا جدا شده است، تاجران مسافر و کالاهایشان که با حیواناتی مثل شتر حمل می‌شد، در کاروانسراهای کنار جاده شب را توقف می‌کردند تا روز بعد به‌سمت تفلیس یا باکو حرکت کنند. در شکی ۵ کاروانسرا وجود دارد که در گذشته مسافرخانه‌های بین‌راهی بودند. 

این مسافرخانه‌های کنار جاده‌ای زمانی در سراسر جاده ابریشم وجود داشت و امروزه گردشگرانی که به جمهوری آذربایجان سفر می‌کنند، می‌توانند در یکی از این کاروانسراهای قرن هجدهمی به نام هتل یوخاری کاروانسرای (Yukhari Karavansaray Hotel) اقامت کنند.

اینجا که شبیه قلعه کوچکی در خیابان آخوندو (Axundov Street) در شهر قدیمی شکی است و ورودی هتل از درهای بزرگ چوبی آن است. 

شکی جمهوری آذربایجان

سقف طاق‌دار آ[رکاری اتاق‌ها و پنجره‌های کوچک به این معنی است که در تابستان هیچ نیازی به کولر نیست

داخل که می‌شوید، ابتدا از دالان عبور می‌کنید و سپس به حیاط مرکزی می‌رسید که در گذشته شترهای تاجران آنجا استراحت می‌کردند، اما امروزه پر شده است از درخت و نیمکت. 

اتاق‌های مهمان در طبقه اول قرار دارند و قدمت اسباب و اثاثیه و حتی امکانات رسانه‌ای آن به دوران حکومت شوروی بر این کشور بازمی‌گردد. هزینه اقامت در این کاروانسرا از شبی ۳۰ مانات (حدود ۱۸ دلار) شروع می‌شود و قیمت بالایی برای تجربه اقامت در مکانی تاریخی نیست. 

سقف طاق‌دار آجرکاری اتاق‌ها و پنجره‌های کوچک به این معنی است که در تابستان هیچ نیازی به کولر نیست، هرچند ممکن است در زمستان هوای اتاق کمی سرد باشد. 

گالری عکس‌های هتل یوخاری کاروانسرای

کسانی که ترجیح می‌دهند شب را در جایی غیر از این کاروانسرای قدیمی بمانند، گزینه‌های لوکس‌تر دیگری برای اقامت در شهر وجود دارد؛ اگر شب را اینجا نماندید، حداقل برای بازدید سری به آن بزنید، چون واقعا ارزشش را دارد. 

گردشگرانی که یک روزه به شکی سفر می‌کنند، می‌توانند از ظهر تا ساعت ۷ بعدازظهر از حیاط کاروانسرا دیدن کنند؛ اما مهمانانی که شب را اینجا اقامت دارند، صبح و عصر می‌توانند اینجا به گشت‌وگذار بپردازند.

در نزدیکی این کاروانسرا یک باغ-رستوران بزرگ و همچنین قهوه‌خانه‌ای با دیوارهای سنگی وجود دارد. 

کاخ خان‌های شکی

کاخ خان های شکی

این کاخ در اواخر قرن ۱۸ میلادی در دو طبقه ساخته شده و تزیینات داخلی و خارجی بسیار زیبایی دارد

در نزدیکی تپه، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شکی قرار دارد: کاخ تابستانی خان‌های شکی که بین سال‌‌های ۱۷۴۳ تا ۱۸۱۹ به این منطقه از قفقاز حکومت می‌کردند. 

این کاخ در اواخر قرن ۱۸ میلادی در دو طبقه ساخته شده و تزیینات داخلی و خارجی بسیار زیبایی دارد. چوب روسی، شیشه‌های رنگی فرانسوی، سرامیک‌های عثمانی و آینه‌کاری ایرانی همگی در ساخت این بنا استفاده شده و آن را به شاهکاری تماشایی تبدیل کرده است.

نمای ساختمان با موزايیک‌ شیشه‌ای رنگارنگی که در یک شبکه چوبی قرار دارد (و به آن شبکه‌کاری گفته می‌شود و بدون میخ یا چسب ساخته شده) پوشیده شده است. نمونه‌های هنرمندانه شبکه‌کاری دیگر را می‌توانید در سراسر شکی مشاهده کنید. در داخل بنا، تمام ۶ اتاق کاخ با نقاشی‌های ظریف و زیبایی از تصاویر گل‌ها، حیوانات، جنگ‌ها و صحنه‌های شکار آراسته شده است.  

گالری عکس‌های  کاخ خان‌های شکی

شاید هجوم روسیه در قرن ۱۹ به این منطقه پایانی بر حکومت خان‌های بود، اما این کاخ با تمام تزیینات ظریف و ریزه‌‌کاری‌هایش در کنار باغ‌های زیبای اطرافش سالم ماند تا نسل‌های بعدی از تماشای چنین شاهکاری حیرت‌زده شوند.

شما از قبل می‌توانید تورهای گردش در کاخ را که به زبان انگلیسی اجرا می‌شود، رزرو کنید.

از آنجایی که شکی در مسیر یک جاده بین‌المللی قرار داشت، شهر ماهیت جهان‌شمولی دارد و به همین علت دارای تاریخچه طولانی از تنوع مذهبی با کلیساها و مساجد متعدد در منطقه است. 

شکی جمهوری آذربایجان

در چند کیلومتری شمال شهر، کلیسای کیش (که ساخت آن در قرن اول میلادی به پایان رسید و اخیرا به‌عنوان یک کلیسای آلبانیایی قفقازی مورد استفاده قرار می‌گیرد) قرار دارد که یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای این کشور است. 

در خیابان‌های اصلی شکی مغازه‌های فروش سوغاتی صف کشیده‌اند که از آن‌ها می‌توانید اشیای سرامیکی، سماور و روسری که از محصولی تولید می‌شود که نماد این شهر است: ابریشم. 

آبگوشت یکی از غذاهای محلی این شهر است؛ حلوا پختن هم جزو مهارت‌های مردمان این خطه است و بهترین حلوا را در شکی می‌توانید از شیرینی فروشی علی احمد (Aliahmed Sweets) بخرید و نوش جان کنید. 

شکی جمهوری آذربایجان

بیرون شهر جاده‌های کشیده شده که زمانی به‌عنوان مسیرهای جاده ابریشم کاربری داشت و هنوز هم شلوغ است و تاجران از این مسیرها رفت و آمد می‌کنند. 

ماشین‌های ژیگولی که یادگاری از دوران شوروی است، در کنار وسایل نقلیه مدرن‌تر در شهر تردد می‌کنند؛ فروشندگان کنار جاده‌ای نان تازه‌ای که در تنور پخته شده و قوتاب (که از خمیر، سبزی چاشنی سماق طبخ می‌شود) می‌فروشند.

مسافران گرسنه کنار جاده توقف می‌کنند تا غذا بخورند و در صندلی‌های موقتی که زیر سایه درختان گذاشته شده، چای تازه‌دم بنوشند. با ویزای آسان ۳ روزه‌ای که دولت جمهوری آذربایجان در نظر گرفته، مسیر جاده ابریشم شکی به شکوه و سرزندگی گذشته باقی خواهد ماند.

در این رابطه، جمهوری اسلامی ایران نیز در فهرست کشورهایی قرار دارد که به اتباع آن‌ها ویزای باکو الکترونیکی داده می‌شود. برای تهیه این ویزا کافی است تا ابتدا اسکن گذرنامه (دارای اعتبار حداقل شش ماهه) را تهیه کرده و به وب‌سایت آسان ویزا مراجعه و ثبت‌نام کنید. امکان پرداخت هزینه ویزا (۲۴ دلار) به‌صورت آنلاین میسر است. این ویزا در مدت یک تا سه روز کاری صادر می‌شود و تا مدت ۹۰ روز اعتبار دارد؛ البته دارندگان این ویزا مانند ویزای لیبل عادی نمی‌توانند بیشتر از سی روز در خاک آذربایجان اقامت داشته باشند.

جمهوری آذربایجان پر از شگفتی‌هایی همچون شکی است؛ این کشور جاذبه‌های گردشگری بی‌شمار دیگری نیز دارد. اگر می‌خواهید روزی به این کشور سفر کنید و قبل از سفر تمامی جاذبه‌های آن را بشناسید و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی جمهوری آذربایجان را در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه